Kom igång med Fortnox Bokföring
Bokföring
I denna artikel kommer vi att gå igenom steg för steg hur du kommer igång med programmet Bokföring.
Film: Kom igång med Fortnox Bokföring - Introduktion
Checklista
1. Tilldela programlicens och behörigheter under Administrera användare som du hittar under ditt företagsnamn uppe till höger.
2. Klicka på ditt företagsnamn uppe till höger, och sedan Mitt abonnemang. Fyll i dina Företagsuppgifter.
3. Skapa räkenskapsår. Det gör du under Inställningar uppe till höger i programmet, välj sedan Bokföring - Räkenskapsår, alternativt via räkenskapsåret uppe till höger i programmet och sedan Hantera räkenskapsår.
4. Gör inställningar för bankkonton under Register uppe till höger, och Transaktionskonton.
5. Gör övriga aktuella inställningar, bland annat Förvalda konton och Verifikationsserier, för bokföring under kugghjulet uppe till höger.
6. Lägg till leverantörer under Register - Leverantörer.
7. Nu kan du börja bokföra, skapa verifikationer eller leverantörsfakturor.
1. Ge behörighet till användare
Det första du behöver göra är att tilldela program och ge behörigheter till den/de användare som ska ha tillgång till och kunna bokföra i programmet. För att lägga till nya program behöver du vara systemadministratör, för att fördela program och behörigheter behöver du vara program- eller systemadministratör.
Läs mer här: Program- och systemadministratör
Klicka på ditt företagsnamn uppe till höger och sedan på Administrera användare. Här tilldelar du programlicenser och ger behörigheter.
Läs mer om hur du tilldelar program och behörigheter här: Administrera användare
Läs mer om de olika behörigheterna tillhörande bokföringsprogrammet: Behörigheter i Fortnox Bokföring
2. Fyll i viktiga inställningar
Företagsuppgifter
Börja med att klicka på ditt företagsnamn uppe i högra hörnet och välj Mitt abonnemang.
Företagsuppgifterna är förifyllda med de uppgifter du angivit vid beställningen. Tänk på att ju fler uppgifter du fyller i här desto mer information följer med när du sedan arbetar vidare i Fortnox program och till exempel skapar en order, faktura eller lönebesked.
Det är även här du laddar upp företagets logotyp. Läs mer här: Logotyp
Skapa räkenskapsår
Nästa steg är att lägga upp ett räkenskapsår. Ett räkenskapsår måste finnas för att du ska kunna bokföra samt registrera dina leverantörsfakturor som betalda. Du skapar ett räkenskapsår under Inställningar - Bokföring - Räkenskapsår, alternativt via räkenskapsåret uppe till höger i programmet och sedan Hantera räkenskapsår.
För mer information om räkenskapsår, titta in på denna länken: Räkenskapsår
Har du tidigare haft din bokföring i ett annat program, då kan du få in bokföringen i Fortnox genom att importera SIE-filer. Innehåller SIE-filen verifikationer i ett räkenskapsår som ännu inte finns i ditt Fortnox så skapas det per automatik vid importen.
Läs mer här: Importera SIE-fil
Övriga inställningar du bör gå igenom
Inställningarna hittar du under kugghjulet längst upp till höger.
Bankinställningar
Lägg in dina bankkonton under Register - Transaktionskonton. De används bland annat till din koppling mot banken, på dina kundfakturor eller vid utbetalning av leverantörsfakturor eller löner.
Läs mer här: Transaktionskontoregister
Kopplar du Fortnox till din bank får du en smidigare betalningshantering och ett effektivt digitalt arbetsflöde. Med en bankkoppling får du automatiskt in dina transaktioner till Fortnox via en bankfil.
Läs mer om bankintegration: Koppla Fortnox till din bank
Förvalda konton
Gå igenom vilka bokföringskonton du vill använda för olika transaktionstyper när du bokför, under Inställningar - Bokföring - Förvalda konton. Det finns redan ett antal standardkonton upplagda, men här kan du ändra.
Läs mer här: Förvalda konton
Nummerserie
Under Inställningar - Leverantörsfakturor - Nummerserie och OCR kan du välja startnummer för fakturor, om du exempelvis inte vill att din första faktura ska få nummer 1.
Läs mer här: Nummerserier
Film: Nummerserie och OCR
Snabbtexter
Om du ofta använder dig av samma verifikationsbeskrivning och transaktionsinformation när du bokför dina verifikationer så kan det vara en fördel att lägga in dem som snabbtexter, det gör du under Inställningar - Bokföring - Snabbtexter.
Läs mer här: Snabbtexter
Verifikationsserier
Avslutningsvis bör du använda dig av olika verifikationsserier för att kunna strukturera din bokföring på ett bra sätt.
Läs mer här: Verifikationsserier
3. Lägg till leverantörer
När du är klar med inställningarna är det dags att lägga in uppgifter om dina leverantörer i leverantörsregistret. Om du har ett befintligt leverantörsregister kan du importera det själv i Fortnox, vill du lägga in dem manuellt så går du till Register - Leverantörer. Klicka på Skapa leverantör och lägg in alla uppgifter du har om leverantören.
Läs mer här:
Import av leverantörsregister
Leverantörsregister
Film: Skapa leverantör manuellt
4. Skapa leverantörsfaktura
Du skapar och hanterar dina leverantörsfakturor i vyn Meny - Leverantörsfakturor.
Vill du skapa en leverantörsfaktura manuellt klickar du på Skapa leverantörsfaktura uppe till höger för att lägga in en ny faktura.
Läs mer här: Skapa leverantörsfaktura
För att förenkla arbetssättet när du skapar leverantörsfakturor rekommenderar vi att du istället använder dig av fakturatolkning med bokföringsförslag. Det innebär att fakturans information tolkas och fylls i automatiskt och ger dig ett bokföringsförslag på hur fakturan kan bokföras. Detta sker direkt när en faktura laddas upp eller skickas till systemet.
Läs mer om hur du kommer igång med fakturatolkning med bokföringsförslag: Fakturatolkning - Kom igång
Film: Skapa leverantörsfaktura manuellt
5. Skapa verifikation
Nu är det dags att börja bokföra. Alla bokförda verifikationer listas under Meny - Bokföring. Klicka på Skapa verifikation för att bokföra en ny verifikation.
Läs mer om hur du skapar en verifikation här: Skapa verifikation
Kom igång-samtal
Vi förstår att början på något nytt kan vara överväldigande.
För att du ska få bästa möjliga start i Fortnox har du möjlighet att boka in ett kom igång-möte med oss. Du får då en personlig guidning i programmet, samt möjligheten att i lugn och ro få svar på specifika frågor som du har.
Läs mer och boka här: Kom igång-samtal