Betalningar

Bokföring

Välkommen till ett nytt sätt att jobba med betalningar!

Under hösten rullas en ny betallösning ut i Fortnox, som innebär att du kommer arbeta i en helt ny vy för att hantera företagets betalningar.
Med det nya arbetssättet får du en samlad vy över de leverantörsfakturor, löner och betalningar till Skatteverket som ska hanteras, vilket du snabbt och smidigt kan skicka iväg för betalning. Du kommer även att få en bättre översikt över både utförda och kommande betalningar i en samlad historikvy.

Tillsammans med Fortnox Bokföring från kontoutdrag, regelverk och en integration till Skatteverket lägger det grunden för ett helt nytt sätt att jobba med betalningar på. Välkommen!

Du hittar den nya Betalvyn under Meny-Betalningar, där du direkt kommer att mötas av en lista med alla dina betalningar.


Hantera betalningar - de olika betaltyperna

Kopiera länk hit

Fortnox kommer att hjälpa dig att hålla koll på vilka betalningar som ännu inte blivit hanterade. I en samlad Att betala-lista visas alla dina betalningar du bör utföra.

När du kommer in i vyn kommer en sammanfattning att visas på höger sida. En sammanfattning kategoriserad på de olika betaltyperna, antalet, totalen samt ett intervall av betaldatum (tidigaste till senaste). Här finns även möjlighet att ändra betaldatum på alla betalningar inom en viss kategori.

På vänster sida finns alla typer av betalningar samlade, samtliga betaltyper kommer att vara markerade så att du på ett smidigt sätt kan klicka på Fortsätt för att gå vidare med dina betalningar. Läs mer om de olika betaltyperna nedan:

Leverantörsbetalningar

Kopiera länk hit

Alla företagets leverantörsfakturor som är obetalda/förfallna kommer att visas upp i Att betala-listan. Dina leverantörsfakturor kommer att kategoriseras utifrån den valuta fakturan är bokförd i. Här har du möjlighet att ändra på belopp och betaldatum. Skulle en faktura vara förfallen kommer Fortnox automatiskt att sätta dagens datum som betaldatum.

Leverantörsfakturor som är markerade med Inaktivera betalfil eller som ligger under Betalattest kommer inte att visas i Att betala-listan.


Skulle du behöva nyttja kreditfakturor görs detta i nästa steg, Checkout. Där kommer du att få en överblick på vilka och hur många kreditfakturor som kan nyttjas.
Läs mer om hur du hanterar kreditfakturor här: Kredithantering i betalvyn


Löneutbetalningar

Kopiera länk hit

De löner som har status Skickade under Meny - Lön kommer att visas upp i Att betala-listan.

Den information som kommer att presenteras på löneutbetalningarna är följande:

  • Den anställdes namn + anställnings ID

  • En länk till den anställdes lönebesked

  • Datum när lönen ska betalas ut

  • Belopp att betala ut till den anställda



Betalningar direkt till Skatteverket

Kopiera länk hit

Med hjälp av betalvyn kommer du ha möjlighet att initiera betalningar direkt till Skatteverket via knappen Lägg till betalning. Med en integration till Skatteverket kommer Fortnox även att hjälpa dig att föreslå betalningar till skattekontot.

Läs mer om denna betaltyp här: Föreslå betalning till skattekonto - Nya betalvyn .


Betalning till Fortnox Företagskort

Kopiera länk hit

I betalvyn har du möjlighet att fylla på ditt företagskort. Genom att klicka på knappen Lägg till betalning i din Att betala-lista, så kommer du där kunna välja Betalning till Fortnox Företagskort. Fältet Mottagare samt OCR kommer att vara förifyllt mot vår samarbetspartner, Mynt AB. Du behöver då bara lägga in beloppet du vill betala samt betaldatum. När du sedan klickar på Lägg till så kommer betalningen landa i Att betala-listan likt dina andra betaltyper.

För att kunna göra en betalning till Fortnox Företagskort så behöver man först och främst ha ett Företagskort via Fortnox, samt licensen Kvitto & Utlägg med behörigheten Administrera företagskort.

Hantera betalningar - Checkout

Kopiera länk hit

När du klickat på Fortsätt i din Att betala-lista så kommer du att landa i Checkout:en där du själv väljer vilket betalsätt som ska användas. Till en början erbjuds Bankintegration som betalsätt, men fler sätt att utföra dina betalningar kommer att erbjudas i framtiden. Skicka sedan iväg dina önskade betalningar genom att klicka på Betala, och för att de ska utföras behöver de signeras på din bank.


I samband med att betalningarna skickas till banken kommer även ett mejl att skickas ut till den mejladress som ni valt på aktuellt konto under Register-Transaktionskonton. Detta mejl kommer att innehålla en så kallad betalrapport som visar vilka betalningar och hur mycket som planeras att betalas. Denna rapport kommer även kunna tas ut i efterhand i tidslinjen på specifik betalning under fliken Hanterade.


Hanterade betalningar

Kopiera länk hit

Efter att dina betalningar har skickats iväg så kommer de att landa i vyn Hanterade. Här kommer alla betalningar att kategoriseras utifrån det datum som angivits som betaldatum. Respektive betalning kommer även att få en specifik status som förklarar vilket läge den befinner sig i. De olika statusarna innefattar att betalningen antingen är skickad, betald, misslyckad eller återställd.


Önskar du att se mer information om en specifik betalning kan du klicka in dig på önskat datum och välja den du vill ha mer information om. Här kommer du få se väsentlig information som exempelvis vilken typ av betalning, valt betalsätt och vilket konto som används för att utföra betalningen. I samma vy kan du också se hela din betalningshistorik i en form av tidslinje. Här ser du allt från att den skickats till att den blir slutbetald, eller om något annat uppstått på vägens gång. Exempelvis om en betalning blivit avvisad, då kommer anledningen till detta att visas i tidslinjen.


Återställ betalning

Kopiera länk hit

Under Hanterade kommer du även kunna ändra status på dina betalningar, så att de hamnar i Att betala-listan och blir möjliga att skicka iväg igen. För att återställa och ändra status klickar du på Återställ betalningar antingen till höger i listvyn eller direkt inne på en specifik betalning.

Observera! Om du vill avbryta en betalning så behöver du göra detta hos din bank. När du återställer en betalning ändras endast statusen i Fortnox.


Misslyckad betalning

Kopiera länk hit

Skulle en betalning misslyckas av någon anledning kommer banken att skicka denna anledning till Fortnox. Orsaken till misslyckandet kommer att visas i tidslinjen och betalningen kommer att få status Misslyckad. Betalningen kommer även, per automatik, att hamna i Att betala-listan på nytt.


Behörigheter

Kopiera länk hit

För att nå vyn behövs en bokföringslicens och behörigheter Leverantörsfakturor - Betalfil. Då kommer du ha möjlighet att skapa, skicka iväg och följa upp både leverantörsbetalningar och betalningar till Skatteverket.

För att kunna se, skicka och följa upp lönebetalningar behöver du en lönelicens och behörigheter Lönekörning-Utbetalning.

Automatisera återrapporteringen av betalningarna

Kopiera länk hit

Med funktionen Bokföring från kontoutdrag kan en stor del av företagets transaktionshändelser hanteras och bokföras helt automatiskt, läs mer om hur du får till den automatiska bokföringen här: Bokföring från kontoutdrag

Fick du den hjälp du sökte?