Kundfaktura - Skapa påminnelsefaktura
- Fortnox Bokföring
- Fortnox Fakturering
-
Fortnox Lön
Systemdokumentation Ny i Lön Arbetsgivarintyg Lön Personlig Lön Mini Lönekörning Attest Personal Semesterhantering Kalendarium Inställningar Arbetsgivaravgift och arbetsgivardeklaration Bokföringsunderlag Import & Export Lönearter och beräkningar Fora Collectum Korrekt skatteavdrag Rapporter Statistikrapportering Övrigt Frågor & svar Fortnox Lön Avtal
- Fortnox Offert & Order
- Fortnox Digital byrå
- Fortnox Tid
- Kvitto & Resa
- Fortnox Lager
- Fortnox Anläggningsregister
- Fortnox Arkivplats
- Fortnox Autogiro
- Fortnox Bolagshanterare
- Fortnox Klienthanterare
- Fortnox Skolstöd
- Mitt abonnemang och avtal
- Fortnox Administration
- Bankkopplingar
- Kopplingar och blanketter
- Byt till Fortnox
- Faktura- & betaltjänster
- FAQ - Vanligaste frågorna
- Felsökningsguider
- Kom igång-guider
- Kontantmetoden i Fortnox
- Nyheter i Fortnox
- Fortnox Ordlista
- Fortnox Tips & Trix
- Fortnox Resa
- Webbläsare
- Fortnox Kvitto & Utlägg
- Fortnox Lagerbolag
- Fortnox Enskild firma
- Fortnox Bokslut & Skatt
Om du har kunder som inte betalar sina fakturor i tid så kan du smidigt och enkelt skicka påminnelsefakturor.
Inställningar för påminnelser
Innan du skapar din första påminnelsefaktura bör du kontrollera att du har rätt inställningar. För att komma till inställningarna klickar du på på kugghjulet uppe till höger - välj sedan Fakturering - Påminnelser och gör inställningarna enligt dina önskemål.
Ställ in hur många dagar det ska ha gått efter att fakturan förfallit för att du ska kunna skriva en påminnelsefaktura, i fältet Antal dagar efter förfallodatum.
Fyll även i hur många dagar det ska vara mellan påminnelserna samt hur många påminnelser du ska kunna skapa på samma faktura. Fyll även i vilken påminnelseavgift som ska gälla på dina påminnelsefakturor.
Om du vill skicka påminnelser via mail måste du göra en inställning under blocket E-postdokument i inställningarna för fakturering. Där fyller du i avsändare, ämne och vad du vill att det ska stå i mailet som påminnelsen skickas med.
Den sista inställningen är vilket förvalt konto du vill att påminnelseavgiften ska bokas upp på. Klicka på inställningarna uppe i högra hörnet och välj Fakturering - Förvalda konton. Här fyller du i kontonummer i fältet för påminnelseavgift och avslutar med att spara.
Skapa påminnelsefaktura
För att komma till vyn för påminnelser klickar du på Meny - Fakturering - Påminnelse. Här får du fram en lista på de fakturor som uppfyller de krav du satt i inställningarna.
I kolumnen Antal kan du ändra siffra om du vill skriva ut samma påminnelsenummer igen för en specifik faktura. Om du exempelvis vill skriva ut påminnelse 1 igen suddar du ut siffran i kolumnen Antal och klickar på Skicka. Vill du skicka påminnelse nummer 2 på nytt skriver du in 1 under kolumnen Antal och skickar.
Kolumnen Prel ränta visar upplupen ränta vid valt påminnelsedatum. För att ett värde ska kunna visas förutsätter det att dröjsmålsräntan var ifylld när fakturan skapades.
Bocka i de fakturor du vill skicka påminnelse på och klicka sedan på Skicka nere i högra hörnet. Nere till i högre hörnet har du valmöjligheter att välja hur du önskar skicka din påminnelsefaktura till kunden.
När du skickat påminnelsefakturan hamnar den i fakturalistan. Klickar du på brevsymbolen som du ser i kolumnen näst längst ut till höger ser du historiken för när och av vem fakturan är skickad.
Skicka påminnelser via Fortnox Finans
Du kan också direkt från fliken Påminnelser skicka dina påminnelser via Fortnox Finans. Längst ner till höger finner du knappen Skicka via Fortnox Finans.
Klickar du på den öppnas ett nytt fönster där du ser en lista över dina påminnelser och kan välja att markera de du vill skicka via Fortnox Finans istället för att skicka och hantera på egen hand.
De fakturor du skickat med Fortnox Finans kan du enkelt se i listan om du väljer filtret Extern hantering.