Skapa påminnelsefaktura
Fakturering
Om du har kunder som inte betalar sina kundfakturor i tid så kan du smidigt och enkelt skicka påminnelsefakturor.
Inställningar för påminnelser
Innan du skapar din första påminnelsefaktura bör du kontrollera att du har rätt inställningar. För att komma till den inställningen klickar du på Inställningar uppe till höger - välj sedan Fakturering - Påminnelser och gör inställningarna enligt dina önskemål.
Läs mer här: Inställningar - Påminnelser
E-post för påminnelser
Om ni vill skicka era påminnelser till en annan e-postadress än den som ligger inlagd på kundfakturan till kunden så kan ni lägga in en specifik e-postadress för just påminnelser.
E-postadressen för påminnelserna lägger ni in på kunden i kundregistret. Genom att klicka på Register - Kunder, gå in på den önskade kunden och klicka på Faktureringsuppgifter uppe i det vänstra hörnet. Nedan finns sedan en rubrik som heter E-dokument och det är under denna rubrik ni har möjlighet att lägga in en e-postadress för påminnelser. Ifall kundfakturan och påminnelsefakturan ska skickas till olika e-postadresser.
Inne på er kundfaktura har ni möjlighet att lägga in en e-postadress för påminnelsefakturan också. Det här görs under rubriken fakturauppgifter inne på kundfakturan. Fältet E-post för påminnelser är upplåst på kundfakturan även ifall den skulle vara bokförd eller skickad till kunden vilket gör att fältet är möjligt att i efterhand fylla i.
Skapa påminnelsefaktura
För att komma till vyn för påminnelser klickar du på Meny - Fakturering - Påminnelse. Här får du fram en lista på de kundfakturor som uppfyller de krav du satt i inställningarna.
I kolumnen Antal kan du ändra siffra om du vill skriva ut samma påminnelsenummer igen för en specifik påminnelsefaktura. Om du exempelvis vill skriva ut påminnelse 1 igen suddar du ut siffran i kolumnen Antal och klickar på Skicka. Vill du skicka påminnelse nummer 2 på nytt skriver du in 1 under kolumnen Antal och skickar.
Kolumnen Prel ränta visar upplupen ränta vid valt påminnelsedatum. För att ett värde ska kunna visas förutsätter det att dröjsmålsräntan var ifylld när kundfakturan skapades.
Om du vill förhandsgranska dina markerade kundfakturor så klickar du på knappen Förhandsgranska nere till höger. OBS! I förhandsgranskningen syns inte påminnelsedatum, det syns först när du skickat påminnelsefaktura.
Bocka i de kundfakturor du vill skicka påminnelse på och klicka sedan på Skicka nere i det högra hörnet. Nere i högra hörnet har du valmöjligheter att välja hur du önskar att skicka din påminnelsefaktura till kunden.
När du skickat påminnelsefakturan hamnar den i fakturalistan. Klickar du på brevsymbolen som du ser i kolumnen näst längst ut till höger ser du historiken för när och av vem påminnelsefakturan är skickad. Om e-posten misslyckas så hanteras det på samma sätt som i fakturalistan, läs mer om detta här: Skapa faktura - kundfaktura
Observera att när en påminnelse har skickats så ser du att kuvertet har blivit mörkt i listvyn.
Skicka påminnelser via Fortnox Finans
Du kan också direkt från fliken Påminnelser skicka dina påminnelser via Fortnox Finans. Längst ner till höger väljer du Påminnelsesätt - Med Påminnelseservice, om funktionen finns aktiverad i ert program.
Bokföra inbetalning av påminnelseavgift
När du mottagit en inbetalning som inkluderar en påminnelseavgift så behöver du göra en bortskrivning av påminnelsebeloppet.
Se hur du går tillväga här: Kundfaktura - Bortskrivning
Läs mer här:
Påminnelseservice
Påminnelser Fakturaservice
Skicka påminnelsefaktura i Fortnox app