Balansräkning

En balansräkning redovisar företagets tillgångar, skulder och eget kapital under räkenskapsåret.

Balansräkning redovisas i årsredovisningen

Kopiera länk hit

Utöver balansräkningen redovisas en resultaträkning , en förvaltningsberättelse och en revisionsberättelse i en årsredovisning . Balansräkningen består av företagets tillgångar, skulder och eget kapital. Ett företags tillgångar ska alltid vara balanserade mot företagets skulder och ägarnas investeringar i en balansräkning.

Vad innehåller en balansräkning?

Kopiera länk hit

En balansräkning består av tillgångar , skulder och eget kapital .

Tillgångar i balansräkning: Tillgångarna delas upp i anläggningstillgångar och omsättningstillgångar i balansräkningen. Anläggningstillgångar såsom exempelvis maskiner och inventarier är tillgångar som är avsedda att användas i mer än ett år. Omsättningstillgångar som exempelvis varulager och kassa är tillgångar som istället är avsedda att omsättas inom ett år. 

Skulder i balansräkning: Skulderna delas upp i långfristiga och kortfristiga skulder i balansräkningen. Långfristiga skulder såsom exempelvis banklån är skulder som förfaller efter mer än ett år medan kortfristiga förfaller inom ett år. Exempel på kortfristiga skulder är moms och leverantörsskulder. 

Eget kapital i balansräkning: Eget kapital är skillnaden mellan företagets tillgångar och skulder. Om ett företags tillgångar är större än skulderna är det egna kapitalet positivt. Om istället skulderna är större än tillgångarna är det egna kapitalet negativt och beror ofta på att företaget gått med förlust .

Hur gör man en balansräkning?

Kopiera länk hit

När man ska göra en balansräkning behöver man samla in all nödvändig finansiell information, identifiera och kategorisera både tillgångarna och skulderna i företaget och sedan beräkna företagets eget kapital. Sen är det dags för en uppställning av balansräkningen. Uppställningen innebär att man organiserar informationen i balansräkningen enligt ett standardformat som följer bokföringsprincipen.

En uppställning av balansräkningen ger en tydlig översikt av företagets finansiella situation vid en specifik tidpunkt. Den används sedan av investerare, ledningsgrupper och andra intressenter för att fatta beslut.

Skillnaden mellan balansräkning och öppen balansräkning

Kopiera länk hit

Både en balansräkning och en öppen balansräkning är verktyg för att visa företagets finansiella ställning. Men begreppen skiljer sig från varandra. En balansräkning är ett standardiserat dokument som används för löpande finansiell rapportering. En öppen balansräkning är ett mer specifikt verktyg som används i samband med överlåtelser av företag eller företagsdelar. Den ger en tydlig bild av skulder och tillgångar som övertas i affärstransaktioner, såsom en fusion, förvärv eller avveckling. 

Ett exempel på när man använder öppen balansräkning är om en enskild näringsidkare byter ägare eller om ett företag byter identitet och fortsätter som bolagsform.

Lär dig mer om bokföring

Kopiera länk hit

Det finns flera olika sätt att hantera sin bokföring – arbeta själv, automatiserat eller genom att anlita av en redovisningsbyrå. Använd gärna vår guide om bokföring om du vill lära dig bokföringens grunder.

Relaterade ord
Årsredovisning

En årsredovisning är företagets sammanfattning av årets räkenskaper.

Eget kapital

Eget kapital är skillnaden mellan en verksamhets tillgångar och skulder.

Enskild näringsidkare

En enskild firma, eller enskild näringsverksamhet som det även kallas, är en företagsform som drivs av en ensam privatperson som ägare.

Förlust

När intäkterna är mindre än kostnaderna över en given period i en verksamhet har företaget gått med förlust. Företaget har då ett negativt resultat.

Investering

En investering är en satsning som förväntas ge framtida avkastning.

Kortfristiga skulder

Kortfristiga skulder är skulder inom ett företag som måste betalas inom ett år.

Resultaträkning

En resultaträkning redovisar företagets ekonomiska resultat under räkenskapsåret.

Revisionsberättelse

En revisionsberättelse är en rapport där revisorn redovisar granskningen av ett företags räkenskaper.

Skuld

En skuld innebär att man är skyldig någon något, ofta pengar.

Tillgång

En tillgång är något som förväntas kunna ge ekonomiska fördelar i framtiden.