Arbetsgivaravgift
Arbetsgivaravgift är en obligatorisk avgift som en arbetsgivare i Sverige betalar till staten för sina anställda, utöver arbetstagarens lön. Denna avgift är en del av arbetsgivarens totala arbetskraftskostnad.
Mer om arbetsgivaravgift
En arbetsgivare betalar utöver arbetstagarens lön även en arbetsgivaravgift till staten. Arbetsgivaravgiften är ett slags system för att finansiera det svenska socialförsäkringsskyddet som bland annat inkluderar:
– Ålderspension
– Sjukvård
– Social omsorg
Vad går arbetsgivaravgiften till?
Arbetsgivaravgiften går till att finansiera stora delar av den svenska välfärden och det sociala skyddsnätet. Avgiften används för att säkerställa att alla medborgare har en ekonomisk trygghet vid olika livshändelser.
Hela arbetsgivaravgiften går inte till socialförsäkringar, utan den är uppdelad i två delar:
Sociala försäkringar
Den större delen av avgiften går till socialförsäkringsskyddet.Allmän löneavgift
Denna del är inte kopplad till socialförsäkringsskyddet, utan fungerar som en allmän skatt. Denna del går direkt in i statskassan och används för att finansiera statliga utgifter.
Vad innehåller arbetsgivaravgiften?
Arbetsgivaravgiften består av flera olika avgifter som betalas in till staten. De olika delavgifterna kan vara en social avgift kopplad till socialförsäkringsskyddet, i form av bland annat sjukvård och pension, eller en vanlig skatt .
Den största delavgiften är allmänna löneavgiften och är en vanlig skatt. Skatteverket använder begreppet sociala avgifter för lagstiftade arbetsgivaravgifter och egenavgifter.
Betalning av arbetsgivaravgift
Alla företag som betalar ut lön till sina anställda är skyldiga att betala in och redovisa arbetsgivaravgift till Skatteverket. Arbetsgivaravgiften beräknas på bruttolönen inklusive andra eventuella skattepliktiga förmåner . Om den anställdes bruttolön inklusive förmåner uppgår till mindre än 1000 kr under året behöver inte arbetsgivaren betala arbetsgivaravgift.
Lär dig mer om löner
Att anställa personal är förenat med ansvar och en hel del administration. Som arbetsgivare måste du ha koll på lagar, lönesättning, löneutbetalningar, arbetsgivaravgifter och skatt. Vi har skapat en guide om lön- och löneadministration där vi rätar vi ut många av de frågetecken som uppstår längs vägen.
En förmån är ersättning för arbete eller ett positivt erbjudande som en anställd kan erhålla utöver den vanliga lönen.
Skatt är det belopp man är skyldig att betala till staten för att få bedriva sin verksamhet och som finansierar statens utgifter för olika samhällsfunktioner.
Sociala avgifter är skatt som arbetsgivare betalar till staten baserat på de anställdas inkomst.