Frågor & Svar - Anställd
Lön
Vad innebär Anställd?
Nu gör vi det möjligt för alla anställda att själva registrera sin närvaro och frånvaro i kalendern, istället för att den som hanterar lönerna ska knappa in det manuellt dagarna innan den 25:e. De anställda klarmarkerar sedan perioden när de är färdiga med sina registreringar.
Förutom närvaro och frånvaroregistrering får de anställda även tillgång till vyn Min anställning. Där kan de själva ändra vissa av sina grunduppgifter och se personliga uppgifter samt se saldon som komp, flex och semester.
De anställda ser även sina lönebesked under Mina lönebesked.
Som löneadministratör styr du enkelt inne i personalregistret på fliken Personalinformation för varje anställd vilken funktionalitet de ska ha tillgång till. Dessa inställningar kan du även uppdatera på flera anställda samtidigt.
Vad kostar Anställd?
Du betalar 19 kronor per månad för varje anställd som får en lön utbetald under månaden. För anställda som tidigare haft Lön Personlig blir det alltså ingen skillnad i priset, men istället för en fast licenskostnad varje månad betalar du i stället endast för de månader som den anställda faktiskt får en lön utbetald.
Den tidigare kostnaden på 12 kronor per lönebesked för anställda som inte haft Lön Personlig tas bort.
Kostar det något för en anställd som inte får lön en månad?
Nej, du betalar endast för de månader som lön utbetalas till den anställde eftersom du inte har någon fast licenskostnad för Lön Personlig längre. Du slipper hanteringen av licenser vilket underlättar extra för dig som till exempel har säsongsanställda, det blir även mycket mer fördelaktigt att låta dessa registrera direkt i kalendern nu.
Hur skiljer sig det här från tillvalet Lön Personlig?
Det är fortsatt möjligt för de anställda att rapportera närvaro och frånvaro i appen. I webben så kan de fortfarande rapportera närvaro, frånvaro och övrigt. Men du har ingen fast licensavgift utan betalar endast per anställd och månad som lön utbetalas.
Du styr nu också vad den anställde ska kunna göra direkt inne på personalkortet i Lön istället för som tidigare under Administrera användare.
Vad är den viktigaste skillnaden jämfört med Lön Personlig?
Att alla anställda får möjlighet att rapportera närvaro och frånvaro utan att du behöver hantera några licenser. Du har därmed ingen fast licensavgift som med Lön Personlig utan du betalar endast per anställd och månad som lön utbetalas och du styr enkelt på personalkoret vad den anställde ska ha för behörighet.
Vad händer med mina licenser för Lön Personlig?
När din avtalsperiod för Lön Personlig löper ut avslutas dessa licenser automatiskt och du kommer då bli debiterad enligt Anställd. De anställda som har Lön Personlig idag får de nya behörigheterna på personalkortet aktiverade automatiskt, du som administratör behöver inte göra något i programmet.
Det innebär ingen förändring i priset mer än att du istället för att ha en licens betalar för de anställda de månader du skapar lön till dem.
Din Lön Personlig-licens kommer sägas upp automatiskt när abonnemangsperioden löper ut.
De som har Lön Personlig idag, måste jag göra inställningarna som finns på personalkortet på alla anställda manuellt?
De som idag har Lön Personlig kommer automatiskt bibehålla sina rättigheter till kalendern för att fortsätta registrera sina avvikelser.
Kan jag stänga av möjligheten för anställda att rapportera tid?
Ja, du styr detta i personalregistret för varje anställd inne på fliken Personalinformation genom att sätta Nej på behörigheten för Kalender. Du kan även massuppdatera dessa inställningar på flera anställda samtidigt. Läs mer om hur du massuppdaterar anställda på personalregistret.
Vi använder inte kalendern för våra anställda eftersom vi har ett externt system som de gör sina registreringar i, hur gör vi då?
Era anställda som registrerar sina tider i ert externa system kan ändå ha ett behov att kunna ändra sina grunduppgifter och se den information som finns under Min Anställning. Här kan de även se hur många semesterdagar de har kvar och från vilket år som deras sparade dagar är sparade från. Vad de ska ha tillgång till styr du i personalregistret för varje anställd inne på fliken Personalinformation.
Vi använder Fortnox Tid, behöver vi ha detta då?
Era anställda som registrerar sina tider i Fortnox Tid kan ändå ha ett behov att kunna ändra sina grunduppgifter och se den information som finns under Min Anställning. Här kan dom även se hur många semesterdagar dom har kvar och från vilket år som deras sparade dagar är sparade från. Vad de ska ha tillgång till styr du i personalregistret för varje anställd inne på fliken Personalinformation.
Vi har registrerat våra resor via Guide i kalendern men hittar inte den längre, var har den tagit vägen?
Guiderna är borttagna och de anställda kan istället använda sig av tjänsterna Fortnox Kvitto & Utlägg och Fortnox Resa. Du som löneadministratör kan fortfarande använda Guider i kalendern men vi rekommenderar att ni aktiverar Kvitto & utlägg eller Resa eftersom ni då får in underlagen digitalt på till exempel era kvitton och dessa följer även med hela vägen till redovisningen.
Läs mer om dessa tjänster här: