Frågor & Svar - Anställd
Lön
I denna artikel svarar vi på vanliga frågor angående Anställd.
Vad innebär Anställd?
Det ger möjligheten för alla anställda att själva registrera sin närvaro och frånvaro i kalendern, istället för att den som hanterar lönerna ska knappa in det manuellt dagarna innan den 25:e. De anställda klarmarkerar sedan perioden när de är färdiga med sina registreringar.
Förutom närvaro och frånvaroregistrering får de anställda även tillgång till vyn Min anställning. Där kan de själva ändra vissa av sina grunduppgifter och se personliga uppgifter samt se saldon som komp, flex, arbetstidsförkortning/arbetstidskonto och semester.
De anställda ser även sina lönebesked under Mina lönebesked.
Som löneadministratör styr du enkelt inne i personalregistret på fliken Personalinformation för varje anställd vilken funktionalitet de ska ha tillgång till. Dessa inställningar kan du även uppdatera på flera anställda samtidigt.
Vad kostar Anställd?
Du betalar per månad för varje anställd som får en lön utbetald under månaden, se vår Prislista för aktuella piser. För anställda som tidigare haft Lön Personlig blir det alltså ingen skillnad i priset, men istället för en fast licenskostnad varje månad betalar du i stället endast för de månader som den anställda faktiskt får en lön utbetald.
Den tidigare kostnaden per lönebesked för anställda som inte haft Lön Personlig tas bort.
Kostar det något för en anställd som inte får lön en månad?
Nej, du betalar endast för de månader som lön utbetalas till den anställde eftersom du inte har någon fast licenskostnad för Lön Personlig längre. Du slipper hanteringen av licenser vilket underlättar extra för dig som till exempel har säsongsanställda, det blir även mycket mer fördelaktigt att låta de anställda registrera direkt i kalendern.
Kan jag stänga av möjligheten för anställda att rapportera tid?
Ja, du styr detta i personalregistret för varje anställd inne på fliken Personalinformation genom att sätta Nej på behörigheten för Kalender. Du kan även massuppdatera dessa inställningar på flera anställda samtidigt. Läs mer om hur du massuppdaterar anställda på personalregistret.
Vi använder inte kalendern för våra anställda eftersom vi har ett externt system som de gör sina registreringar i, hur gör vi då?
Era anställda som registrerar sina tider i ert externa system kan ändå ha ett behov att kunna ändra sina grunduppgifter och se den information som finns under Min Anställning. Här kan de även se hur många semesterdagar de har kvar och från vilket år som deras sparade dagar är sparade från. Vad de ska ha tillgång till styr du i personalregistret för varje anställd inne på fliken Personalinformation.
Vi använder Fortnox Tid, behöver vi ha detta då?
Era anställda som registrerar sina tider i Fortnox Tid kan ändå ha ett behov att kunna ändra sina grunduppgifter och se den information som finns under Min Anställning. Här kan de även se hur många semesterdagar de har kvar och från vilket år som deras sparade dagar är sparade från. Vad de ska ha tillgång till styr du i personalregistret för varje anställd inne på fliken Personalinformation.
Vi har registrerat våra resor via Guide i kalendern men hittar inte den längre, var har den tagit vägen?
Guiderna är borttagna och de anställda kan istället använda sig av tjänsterna Fortnox Kvitto & Utlägg och Fortnox Resa. Du som löneadministratör kan fortfarande använda Guider i kalendern men vi rekommenderar att ni aktiverar Kvitto & Utlägg eller Resa eftersom ni då får in underlagen digitalt på till exempel era kvitton och dessa följer även med hela vägen till redovisningen.
Läs mer om dessa tjänster här: