Reskontra
Reskontra är en term som används inom bokföring och som visar information om transaktioner som har gjorts på ett konto. Sådan information kan till exempel vara fakturor och löner.
En reskontra är en slags databas med information om till exempel kunder, leverantörer och anställda i företaget. En reskontra kan också beskrivas som ett sidoregister till företagets bokföring . Reskontran gör bokföringen mer överskådlig eftersom den innehåller mycket detaljer per reskontrakonto (kunder, leverantörer och liknande) och på så vis skapar mer ordning. I reskontran kan man spara fakturainformation, påminnelser och betalningar.
Kundreskontra
Kundreskontra är en vanlig form av reskontra. I en kundreskontra registreras samtliga kundfakturor och den hjälper dig att hålla koll på vilka kunder som har betalat och om det är några betalningar som saknas. När en faktura betalas, försvinner den från kundreskontran, vilket hjälper företaget att se vilka fakturor som fortfarande är utestående.
Kundreskontran innehåller ofta viktig information om kunden, såsom företagsnummer, kontaktperson och adress. Detta för att du som har många kunder enkelt ska kunna kategorisera dem. Man kan sammanställa en kundfakturajournal som sedan summeras till en bokföringsorder. Bokföringsordern tillsammans med kundfakturajournalen bildar sedan ett bokföringsunderlag.
Leverantörsreskontra
Leverantörsreskontra, en annan vanlig reskontra, innehåller information om inkommande fakturor från leverantörer . Den används på liknande sätt som kundreskontran, men fokuserar istället på detaljer om leverantörerna i stället för kunderna. Med hjälp av leverantörsreskontra kan du på ett enkelt sätt se vilka fakturor som du har betalat.
Reskontra för fakturahantering
När en kund betalar sin faktura registreras det i kundreskontran. Därefter kan man sammanställa inbetalningarna i en inbetalningsjournal som även den sammanfattas i en bokföringsorder. Fördelar med att använda reskontra är bland annat en ökad kontroll över samtliga fakturor. Du kan enkelt se vilka fakturor som är betalda och vilka som är obetalda. Eftersom du enkelt kan utfärda bokföringsordrar med reskontra blir det enklare att göra ett bokföringsunderlag. För mindre företag som tar hand om sin egen bokföring är det praktiskt med reskontra eftersom det blir enklare att övervaka inkomster och utgifter . Dessutom kan du spara viktig information till ditt redovisningsunderlag.
Reskontra ordnar upp bokföringen
Det kan lätt bli svårt att hålla ordning på bokföringen, särskilt utan anpassade program. Med reskontran kan du på ett enklare sätt samla all viktig dokumentation till bokföringen i en och samma databas.
När en kund betalar för en vara eller en tjänst tar man emot en inbetalning. En inbetalning sker när likvida medel kommer in till ett företag.
När man använder begreppet inkomst syftar man vanligtvis på ersättningen för utfört arbete, med andra ord lön.
En leverantör är en person eller ett företag som överlämnar eller säljer en vara/tjänst.