Radera uppgifter
Hantera Fortnox
Vill du inte längre behandla personuppgifter och vill ta bort den registrerade i programmet finns det olika sätt att gå tillväga för varje kategori av registrerade.
Anställd
Om du har en anställd som du ännu inte skapat något lönebesked för kan personalkortet raderas.För attradera en anställd, gör du på följande vis:
Gå till Register uppe till höger i programmet, välj sedan Personal och gå in på den anställde i listvyn.
Gå till fliken Personalinformation.
Klicka på knappen Radera ner till vänster.
Om du endast vill radera personuppgifter och inte personalkortet, kan du läsa mer här: .
Användare
Om du behöver ta bort en användare i ett abonnemang som inte arbetar kvar på företaget behöver du vara systemadministratör. Här kan du läsa mer om hur behörigheten för systemadministratör tilldelas och dess innebörd: Systemadministratör
För att ta bort en användare i abonnemanget, gör du på följande vis:
Klicka på Företagsnamnet uppe till höger och välj Administrera användare.
Klicka på den användare du vill radera.
I rutan som visas klickar du på ikonen “soptunnan” där det står Ta bort användaren längst ner till vänster.
En ruta kommer att visas, längst till höger klickar du på Ta bort användaren för att borttagningen ska genomföras.
Om du istället vill inaktivera en användare i abonnemanget, så att användaren inte kan logga in under inaktivitetsperioden, kan du göra det. När du aktiverar användaren på nytt kommer behörigheten att vara densamma som tidigare.
För att inaktivera en användare, gör du på följande vis:
Klicka på företagsnamnet uppe till höger och välj Administrera användare.
Klicka på den användare du vill inaktivera.
Klicka sedan på reglaget vid Aktiv användare, så att den blir grå.
Klicka därefter på Spara längst ner till höger.
OBS! Det är samma tillvägagångssätt för att aktivera användaren igen.
Kund & leverantör
Kunder med affärshändelser kan tas bort, men alla affärshändelser behöver först vara avslutade. Det innebär att kundfakturor behöver vara slutbetalda, offerter får inte ha status "skapad" och eventuella avtal med kunden behöver tas bort.
OBS! Numret på borttagna kunder/leverantörer kan ej återanvändas.
För att radera, gör du på följande vis:
Klicka på Register i högra hörnet.
Välj Kunder eller Leverantörer.
Välj aktuell kund/leverantör.
Klicka på knappen Radera nere i vänstra hörnet.
OBS! Kund eller leverantör kan fortfarande ligga kvar bland fakturaunderlaget.Vill du radera en kund i Autogiro, görs detta via kundregistret. Raderas en kund i kundregistret anonymiseras den samtidigt i Autogiro.OBS! Det kan även finnas personuppgifter i historiken för Autogiro som bör anonymiseras. I detta fall, kontakta Fortnox support.
Kundfakturor
Du kan makulera en sparad kundfaktura, men den kan inte raderas.
När en kundfaktura makuleras sparas kunduppgifterna på dokumentet, detta gäller även på bokförda fakturor.
I dessa fall behöver du istället anonymisera dokumenten. Läs mer om hur du går tillväga här: Anonymisering av uppgifter
Löneår
För att radera ett löneår behöver du tilldelas en speciell behörighet. Läs mer om hur systemadministratören tilldelar den behörigheten: Administrera användare .
Det krävs även att det aktuella räkenskapsåret för löneåret som ska raderas är anonymiserat. Hur du gör det läser du om här:Anonymisering av uppgifter
För att radera löneår, gör du på följande vis:
Klicka på Inställningar (kugghjulet) längst upp till höger i programmet.
Gå till fliken Löneår.
På de löneår du har möjlighet att radera kommer en redigeringsikon att synas som du klickar på.
Du kommer därefter få upp en ny ruta där du behöver bekräfta raderingen av löneåret.
Markera JA och klicka sedan på Fortsätt, så raderas det aktuella löneåret.
Obs! Genomförd radering av löneår går inte att ångra, uppgifterna som tas bort går förlorade.
Uppgifter i meddelande
För att radera användarnamnet i meddelanden behöver du ta bort användaren under Administrera användare.
Om du vill radera personuppgifter i ett meddelande, behöver du kontakta Fortnox Support. Inkom med ID:nummer för det meddelande du vill radera.
För att hitta ID:nummer för meddelandet, gör du på följande vis:
Klicka på … bredvid meddelandet du vill radera.
Klicka sedan på popup som dyker upp med texten “Kopiera text”.