US English (US)
SE Swedish
  • Gå till fortnox.se
Swedish
US English (US)
SE Swedish
  • Hem
  • Kom igång-guider
  • Kom igång Guide - Tjänster

Kom igång med kopplingen mellan Fakturering och Autogiro

Updated at October 27th, 2021

Contact us

If you still have questions or prefer to get help directly from an agent, please submit a request.
We’ll get back to you as soon as possible.

Please fill out the contact form below and we will reply as soon as possible.

  • Fortnox Bokföring
    Bokföring Bokföring Attest & Läs Verifikationer Moms Kontoplan Periodisering SIE-filer Projekt Rapporter & behandlingshistorik Leverantörsfakturor Dagskassa Leverantörsregister Leverantörsfakturaattest Övrigt Inställningar
  • Fortnox Fakturering
    Hantering Fortnox app E-faktura Husarbete Inbetalning Register Import & Export Utskriftsmallar Rapporter Inställningar Övrigt
  • Fortnox Lön
    Systemdokumentation Ny i Lön Arbetsgivarintyg Lön Personlig Lön Mini Lönekörning Attest Personal Semesterhantering Kalendarium Inställningar Arbetsgivaravgift och arbetsgivardeklaration Bokföringsunderlag Import & Export Lönearter och beräkningar Fora Collectum Korrekt skatteavdrag Rapporter Statistikrapportering Övrigt Frågor & svar Fortnox Lön Avtal
  • Fortnox Offert & Order
    Offert Order Gemensamt Inställningar
  • Fortnox Digital byrå
    Uppdrag och Aktiviteter Tjänster Klienter Inställningar Meddelande Bokslut & Skatt Frågor och Svar Bokslut & Skatt
  • Fortnox Tid
    Fakturera tid Registrera tid Inställningar Kopplingen Tid-Lön Övrigt Fortnox App
  • Kvitto & Resa
    Kom igång Inställningar Administratör Administratör Anställd Kvitto & Resa Plus Felsökning Systemdokumentation Övrigt
  • Fortnox Lager
    Inställningar & Rapporter Inköp Leveranser & inventering Strukturartiklar Övrigt
  • Fortnox Anläggningsregister
    Tillgångar Avskrivning Inställningar Övrigt
  • Fortnox Arkivplats
    Hantering Filhantering Inställningar Övrigt
  • Fortnox Autogiro
    Medgivanden Betalningsuppdrag Filhantering Inställningar
  • Fortnox Bolagshanterare
  • Fortnox Klienthanterare
    Klienter Konsulter
  • Fortnox Skolstöd
    Hantering Inloggning
  • Mitt abonnemang och avtal
    Administration Inloggning FAQ
  • Fortnox Administration
    Felmeddelanden Meddelanden Behörigheter i Fortnox program Brexit GDPR Administration Tekniskt Inloggning Övrigt
  • Bankkopplingar
    Kom igång Generellt Utbetalningar Kontoavstämning Inbetalningar Löneutbetalningar Autogiro
  • Kopplingar och blanketter
    Digitala kopplingar Manuella kopplingar
  • Byt till Fortnox
    Byt till Fortnox Hjälp för att ta ut rätt information
  • Faktura- & betaltjänster
    Sälja fakturor Fakturaservice Betalservice Kontoutdrag Inställningar Påminnelseservice PSD2
  • FAQ - Vanligaste frågorna
    Fortnox Bokföring Fortnox Fakturering Fortnox Offert & Order Fortnox Lön Fortnox Bankkopplingar Fortnox Faktura- & betaltjänster Fortnox Digital byrå Fortnox Klienthanterare Fortnox Skolstöd Fortnox Arkivplats Fortnox Autogiro Fortnox Anläggningsregister
  • Felsökningsguider
    Hjälp till felsökning - Bokföring Hjälp till felsökning - Lön Hjälp till felsökning - Fakturering Hjälp till felsökning - Administration Hjälp till felsökning - Bank
  • Kom igång-guider
    Kom igång Guide - Program Kom igång Guide - Tjänster Arbeta effektivare med leverantörsfakturor
  • Kontantmetoden i Fortnox
    Kundfakturor Leverantörsfakturor Gemensamt
  • Nyheter i Fortnox
    2021 2020 2022
  • Fortnox Ordlista
    Fakturering Bokföring Övrigt
  • Fortnox Tips & Trix
    Bokföring Fakturering Lön Övrigt
  • Fortnox Resa
  • Webbläsare
  • Fortnox Kvitto & Utlägg
  • Fortnox Lagerbolag
  • Fortnox Enskild firma
  • Fortnox Bokslut & Skatt
+ Fler

Använder företaget både Fakturering och Autogiro i Fortnox, finns det möjlighet att med hjälp av en kundfaktura skapa upp ett betalningsuppdrag. På så vis kommer pengarna dras per automatik från kunden.

Har du inte gjort grundinställningarna för Autogiro eller lagt upp några medgivande, kan du läsa mer i Kom igång med Autogiro‍.

 

Inställningar

Gå till Inställningar - Fakturering - Betalsätt och betalningsvillkor.
Ligger betalningsvillkor med kod AG och text Autogiro då är det rätt. Saknar du betalningsvillkoret, kan du lägga upp det enligt nedan bild.

Nästa steg är att gå till Inställningar - Autogiro - Generella inställningar. Här fyller du i antal dagar till förfallodatum.
Det vill säga: Om du skapar upp en faktura med betalsätt Autogiro och fakturadatum 2020-03-01 samt har det inställt på 30 i antal dagar till förfallodatum, då kommer förfallodatumet att bli 2020-03-31 på fakturan.
Det är även på förfallodatumet som pengarna kommer dras från medgivandet (kunden).

Är det en kund vars faktura alltid ska betalas via autogiro kan man underlätta hanteringen genom att lägga in förvalt betalsätt på kunden. Gå till Register - Kunder - öppna kunden - fliken Faktureringsuppgifter och välj Autogiro som betalningsvillkor. Då väljs detta betalningsvillkor per automatik när en faktura skapas upp på kunden.

 

Skapa faktura

Gå till Meny - Fakturering - Skapa ny, ange kunden och fyll i relevant information och bokför fakturan.
Är du osäker på hur du ska skapa en faktura, kan du läsa mer om det i Skapa faktura - kundfaktura‍.
OBS! Detta går att göra på samma sätt i avtalsfakturering, så länge som betalningsvillkor Autogiro används.


När fakturan bokförs får du en bekräftelse längst ner med att ett betalningsuppdrag skapats på medgivandet.

 

Skapa fil på betalningsuppdrag

Gå in till Autogiro och Betalningsuppdrag, där ligger sedan betalningsuppdraget som skapades utifrån ovan faktura. Längst ut till höger om betalningsuppdraget finns information om vilken faktura den är kopplad mot. Det går även att klicka på pennan och pappret för att få fram mer information om betalningsuppdraget.


Här kan du läsa mer om hur man hanterar filer för betalningsuppdrag och medgivanden: Skapa och skicka fil i Autogiro‍ 

 

Återrapportera betalning

När dragningarna utförts på banken loggar du in på din bank och hämtar en återrapporteringsfil på de utförda dragningarna.
Filen ska läsas in under Läs in fil i Fortnox Autogiro.
När du gjort detta kommer du se vilka dragningar som utförts samt vilka som eventuellt inte har lyckats gå igenom på grund av att exempelvis täckning på kundens kontot saknas.
Fakturorna som är kopplade till betalningsuppdragen kommer automatiskt slutbetalas när filen blivit inläst.

Fick du den hjälp du sökte?

Ja
Nej
Fortnox Blogg

I vår blogg ger vi dig nya perspektiv, inspiration, ny kunskap och tips och råd inom digitalisering och företagande.

Fortnox Utbildningar

Här hittar du alla våra utbildningar, som hjälper dig att komma igång och jobba så effektivt som möjligt i Fortnox.

Relaterade artiklar

  • Kom igång med Kreditupplysning
  • Kom igång med Fakturatolkning
  • Kom igång med utskriftstjänst för kundfakturor
  • Kom igång med appar

Definition by Author

0
0
Expand