Kom igång med Enkel Lön

Lön

Fortnox Enkel Lön hjälper enkelt och smidigt dig som småföretagare med ett aktiebolag att betala ut lön till dig och dina anställda genom ett fåtal knapptryck i Fortnox app. Du väljer själv om du vill plocka ut ett belopp före eller efter skatt.

Logga in i Fortnox app med ditt BankID för bästa upplevelse.

Obs! Företaget behöver vara registrerat som arbetsgivare hos Skatteverket. Registrera dig som arbetsgivare hos Skatteverket .


Bra att känna till är att Enkel Lön i dagsläget inte har stöd för registrering av frånvaro, utan man får i så fall göra ett vanligt avdrag på lönen.

Aktivering och behörighet

Kopiera länk hit

För att kunna använda Fortnox Enkel Lön behöver du först aktivera Enkel Lön. För att beställa den måste du vara administratör . Klicka på ditt företagsnamn uppe till höger i programmet och välj sedan Tilläggsbeställning.

Välj sedan Enkel Lön och klicka på Beställ.

När du har beställt Enkel Lön behöver du tilldela behörighet till tjänsten. Detta gör du genom att klicka på ditt företagsnamn längst upp till höger i programmet och väljer Administrera användare.
Klicka på ikonen för Enkel Lön i kolumnen Program/behörighet för att tilldela behörigheten. Det är den användare som har behörighet till Enkel Lön som kan skapa lön i Fortnox App.

Här fyller du i de uppgifter som behövs för att betala ut lön. Om det är möjligt så hämtar vi aktuell skattetabell för det angivna personnumret automatiskt från Skatteverket. På utbetalningskonto så anger du det konto som du vill att lönen ska betalas ut till. 

I nästa vy får du ange löneuppgifter. På månadslön kan du ange den månadslön du vill ha förifylld vid löneutbetalning samt om den ska vara före eller efter skatt. Om du hellre föredrar att ange lön vid varje utbetalningstillfälle då lönen kommer att variera så kan fältet månadslön också lämnas tomt.

Här finns också möjlighet att ange bilförmån samt om det är några eventuella stöd och avdrag som till exempel regionalt stöd som är aktuella.

När du är färdig så klickar du på Klar. Du kan sedan alltid ändra de angivna uppgifterna genom att gå till menyn och välja Anställda.

Enkel Lön på webben

Kopiera länk hit

Nu finns möjligheten att arbeta med Enkel Lön även på webben. Detta ger dig möjlighet att sköta lönearbetet precis där det passar dig - på webben, i appen eller i en kombination.
På webben hittar du dina Att göra-kort i lobbyn precis som i appen. 
Samtliga funktioner som finns i appen idag finns även på webben med undantag för lönebesked. Lönebesked kan enbart hittas i appen.
Alla flöden är byggda så att du ska kunna känna igen dig vare sig du väljer att arbeta i appen eller på webben.

Arbeta med din redovisningskonsult i Enkel Lön

Kopiera länk hit

På webben finns det nu möjlighet att låta din redovisningskonsult bidra och stötta i lönearbetet. Om din redovisningskonsult är upplagd som användare i ditt företag kan nu även konsulten logga in och arbeta i Enkel Lön. Om konsulten är deklarationsombud hos Skatteverket så kan konsulten även ta hand om arbetsgivardeklarationen.

Bankkoppling - hantera din löneutbetalning med automatik

Kopiera länk hit

Enkel Lön fungerar bäst med en bankkoppling. Med en bankkoppling skickas din löneutbetalning automatiskt till banken och du behöver bara signera betalfilen i din internetbank. För närvarande finns bankkoppling för Handelsbanken, SEB och Nordea. Samtliga betalningar via Enkel Lön sker automatiskt i det nya filformatet pain.001 (ISO20022).
Nedan kan du läsa mer om hur du aktiverar en bankkoppling med respektive bank.

Handelsbanken

Här kan du läsa mer om hur du aktiverar en bankkoppling med Handelsbanken: 
Automatisk koppling till Handelsbanken
När du har aktiverat bankkopplingen kommer din betalfil automatiskt att skickas till banken utan extra åtgärder. Du behöver sedan signera den på din internetbank.

SEB

Här kan du läsa mer om hur du aktiverar en bankkoppling med SEB: 
Automatisk koppling till SEB
När du har aktiverat bankkopplingen kommer din betalfil automatiskt att skickas till banken utan extra åtgärder. Du behöver sedan signera den på din internetbank.

Nordea

Här kan du läsa mer om hur du aktiverar en bankkoppling med Nordea:
Automatisk koppling till Nordea
När du har aktiverat bankkopplingen måste du även gå in på Register - Transaktionskonton och välja det konto du vill betala ut löner ifrån. Inne på kontot så aktiverar du inställningen Skicka löneutbetalningar automatiskt.

När detta är gjort kommer betalfilen automatiskt att skickas till din internetbank vid nästa löneutbetalning. Du behöver sedan signera den på din internetbank.

Danske Bank

Här kan du läsa mer om hur du aktiverar en bankkoppling med Danske Bank:

Automatisk koppling till Danske Bank

När du har aktiverat bankkopplingen måste du även gå in på Register - Transaktionskonton och välja det konto du vill betala ut löner ifrån. Inne på kontot så aktiverar du inställningen Skicka löneutbetalningar automatiskt.

När detta är gjort kommer betalfilen automatiskt att skickas till din internetbank vid nästa löneutbetalning. Du behöver sedan signera den på din internetbank.


Lägga till anställda i Enkel Lön

Kopiera länk hit

Du kan även hantera anställda i Enkel Lön. För att lägga till en anställd så går du till menyn och väljer Anställda. Klicka sedan på knappen Lägg till anställd.

När du har valt Lägg till anställd kommer du mötas av ett val. Om du vill lägga till en användare som är upplagd i Fortnox sedan tidigare men som inte är upplagd som anställd i Enkel Lön så kan du välja denna i listan Lägg till från befintlig användare. Om du ska lägga till en anställd som inte är upplagd i Fortnox sedan tidigare så fyller du i personnummer i fältet Lägg till ny och väljer Fortsätt
Har ni en anställd som saknar svenskt personnummer och som istället har ett samordningsnummer eller födelsetid, så behöver ni använda er av Fortnox Lön. 

I nästa steg får du fylla i uppgifter om den anställde. Här är de fält som är obligatoriska markerade med en stjärna (*). Skattetabellen hämtas automatiskt om denna uppgift finns tillgänglig på Skatteverket för den anställdes personnummer.
När du fyllt i alla dina uppgifter om den anställde och gått vidare kommer du mötas av en summering. Här har du möjlighet att backa om det är något du vill ändra. När du är nöjd klickar du på Skapa och den anställde skapas då i Enkel Lön. Du kan när som helst gå till menyn och välja Anställda om du vill ändra någon uppgift om den anställde vid ett senare tillfälle.

Stöd och avdrag

Kopiera länk hit

Här kan du ställa in Växa-stöd, Stöd för forskning och utveckling samt Regionalt stöd.
Gå in via menyknappen nere till höger i appen och därefter till Anställda. Klicka på personen du vill göra inställningen på och klicka på Stöd och Avdrag längst ner. Aktivera de stöd du vill använda och därefter klickar du på Klar uppe i högra hörnet.

Växa-stöd

Möjlighet till avdrag på arbetsgivaravgiften för de två första anställda i ett enmansföretag. Du som ägare omfattas inte av Växa-stöd och räknas inte som en anställd. 
Läs mer här: 
Växa-stöd på Skatteverket.se


Stöd för forskning och utveckling

Du som har anställda som arbetar med systematisk och kvalificerad forskning eller utveckling i kommersiellt syfte kan få avdrag från arbetsgivaravgifterna. Läs mer här: 
Forskningsavdrag på Skatteverket.se


Regionalt stöd

Arbetsgivare som har sin verksamhet inom ett stödområde kan få möjlighet att göra ett särskilt avdrag från arbetsgivaravgifterna, s.k. regionalt stöd. 
Läs mer här:  
Regionalt stöd på Skatteverket.se

Fick du den hjälp du sökte?