Kom igång med Fortnox Företagskort
Företagskort
Att använda Fortnox Företagskort är enkelt. Gör ett köp, fota kvittot i Fortnox App – sedan är det klart. Kortet används tillsammans med Fortnox Bokföring och Kvitto & Utlägg för en helt sömlös och automatiserad kvittohantering.
Vill du lära dig mer om hur du kommer igång med företagskortet så finns en inspelad utbildning här: Inspelad utbildning: Företagskort
Aktivera tjänsten
Fortnox Företagskort beställer du som är administratör genom att gå till startsidan och där klicka på kortet Aktivera Fortnox Företagskort.
Tilldela därefter behörighet till tjänsten. Detta gör du genom att klicka på ditt företagsnamn längst upp till höger i programmet och välja Administrera användare .
Klicka på ikonen för Kvitto & Utlägg (Ku) i kolumnen Program/behörighet för att tilldela behörigheter för företagskort.
Behörigheter Fortnox Företagskort
Behörigheter för Företagskortet ställer du in under Kvitto & Utlägg i Administrera användare .
Här kan du läsa mer om behörigheterna i Kvitto & Utlägg: Kom igång med Kvitto & Utlägg
Kortadministratör
Kortadministratören kan beställa kort, sätta köpgränser, avsluta samt tillfälligt inaktivera kort. Kortadministratören kan även se alla transaktioner som har skett och har användaren dessutom bokföringslicens så kan de hantera transaktioner i webben, under Meny - Transaktioner.
Onboarding och kundkännedom
När tjänsten används för första gången så möts du av en onboarding guide. Guiden tar dig igenom inställningarna och uppsättningen av tjänsten. Börja med att aktivera Företagskort för att komma vidare och sedan kan du genomföra kundkännedom och ställa in vilka förvalda bokföringskonton du vill använda.
Kundkännedom syftar till processen för att lära känna en verksamhets kunder, för att på så sätt motverka kriminella aktiviteter som penningtvätt och skatteflykt. Enligt penningtvättsverket har vår partner Mynt skyldighet att ha god kunskap om våra kunder. Därför kommer en firmatecknare att behöva identifiera sig med BankID och besvara några frågor om verksamheten innan tjänsten aktiveras till fullo. Kundkännedomen genomförs hos vår partner Mynt, klicka på Öppna formulär hos Mynt så kommer du dit direkt. Är du inte firmatecknare kan du fortfarande fylla i formuläret, i slutet får du istället en länk att skicka till en firmatecknare som får signera det.
Tanka kundkontot med pengar eller ansök om kredit
När onboarding-guiden och kundkännedomen är genomförd så kan du nu tanka ditt kundkonto med pengar eller ansöka om kredit.
Dina företagskort kopplas till ett kundkonto som tillhandahålls av vår partner Mynt. Till kundkontot ansöker du antingen om kredit, eller betalar in pengar i förväg. Du väljer det som passar ditt företag bäst. Innan du kan börja använda ditt företagskort behöver du tanka kundkontot med pengar som du överför från din bank eller ha tillgängligt kreditutrymme.
Tanka kundkontot med pengar
I Fortnox väljer du Företagskort i menyn och på första fliken ser du en ruta med Att disponera. Klicka på Sätt in pengar för instruktion om hur du betalar in till ditt konto. För att kunna sätta in pengar behöver kundkännedomen vara godkänd.
Kundkonto med kredit
Genom vår partner Mynt erbjuds du möjlighet att ansöka om kredit till ditt konto.
Kredit ansöker du om antingen direkt i samband med att du aktiverar tjänsten Företagskort, eller vid ett senare tillfälle. Klicka på Ansök om/Utöka kredit i rutan Nyttjad kredit under Meny - Företagskort.
Kredit upp till 25 000 kr är helt kostnadsfritt i 14 dagar. Önskas högre kredit tillkommer månadsavgift om 59 kr samt limitavgift om 0,25% på det beviljade beloppet, och då gäller återbetalning vid 30 dagar istället för 14 dagar.
Betalning av nyttjad kredit sker via autogiro. I samband med att du ansöker om kredit uppger du ditt företags bankkonto och lämnar autogiromedgivande. Pengarna dras automatiskt från ditt företags bankkonto på förfallodagen.
Hur stor kredit du erbjuds beror på företagets unika situation, det görs en individuell bedömning i varje enskilt fall. Du kan när som helst ansöka om eller utöka din beviljade kredit. Om ditt företag inte kan erbjudas kredit kan du alltid välja att betala in pengar till ditt kundkonto istället.
Stiftelser och ideella föreningar kan tyvärr inte erbjudas kredit utan behöver tanka kundkontot genom att sätta in pengar.
Påminnelsenotiser för kortanvändarna
Önskar du påminna kortanvändarna att det saknas kvitto på en transaktion kan du aktivera en inställning för det. Dessa påminnelser kommer sedan skickas ut via mejl. För att aktivera inställningen gör du enligt följande:
Gå in under Meny - Företagskort - Inställningar
Markera Påminnelse om att skicka in kvitto
I fältet Dagar innan månadsslut anger du hur många dagar innan månaden är slut som påminnelsen ska skickas ut
När du färdigställt inställningen kommer sedan kortanvändaren att få ett mejl om det finns transaktioner som saknar kvitton. Observera att det inte kommer att skickas ut påminnelser på transaktioner som ligger som reserverade.