Insikter: Benchmarking timpris
Digital Byrå
Benchmarking timpris har tagits fram för att analysera hur stor del av ett företags intäkter som är försäljning med timpris, fast pris, eller övrigt (allt som inte är tim- eller fastpris).
Insikten visar inte något annat företags egen data, utan baseras på aggregerad data från flera olika företag. Om det finns färre än 50 företag i jämförelsen visas endast företagets egna data.
Hur fungerar insikten?
Insikten använder information från:
Fakturor: Information om tim- och fastprissatta projekt.
Geografisk belägenhet: Grovt beräknad utifrån postnummer (storstad eller ej).
Omsättningsdata och SNI-koder: Data från Creditsafe eller från företagsinställningar om dessa uppgifter saknas.
Fakturerat timpris jämfört med hela branschen
Visualisering: Företagets timprisintervall visas som en blå yta i grafen. Intervallet exkluderar de 10% lägsta och högsta timpriserna.
Jämförelse: Grafen visar data från alla företag inom en viss bransch med tillgänglig data i området.
Blå linje: Företagets timpris.
Grön linje: Branschens högsta pris.
Orange linje: Branschens lägsta pris.
Medianpris för branschen visas.
Om man för muspekaren ovanför stapeln, kan man också kolla på en specifik månad. Då får man fram information om branschens medelvärden, och även företagets prisintervall och medelpris för månaden.
Fakturerat timpris jämfört med urval av branschen
Den andra grafen visar en mer specifik jämförelse där man endast jämförs med företag som har en liknande omsättning och geografisk plats.
Fördelning av intäkter
Den sista grafen visar fördelningen av intäkter över tid baserat på prismodell (timpris, fast pris, övrigt).
Man kan även här för muspekaren över en specifik period, för att få fram tydligare siffror på hur fördelningen av intäkter såg ut.
I tabellen under grafen får man fram information om hur många fakturor, kunder, fakturerade timmar samt mycket annat som har påverkat intäkterna.
Vill du få fram mer information, kan du klicka på månaden. Då får du fram vilka fakturor det är, samt en länk till dem och vad det är man har sålt.
Dela insikten
Högst upp till höger finns också möjlighet att Dela insikten. När du klickar på knappen Dela, öppnas ett nytt fönster upp med de personer som har möjlighet att få tillgång till insikten. För att en person skall dyka upp i listan, behöver de ligga upplagda som en användare med tillgång till Rapporter - Bokföring. Hur du gör för att lägga till en användare, finner du i detta användarstöd. Administrera användare
Klicka på Kopiera länk.
När du gör detta, får du upp en ruta i övre högra hörnet. Denna berättar att en länk har blivit kopierad. Denna länk kan du sedan skicka till den användare som du vill ska få tillgång till Insikten.