Marknad
Marknad, handels- eller marknadsplats, är en plats där köpare och säljare möts.
Vad innebär marknad?
Marknad, ibland benämnd i bestämd form som marknaden, är en handelsplats för varor och tjänster där köpare och säljare möts för att fastställa priser , utföra transaktioner och distribuera varor och tjänster.
Begreppet marknad kan handla om en geografisk plats eller en digital plats med handel online men används även abstrakt och syftar då på en summa av transaktioner.
Marknaden styrs av tillgång och efterfråga
Priserna på en fri marknad styrs efter tillgång och efterfråga. Detta kallas för marknadsekonomi, till skillnad från en planekonomi där staten går in och styr priser på varor och tjänster.
Exempel på olika typer av marknader/handelsplatser
De finns olika typer av marknader och handelsplatser, här är några exempel inom olika kategorier:
Övergripande ekonomiska marknader
Varu- och tjänstemarknaderdär man säljer och köper varor och tjänster. Till exempel:
Detaljhandel
Grosshandel
Konsulttjänster
Licensierad programvara
Arbetsmarknader
Där arbetsgivare och arbetstagare möts och arbetskraft säljs och köps.
Finansmarknader
Där man köper och säljer kapital i olika former. Till exempel:
Aktier
Obligationer
Lån
Räntor
Följande är vanliga platser där handeln inom finansmarknaden sker:
Organiserade handelsplattformar (OTF)
Börser som Stockholmsbörsen eller Nasdaq
Multilaterala handelsplattformar (MTF)
Vilken är din marknad?
Som företagare är det viktigt att lära känna sin marknad, potentiella kunder och konkurrenter för att effektivt kunna planera sin marknadsföring .
Om du ska starta ett nytt företag kan en marknadsundersökning hjälpa dig att förstå efterfrågan på marknaden, om det finns tillräckligt många kunder som har behov eller ser nyttan med produkten eller tjänsten du ska sälja och hur konkurrensen ser ut.
Hitta din målgrupp
Försök att hitta just din målgrupp. Det går inte att vända sig till alla. Fundera över hur du kan förmedla att just du, med din vara eller tjänst, har lösningen på kundernas problem. Genom att erbjuda kunderna något speciellt, kanske de mest prisvärda varorna, de mest tekniska produkterna eller de snabbaste leveranserna, kan du hitta en unik position på marknaden.
Fördelar med marknadsplatser
Det finns fördelar med marknadsplatser, både för köpare och säljare.
Fördelar för köpare
En av de största fördelarna är användarupplevelsen och bekvämligheten. Utbudet av produkter är enormt, och det finns produkter från flera olika säljare på ett och samma ställe – vilket förenklar handlingen. Dessutom är det lättare att jämföra priser och hitta de bästa erbjudandena utan att behöva besöka flera olika företag.
Fördelar för säljare
Marknadsplatser ger säljaren tillgång till en stor och etablerad kundbas som kan vara svårt att nå på egen hand. Dessutom drar man nytta av en redan färdig plattform, istället för att investera i att bygga en egen.
Lär dig mer om att starta företag
Att starta eget företag behöver inte vara svårt. Vi har skapat en guide om att starta företag som guidar dig steg för steg.
Marknadsföring är de aktiviteter ett företag gör för att nå ut med sina erbjudanden till kunder och potentiella kunder.
Pris är det beloppet som en konsument eller företag betalar för produkt eller tjänst vid ett köptillfälle.
Ränta är kostnad för att låna pengar eller den avkastning långivaren får för att låna ut pengar.