Periodiseringar
Bokföring
Periodisering innebär att utgifter kostnadsförs under den period då varan eller tjänsten förbrukas, liksom att inkomster ska tas upp som intäkter under den period då de faktiskt intjänas, även om betalningen i praktiken genomförs under en annan period.
Ett exempel på en utgift som kan periodiseras är om företaget har en månadshyra för lokaler, men kundfakturan betalas kvartalsvis i förskott. Du kan periodisera kundfakturan så att kostnaden bokförs med en tredjedel per månad i tre månader, kostnaden redovisas alltså på perioden den avser, trots att betalningen redan skett, vilket ger ett mer rättvisande resultat för den aktuella perioden.
I denna artikel kommer vi gå igenom hur du aktiverar och använder periodiseringar i Fortnox.
För att kunna periodisera dina verifikationer, leverantörsfakturor eller kundfakturor behöver du först aktivera stöd för periodiseringar i inställningarna.
Observera att det inte är möjligt att periodisera kund- eller leverantörsfakturor om du använder dig av kontantmetoden som bokföringsmetod. Om så är fallet skapar du dina periodiseringar via verifikationer istället.
Inställningar - Periodiseringar
Du aktiverar funktionen för att kunna skapa periodiseringar genom att klicka på Inställningar - Bokföring / Fakturering - Periodiseringar - Aktivera stöd för periodiseringar - JA.
Följande inställningar kan du därefter göra avseende periodiseringar:
Om du vill ha en minimigräns på hur litet belopp som man ska kunna periodiseras så anger du det i fältet Minsta periodiseringsbelopp (SEK).
Bokföringsdatum som periodiseringen ska utföras på.
Vill du att periodisering inklusive moms ska vara valt som förvalt måste du aktivera det här. Du kan däremot alltid ändra detta på aktuell periodisering om så önskas.
Verifikationsserier som periodiseringarna ska belasta
Vilka konton du vill ska vara förvalda när du skapar en periodisering för kund- och leverantörsfaktura.
Skapa periodisering
När du aktiverat stöd för periodisering kan du skapa periodiseringar. Detta gör du antingen via en Verifikation, Kundfaktura eller en Leverantörsfaktura.
Läs mer om hur du går tillväga i dessa artiklar:
Periodisera leverantörsfaktura
Genomför periodisering
I vyn Meny - Bokföring - Periodiseringar får du en översikt över alla registrerade periodiseringar, inklusive genomförda, ej genomförda och borttagna.
När du har skapat en periodisering måste du genomföra den för att den ska bokföras. Ej genomförda periodiseringar visas med statusen “Ej genomförda”.Systemet markerar automatiskt de äldsta ej genomförda periodiseringarna, eftersom de måste hanteras i kronologisk ordning.
Du kan justera vilka periodiseringar som ska genomföras genom att markera eller avmarkera dem i listan. När du är klar klickar du på Utför längst ner till höger för att bokföra de valda periodiseringarna.
Periodiseringsrapport
Rapporten Periodiseringar ger dig en sammanställning av dina pågående periodiseringar.
Du tar fram rapporten genom att klicka på Rapporter uppe till höger, välj sedan Periodiseringar under rubriken Bokföring.
I rapporten kan du välja att visa:
En summering av saldot för genomförda och ej genomförda periodiseringar.
En detaljerad specifikation, där du även ser verifikationsnummer och datum för redan genomförda och ej genomförda periodiseringar.
Felaktig periodisering
Om du har råkat skapa en felaktig periodisering kan du rätta till detta på olika sätt.
Läs mer om hur du går tillväga här: Felsökningsguide - Korrigera felaktig periodisering