Användarstöd
Kom igång med Nordea
- Fortnox Bokföring
- Fortnox Fakturering
- Faktura- & betaltjänster
-
Fortnox Lön
Arbetsgivaravgift och arbetsgivardeklaration › Arbetsgivarintyg › Attest › Avtal › Bokföringsunderlag › Checklistor i Fortnox Lön › Collectum › Fora › Frågor & svar Fortnox Lön › Import & Export › Inställningar › Kalendarium › Korrekt skatteavdrag › Lönearter och beräkningar › Lönekörning › Lön Mini › Lön Personlig › Ny i Lön › Personal › Rapporter › Semesterhantering › Statistikrapportering › Systemdokumentation › Övrigt ›
- Fortnox Offert & Order
- Fortnox Digital byrå
- Fortnox Tid
- Kvitto & Resa
- Fortnox Lager
- Fortnox Anläggningsregister
- Fortnox Arkivplats
- Fortnox Autogiro
- Fortnox Bolagshanterare
- Fortnox Skolstöd
- Mitt abonnemang och avtal
- Fortnox Administration
- Bankkopplingar
- Kopplingar och blanketter
- FAQ - Vanligaste frågorna
- Felsökningsguider
- Kom igång-guider
- Kontantmetoden i Fortnox
- Nyheter i Fortnox
- Fortnox Ordlista
- Fortnox Tips & Trix
- Fortnox Resa
- Webbläsare
- Byt till Fortnox
- Fortnox Kvitto & Utlägg
- Fortnox Lagerbolag
- Fortnox Enskild firma
- Fortnox Bokslut & Skatt
- Fortnox Företagsbrevlåda
Automatisk koppling till Nordea
Med den automatiska hämtningen av inkommande filer från Nordea kan du varje dag automatiskt få återrapportering på utbetalningar som matchas mot leverantörsfakturor, inbetalningar som matchas mot kundfakturor och kontoutdraget för avstämning och bokföring direkt in i Fortnox. Mer information om hur dessa betalflöden fungerar finner du längre ner i denna artikel.
Checklista
För att komma igång med automatisk koppling till Nordea behöver du följa dessa steg:
Skapa ett bankkonto under Register - Transaktionskonto i Fortnox. Välj Nordea som bank, och fyll i dina bankuppgifter. Ändra dina inställningar för aktuellt bankkonto till Automatiskt istället för Manuellt.
Klicka på knappen Bankintegration. Du länkas nu till Nordeas hemsida.
- Fyll i formuläret hos Nordea. Din bank tar sedan kontakt med dig eller den som har rätt att signera avtal på ditt företag.
- Signera avtalet för bankintegration.
- När avtalet för bankintegrationen är signerat och banken är klar med att sätta upp bankintegrationen får du ett mejl från din bank, och därefter kommer bankfilerna från banken skickas direkt till Fortnox.
Ovan process tar ca 1 vecka hos Nordea.
Anslutning
Det första du behöver göra är att lägga till ditt bankkonto i Fortnox, detta gör du under Register - Transaktionskonto, klicka på Skapa nytt, fyll i dina betaluppgifter och Spara.
OBS! Du behöver vara inloggad i Fortnox med bankID för att kunna ändra transaktionskonto.
Skapar du ett nytt konto anger du först Nordea som bank, då kommer du att se knappen Bankintegration som du ska använda för att ansluta bankkontot längst ned till vänster. Innan du klickar på knappen, fyll först i dina uppgifter och spara, allra viktigast där är ditt Plusgiro som är nyckeln för ditt bankkonto i integrationen. För att ta emot kundinbetalningar krävs även tjänsten Total In Bas hos Nordea, du får då ett Total In-ID från Nordea som du fyller i inne i Fortnox. Det är viktigt att du ändrar inställningen för utbetalningar, inbetalningar och kontoavstämning till Automatiskt för att integrationen ska komma igång på ett smidigt sätt.
När du klickar på knappen Bankintegration länkas du till en sida på Nordea. Fyll i alla uppgifter på den sidan noggrant. Den som är firmatecknare kommer sedan få ett avtal från banken som behöver signeras, när det är genomfört och banken är klar med kopplingen till Fortnox kommer ett e-post från Nordea med en bekräftelse skickas ut till kontaktpersonen för företaget. Då är kopplingen mellan Fortnox och banken klar, och filer med återrapportering kommer skickas automatiskt till Fortnox.
Obs! Vänligen kontrollera att ni ändrat inställningen i Fortnox under Register- Transaktionskonton från Manuellt till Automatiskt.
Hantering av betalfiler med Nordea
Vi fokuserar i första hand på hantering med den automatiska kopplingen i Fortnox. På samma sätt kan du även använda t.ex. GiroLink för att ta emot filerna och dra och släppa in dem i respektive vy i Fortnox. De betalningar som kan hanteras manuellt med Nordea är:
- Skapa leverantörsbetalningar (PO3-filer)
För att skapa en PO3-fil behöver ditt plusgiro finnas inlagt på bankkontot under Register - Transaktionskonto. Du laddar sedan upp filen på Nordea Business under Betalningar - Filimport och väljer filtyp PO3. Därefter behöver du signera betalfilen under Kommande uppdrag - Osignerade. - Ta emot utförda leverantörsbetalningar i Utbetalningar (DA1-filer för återrapportering).
- Ta emot kundinbetalningar i Inbetalningar (TL1-filer).
- Ta emot kontoutdrag i Stäm-av-konto (FS1-filer).
- Skapa autogiromedgivanden och betalningsuppdrag (BG-filer med ny layout) - Du laddar upp dem på Nordea Business.
- Ladda upp autogiromedgivanden och betalningsuppdrag (BG-filer med ny layout)
- Skapa löneutbetalningar (KI-filer) - Dessa filer laddar du upp på Nordea Business under Betalningar - Filimport och väljer filtyp BG Lön.
Betalflöden med Nordea
Skapa leverantörsbetalningar
Du väljer ut vilka leverantörsfakturor du vill betala i fliken Leverantörsfakturor genom att markera dem i listan och klicka på knappen betalfil som du finner längst ner till höger.
När du klickat på betalfil kommer du vidare till nästa steg där du får en sammanfattning av de leverantörsfakturor som kommer att ingå i din betalfil med möjlighet att justera datumet och beloppet på respektive faktura. För att skapa filen klickar du på Skapa PO3-fil längst ner till höger på sidan. Hanteringen av betalningen enligt PO3 medför att du själv behöver ha koll på kvittning mot kreditfakturor, varför Fortnox här hjälper dig hitta och hantera relevanta kreditfakturor för leverantören.
Är det så att du har ett valutakonto/en valutaficka hos Nordea har du också möjlighet att utföra dina utbetalningar via bankfil, om du lagt upp detta under Register-Transaktionskonton.
För att skapa en betalfil som debiterar valutakontot/fickan behöver du välja att det ska belastas när du skapar din betalfil i Fortnox. Det gör du genom att välja “belasta valutakonto/ficka”, därefter väljer du “Skapa ISO20022-fil”.
Fortnox säkerställer även att fakturan och leverantören har tillräckligt med ifylld information för önskad betalning. Om så är fallet får du en bekräftelse samt en direktlänk till en rapport över transaktionerna som skickats. Denna kan du även hitta i efterhand under Behandla betalfiler.
Filen laddar du upp i Nordea Business, under Betalningar - Filimport.
Välj filtyp PO3 (XML om du valt att belasta valutakonto/ficka). Dra och släpp filen, alternativt läs in den via "välj fil".
När filimporten är klar fortsätter du till Kommande uppdrag för att signera betalningarna. Välj de betalfiler du vill signera och klicka på Signera valda. Här kan du också se mer detaljerad information om betalningarna genom att klicka på pilen till höger. Betalningarna visas under Kommande uppdrag tills de är genomförda.
Ångra betalning
Skulle det vara så att banken validerat att de betalningar du laddat upp inte kan genomföras kan du behöva ta ut en ny justerad fil. För att kunna ta ut en fil på nytt behöver du i fliken leverantörsfakturor klicka på Behandla betalfiler för att återställa önskade betalningar.
Registrera utbetalningar av leverantörsfakturor
När banken på betaldatum genomfört betalningen av dina leverantörsfakturor får du tillbaka detaljerad återrapportering om registrerade utbetalningar. Du får då en klickbar notis om att utbetalningar lästs in som leder dig till vyn Utbetalningar. Där har det skapats ett block med transaktioner och matchningsinformation gällande vilka leverantörsfakturor som har betalats, se Betala leverantörsfakturor.
Har dina betalningar matchats mot leverantörsfakturor återstår bara att klicka på knappen bokför som du hittar längst ner till höger. Om nödvändig matchningsinformation saknas behöver du själv välja leverantörsfaktura eller först genomföra eventuella bortskrivningar.
Registrera inbetalningar av kundfakturor
När banken tagit emot inbetalningar från dina kunder får du dessa inlästa och matchade mot dina kundfakturor per automatik. Du får då en klickbar notis om att inbetalningar lästs in som leder dig till vyn Inbetalningar. Där har det skapats ett block med transaktioner och matchningsinformation gällande vilka kundfakturor som har betalats, se Registrera betalda kundfakturor.
Har dina kundinbetalningar matchats mot kundfakturor återstår bara att klicka på knappen bokför som du hittar längst ner till höger. Om nödvändig matchningsinformation saknas behöver du själv välja kundfaktura eller först genomföra eventuella bortskrivningar.
Kontoavstämning med kontoutdraget
Med Nordea kan du också få ditt kontoutdrag inläst för kontoavstämning per automatik. Som vanligt behöver du först välja att hantera kontoavstämning automatiskt för ditt bankkonto. Här behöver du även ställa in vilket bokföringskonto som kontoutdraget skall stämmas av eller bokföras mot, t.ex. brukar ofta baskontoplanens 1930 användas för kassakontot.
När du ställt in att din kontoavstämning ska tas emot automatiskt kommer dessa transaktioner komma in från kontoutdraget direkt in i fliken Stäm av konto på valt bokföringskonto och med rätt transaktionsdatum.
Här kan knappen matcha transaktioner användas för att automatiskt stämma av banktransaktionerna mot bokföringen. Du kan även använda plusset för att få hjälp att bokföra banktransaktionerna direkt utifrån kontoutdraget. För att läsa mer om Stäm av konto, klicka här: Stäm av konto
Skapa löneutbetalningar
När lönekörning är klar låter du din bank enkelt betala ut alla lönerna till dina anställda. Med Nordea kan löneutbetalningarna skapas och laddas upp på din internetbank. I lönekörning väljer du Skapa bankfil, då kommer lönebeskeden att få status "Utbetalda" och bli grönmarkerade i listan.
Skapa autogiro - medgivanden och betalningsuppdrag
För autogiro kan du skapa medgivanden och betalningsuppdrag till Nordea som skickar dem vidare till Bankgirot. När du väljer att skapa filen så inkluderas allt som är möjligt att skapa fil på. När de gått igenom Bankgirot så kommer de att skicka tillbaka en återrapporteringsfil till din internetbank som ger dig status på dina medgivanden och betalningsuppdrag. Dessa kan du hämta från din internetbank och läsa in i Autogiro under fliken Läs in fil.