Semesterersättning i anslutning till lön - timavlönad
Lön
Det allra vanligaste är att man betalar ut semesterersättning samtidigt som de anställda har semester. Har du timanställda som arbetar hos dig i högst tre månader kan du betala ut semesterersättningen i samband med lönen. Tänk på att semesterersättningen ska redovisas separat och ska därmed inte vara inräknad i timlönen. Här beskriver vi hur du betalar ut semesterersättningen i anslutning till lönen där ersättningen redovisas separat utöver timlönen.
Register - Avtal för löner - Semester
Under Register - Avtal för löner - Semesterregistrerar ni den procentsats som er semesterersättning ska beräknas på i fältet Semesterersättningen i %. 12 procent är standardinställning och kan skrivas över om ni har en annan procentsats i ert avtal.
Register - Personal
Gå till Register - Personal, klicka på den anställde och gå till fliken Löneuppgifter. Under Standardlön lägger du till löneart 224 - Semesterersättning i anslutning till lön. Denna löneart beräknar semesterersättning på den anställdes semestergrundande lön utifrån den procentsats ni har i era inställningar.
OBS! Löneart 224 tar inte hänsyn till om den anställde har haft semesterlönegrundande frånvaro.
Längst ner under Inställningar till Semesterberäkningen markerar du Nej på Ska ingå i semesterberäkningen.
När detta är inlagt och tider har registrerats i kalendern kommer programmet att automatiskt beräkna semesterersättningen på lönebeskedet.