Inställningar - Utlägg
Lön
Om en anställd har köpt in något för företagets räkning kan du i inställningarna lägga upp de olika utlägg som används inom ert företag, t.ex. förbrukningsmaterial eller utlägg för resor. I denna artikel visar vi hur du lägger till och använder dessa i programmet.
Inställningar
Under Inställningar (kugghjulet)upp till höger i programmet och sedan Utlägg finns möjligheten att lägga upp olika kategorier som ni använder er av. För varje kategori väljer du en kod, benämning samt vilket konto du vill att utlägget ska bokföras på. När du är klar klickar du på Spara.
Registrering av Utlägg
När en anställd ska registrera ett privat utlägg, går detta att göra på två sätt.
Ett alternativ är att man använder Fortnox app via Kvitto & Utlägg, via registreringen av utlägget i appen väljer man kategorin som plockas upp utifrån inställningarna. Mer om detta läser du här: Skicka in kvitton via Kvitto & Utlägg
Det går även bra att registrera utlägget på webben. I kalendern under fliken Övrigt och Löneart Utlägg väljer du mellan de olika utläggen som du sparat i inställningarna.
Om du inte skulle välja någon av de typer du själv lagt upp skulle konteringen göras mot det kontot du angivit för utlägg under Inställningar (kugghjulet) - Lön - Förvalda konton i fältet Personligt netto, oavsett hur du skickat in kvittot.
När du registrerar utlägget har du även möjlighet att specificera momsen. Observera att beloppet du anger i fältet Summa alltid ska vara inklusive moms.