Börja jobba med Budget i Rapport & Analys/Koncern
Koncern, Rapport & Analys
I denna artikel beskriver vi hur du kommer igång och börjar jobba med Budget i Fortnox Rapport & Analys samt Koncern.
Börja med att gå till Ekonomi - Budget - Hantera budget.
Under Hantera budget går det att se alla budgetar som är skapade sedan tidigare, vilket år samt affärsområde som budgeten gäller men även vilken filtyp budgeten är skapad i.
Klicka sedan på Ny Budget.
Här anges sedan om budgeten ska gälla hela företaget eller ett visst affärsområde samt vilket räkenskapsår budgeten ska gälla.
Finns det flera budgetar på affärsområdesnivå är det sedan möjligt att aggregera dessa automatiskt för att få en budget för hela företaget. Läs mer om att aggregera budgetar under sektionen Budget - Slå samman budget för affärsområden
I nästa steg går det att fylla i namn, beskrivning, kommentar och ange om budgeten ska ha en tagg. Namn är obligatoriskt, resterande är valfritt.
För mer information om taggar (används i formler, se Hur lägger jag till budgetdata i egna tabeller och grafer? ). Lämna tomt om detta inte behövs specifikt.
Här är det även möjligt att göra budgeten aktiv. Är budgeten aktiv innebär det att den automatiskt kommer visas i budgetkolumner för finansiella rapporter som skapas för räkenskapsåret budgeten är aktuell för.
Klicka på Spara för att komma vidare till nästa ruta.
Ange först om budgeten ska genereras via Excel eller Google Sheets. Under Innehåll går det sedan att välja om budgetmallen ska innehålla förslag baserat på tidigare års bokföring eller om den ska vara tom. Det är även möjligt att välja Mall utan data. Då genereras det en fil som endast innehåller kontona som tidigare använts i bokföringen, men inga budgetförslag på kontona.
Skapa budgetförslag
Det går att få fram ett budgetförslag baserat på 3 olika varianter.
- Ett förslag enbart baserat på bokföring (utfall) från föregående räkenskapsår.
- Ett förslag baserat på bokföring för innevarande år (utfall), kompletterat med budget från föregående år för resterande månader. OBS! För att detta ska fungera måste kontonumren i budgeten matcha med kontonumren i bokföringen.
- Det går att skapa budget utifrån dotterbolag ( endast genom Fortnox Koncern) eller affärsområden.
Sedan går det att välja om tillväxttakten beräknas utifrån utfallet eller manuellt.
Se exempel på hur en Mall utan data ser ut.
Här hämtas kontona som finns i bokföringen. Budgeten behöver fortfarande fyllas i per konto och per månad manuellt.
Används istället alternativet Budgetförslag - Bokföring (utfall) generas det en Excel-fil som är ifylld baserad på föregående års bokföring.
Excel-filen går att redigera i efterhand om budgetförslaget endast ska användas för att utgå ifrån.
När budgeten är färdig behöver först den uppdaterade Excel-filen sparas på datorn, sedan går det att ladda upp den i programmet genom att klicka på Ladda upp budget och välja filen som ska laddas upp.
Budgeten går sedan att läsa av inne i programmet genom att klicka på den skapade budgetens namn.
Budgeten kan sedan användas i rapport-tabeller och grafer.