Ändra innehåll i en rapport: grafer, rapport-tabeller och widgets
Koncern, Rapport & Analys
I Rapport & Analys samt Koncern finns ett brett urval av standardgrafer, rapport-tabeller och widgets som kan läggas till i rapporter för vidare publicering. Efter att dessa komponenter har infogats i en rapport är det fortfarande möjligt att redigera dem, exempelvis för att justera mindre detaljer eller anpassa innehållet ytterligare.
Börja med att navigera till Rapporter och välj Skapa rapport. Därefter kan du välja om du vill utgå från en färdig rapportmall eller bygga rapporten manuellt genom att lägga till önskade element steg för steg.
När du har lagt till önskade element i rapporten kan du redigera dem genom att klicka på de tre prickarna uppe till höger på elementet. Välj sedan Inställningar och därefter Redigera för att göra dina ändringar.
Du kommer nu in i redigeringsläget för rapport-tabellen. Här kan du bland annat flytta rader och kolumner, lägga till eller ta bort dem, samt ange vilka kontointervall eller affärsområden som varje rad ska omfatta. Du kan även ställa in kolumnformler och välja önskade tidsintervall för kolumnerna. Använd redigeringsikonen intill respektive rad eller kolumn för att göra ändringar. För att lägga till nya rader, kolumner eller summeringar, använd knapparna Ny rad, Ny kolumn respektive Ny summering.
När samtliga ändringar är genomförda, klicka på Spara uppe till höger. Därefter kan du använda den uppdaterade rapport-tabellen, grafen eller widgeten i den rapport som ska publiceras.
Redigera alternativet finns för rapport-tabeller, grafer och widgets. Se nedan artiklar för vidare information om vad som går att göra inne i redigeringsläget: