Skapa professionella rapporter i Rapport & Analys eller Koncern

Koncern, Rapport & Analys

I denna artikel beskriver vi hur du gör för att skapa professionella rapporter i Fortnox Rapport & Analys samt Fortnox Koncern.

Börja med att gå till  Rapporter i vänstermenyn och klicka sedan på Skapa rapport.

Här väljer du om du vill utgå från en befintlig rapportmall eller skapa en helt ny rapport från grunden. Om det finns sparade mallar visas de överst. Klicka på namnet för att välja den mall du vill använda. Läs mer i avsnittet Skapa rapportmall för ytterligare information om rapportmallar. 

Bredvid datumväljaren hittar du affärsområdesväljaren. Välj ett affärsområde för att filtrera rapporten och bara visa data från det området.

Ange aktuellt rapportdatum via datumväljaren uppe till höger. För exempelvis en månadsrapport, välj månadens sista datum – då visas grafer och tabeller med data för den perioden.

I rubrikfältet anger du rapportens huvudrubrik. Därefter kan du konstruera rapporten med hjälp av följande byggstenar:

  1. Underrubriker

  2. Textfält

  3. Grafer (fördefinierade och egna)

  4. Widgets (fördefinierade och egna)

  5. Tabeller (fördefinierade och egna)

  6. Bilder (Bilder eller pdf-sida)

  7. Kolumner (skapar en sektion med två kolumner, dvs en halv sida var)

  8. Sidbrytning 

  9. Mellanrum 

  10. Vågrät linje 

Här ser du verktygsfältet. Klicka på det du vill lägga till i din rapport.

1. Lägg till en rubrik
Gör att du kan skapa underrubriker i innehållet.

2. Lägg till en text
Med den här funktionen kan du lägga till textstycken. Du kan också enkelt formatera texten – till exempel göra den fet, kursiv, skapa listor eller lägga till indrag.

3. Lägg till en graf
Här kan du lägga till grafer, antingen egenskapade eller fördefinierade standardgrafer. Du kan även välja vilket affärsområde eller, vid koncernrapportering, vilket dotterbolag grafen ska visa data för. Graferna visar historik fram till den tidsperiod du valt ovan. Om du behöver justera en graf klickar du på Inställningar - Redigera graf för att öppna grafeditorn.

4. Lägg till en rapport-tabell
Denna funktion används för att lägga till en rapport-tabell – antingen en egenskapad eller en standardtabell som till exempel resultaträkning eller balansräkning. Precis som för grafer kan du filtrera tabellen på affärsområde eller, vid koncernrapportering, på dotterbolag. Tabellen kan även redigeras direkt via tabell-editorn genom att klicka på Inställningar - Redigera rapport-tabell. 

5. Lägg till en Widget
Widgets fungerar som kompakta visualiseringar som fokuserar på en enskild datakälla, till exempel Bruttomarginal. Vid behov kan du även filtrera widgets utifrån affärsområde

6. Lägg till bild
Här kan du infoga en bild i rapporten, alternativt importera en sida från en PDF-fil.

7. Lägg till kolumner
Här kan du infoga en sektion med två kolumner i rapporten, vilket möjliggör exempelvis placering av två tabeller sida vid sida.

8. Lägg till sidbrytning 
Här kan du välja vart sidbrytningen i rapporten ska ske. 

9. Lägg till mellanrum 
Här kan du lägga till extra mellanrum mellan olika element. 

10. Lägg till vågrät linje 
Lägg till en vågrät linje på valfritt ställe i rapporten. 

Inställningar på respektive element 

Kopiera länk hit

Du kan anpassa varje enskilt element i rapporten efter behov. Klicka på de tre prickarna uppe till höger på det aktuella elementet för att visa tillgängliga alternativ. Följande val kommer då att visas:


Inställningar
Tillgängligt för grafer, widgets och rapport-tabeller. Här kan du ange affärsområde för det specifika elementet. Du kan även klicka på Redigera för att exempelvis lägga till eller ta bort en datakälla eller göra andra ändringar i grafen, widgeten eller tabellen.

Lägg till element
Byt ut det aktuella elementet mot ett annat.

Flytta
Flytta elementet till en annan plats i rapporten.

Kommentera
Lägg till en kommentar som kopplas till det specifika elementet.

Ta bort
Radera elementet från rapporten.

Högst upp i rapporten finns ett antal andra alternativ. Genom att klicka på de tre prickarna högst upp till höger kan du spara rapporten som en rapportmall eller skapa en kopia av rapporten. Här kan du även ladda ner en PDF av rapporten. 

Klickar du på knappen Ta bort så raderas hela rapporten inklusive alla versioner av den. Då raderas även mappen i dokumentarkivet med pdf-versionen av rapporten och eventuella bilagor.

Bilagor
Under fliken Bilagor finns möjligheten att bifoga finansiella rapporter samt bilagor.

Förhandsgranska
I denna flik visas hur rapporten kommer att se ut innan du publicerar rapporten.

Deltagare
I denna flik väljer du vilka användare som ska kunna redigera rapporten innan den publiceras. 

När rapporten har publicerats kommer den inte längre att kunna redigeras. Användare som bjudits in till deltagare kommer att kunna läsa rapporten, liksom ytterligare användare du publicerar rapporten för.

PDF: Här genereras det en PDF av rapporten. 

Inställningar

Kopiera länk hit

Under Inställningar finns det möjlighet att göra mer generella inställningar för rapporten. Se nedan för de olika alternativen som finns: 

  • Tillåt drill down: Gör det möjligt för läsaren att klicka på ett värde eller kategori i finansiella tabeller för att utforska mer detaljerad information.

  • Konfidentiell: Lägger till texten “Konfidentiell” i rapporten. 

  • PDF i Landskapsvy: Rapporten justeras till landskapsvy vilket gör det möjligt att ha fler/bredare kolumner i rapport-tabeller. 

  • Länka bilagor i PDF: Alla uppladdade bilagor kommer att listas och länkas i rapportens PDF. 

  • Använd logotyp från: Välj om rapporten ska visa företagets egen logotyp eller redovisningsbyråns logotyp.

  • Använd accentfärg: Ange vilken accentfärg som ska användas för sifferwidgets i rapporten.

  • Typsnitt: Välj det typsnitt som ska användas för all text i rapporten. 

Publicera rapporten

Kopiera länk hit

När du är nöjd med innehållet i rapporten, gå till fliken Rapport, scrolla längst ner och klicka på Publicera rapport. I nästa steg väljer du vilka användare rapporten ska delas med. Det går även att skriva ett meddelande till läsarna i samband med att rapporten publiceras. 

De tilldelade användarna får ett mejl med en länk till rapporten. Genom att klicka på länken kan de logga in och läsa rapporten.