Kom igång med rapportering i Rapport & Analys
Rapport & Analys
Här hjälper vi dg att komma igång med rapportering i Fortnox Rapport & Analys.
Bokföring
Se först till så att den senaste bokföringen är inläst för organisationen. Detta görs under Ekonomi - Datahantering - Bokföring - Importera från bokföringssystem.
För ytterligare information om att hämta bokföringen läs mer i avsnittet Hur laddar jag upp bokföring?
Affärsområden
Gör organisationen uppföljning per kostnadsställe/projekt behöver även respektive objekt från bokföringen skapas som ett affärsområde i programmet. När affärsområdet är skapat är det möjligt att göra rapportering för det specifika affärsområdet. Läs mer i avsnittet Hur skapar jag affärsområden? för ytterligare information.
Skapa rapport
När bokföringen är hämtad och affärsområdena är skapade kan företaget upprätta sin första rapport.
För att skapa en rapport, gå till Rapporter - Skapa Rapport inne i vänstermenyn.
Här är det möjligt att antingen utgå från Fortnox standardmallar, sina egna rapportmallar eller bygga en helt ny rapport från början.
För att använda en färdig mall, klicka på mallens namn i listan Mallar. Organisationens data fylls därmed automatiskt in i rapportmallens konfiguration för perioden som är vald.
Genom att klicka på knappen Element går det att skräddarsy sin rapport genom att själv välja vilka textrutor, grafer, rapport-tabeller mm som ska vara med. Här går det att välja mellan sina egenskapade grafer, rapport-tabeller samt widgets och de som ligger inlagda i programmet som standard.
Se avsnittet Introduktion till grafer och rapport-tabeller för information om hur du skapar dina egna komponenter.
När rapporten är färdig kan den publiceras till samtliga användare med ett Fortnox ID kopplat till sig i abonnemanget för företaget. För att publicera rapporten, klicka på Publicera rapport och välj vilka användare som ska läsa den.
Läs mer om inställningarna som går att göra i rapporter under avsnittet Skapa ny rapport