Kredithantering i betalvyn

Bokföring

Betalningar - Kreditfakturor

Kopiera länk hit

En kreditfaktura kan även kallas för kreditnota, omvänd faktura eller minusfaktura. Den här typen av fakturor skickas vanligtvis ut när den ursprungliga fakturan är felaktig eller behöver justeras. Till exempel om en kund köpt en produkt som visar sig vara trasig eller felaktig, och som den därför inte ska betala för. Genomfördes köpet mot faktura kan utställande företag skicka en kreditfaktura så att kunden får ett tillgodohavande, som kan vara på delar av- eller hela beloppet på originalfakturan.

I och med det nya standardiserade filformatet, ISO20022, har arbetssättet kring hanteringen av kreditfakturor och dess regler i betalfil förändrats. Betalningen som hanteras av banken kommer kräva ett positivt belopp och själva kvitteringen kommer därmed behöva genomföras i Fortnox. Det medför att kreditfakturor inte kommer kunna skickas till banken för så kallad bevakning, när filformatet ISO20022 används.

Men du kan vara lugn, Fortnox hjälper dig med vilka kreditfakturor som kan nyttjas. Dessutom håller systemet koll på vilka regler som gäller för din bank.

Regler för kredithantering i betalfil

Kopiera länk hit

När det gäller att nyttja kreditfakturor i betalfiler finns det regler att förhålla sig till. Reglerna kan variera beroende på bank och betaluppgifter men handlar generellt sätt om att:

  • Max nyttja 5 kreditfakturor per debetfaktura

  • Den totala summan av fakturorna måste vara positiv

  • Debet- och kreditfakturorna måste ha samma betaldatum

Dessa regler hjälper Fortnox till att hålla reda på. Men du kan läsa mer om de här:
Kreditfakturor i betalfil

Nyttja kreditfakturor i betalfil, Meny-Betalningar

Under Meny - Betalningar introduceras en smidigare kredithantering. I din Att betala-lista kommer endast fakturor med positivt belopp att hanteras. För att nyttja kreditfakturor klickar du dig vidare genom Fortsätt. I vyn Checkout kommer du i summeringen till höger att se alternativet Nyttja kreditfakturor.

När du klickat på Nyttja kreditfakturor presenteras en sammanställning av de leverantörsfakturor som du valt i steget innan och som har kreditfakturor att nyttja. Dessutom tar Fortnox hänsyn till de regler som finns och automatiskt föreslår vilka kreditfakturor som kan användas, för att underlätta din kredithantering.

När du har valt de kreditfakturor du vill nyttja, eller är nöjd med de som Fortnox har föreslagit, klickar du på Lägg till. Då kommer kreditfakturornas totala summa att visas i sammanfattningen, och beloppet att betala justeras automatiskt.

Återrapportering

Kopiera länk hit

När dina betalningar väl har blivit genomförda på din bank, så kommer de att återrapporteras till ditt Fortnox. Via funktionen “Bokföring från kontoutdrag” så kommer Fortnox automatiskt bokföra det belopp som nyttjats via kreditfakturorna samt det belopp som har betalats. Har hela beloppet på en kreditfaktura nyttjats, så kommer den att bli bokförd som slutbetald. Har ett mindre belopp nyttjats av kreditfakturan, så bokförs det beloppet och kreditfakturan får ett kvarvarande saldo. Vilket du sedan kommer kunna nyttja vid ny betalning.

Du kan läsa mer om den automatiska bokföringen här: Bokföring från kontoutdrag

Fick du den hjälp du sökte?