Kom igång med SEB
Bankkopplingar
Den automatiska kopplingen till banken gör att du på ett smidigt sätt kan hantera betalningar.
Den automatiska kopplingen till banken gör att du på ett smidigt sätt kan hantera betalningar. En bankintegration gör att du kan arbeta digitalt, effektivt och minskar dessutom risken för manuella fel. Denna koppling är kostnadsfri hos Fortnox, men kan medföra extra kostnader hos din bank. Kontakta din bank för aktuella kostnader.
I en bankintegration med SEB kan följande automatiseras:
Du kan skicka leverantörsbetalningar direkt från Fortnox till SEB, som du endast behöver signera i internetbanken.
Du får automatiskt de genomförda betalningarna inlästa, matchade och möjlighet till att de automatiskt bokförs mot dina leverantörsfakturor.
Du får automatiskt inbetalningar från dina kunder inlästa, matchade och möjlighet till att de automatiskt bokförs mot dina kundfakturor.
Du får kontoutdraget automatiskt inläst för avstämning i funktionen Stäm av konto.
Med integration till SEB kan du även aktivera funktionen Bokföring från kontoutdrag, som möjliggör att en stor del av företagets bankhändelser hanteras och bokförs helt automatiskt. Läs mer om hur du aktiverar menyvalet Transaktioner och Bokföring från kontoutdrag här: Bokföring från kontoutdrag
Steg för att komma igång
Skapa ett transaktionskonto i Fortnox under Register - Transaktionskonto, fyll i ett namn för kontot, välj SEB som bank, samt skriv in ditt IBAN, BIC och SEBs interna kundnummer (om du har ett sådant).
Klicka på knappen Bankintegration. Logga in hos SEB och beställ tjänsten Bankintegration.
Du kommer att få en notis i Fortnox om att automatisk bankintegration med SEB mottagits. Du kan då börja skicka betalningar.
Innan du ansluter bankkopplingen, bör du vara medveten om och eventuellt ta hänsyn till några konsekvenser den ger.
Om du tidigare gjort betalningar genom att Skapa LB-fil så kommer betalningar som ännu inte utförts att redovisas som en klumpsumma. De kommer inte kunna matchas automatiskt i Fortnox och det kan därmed bli lite svårare att göra det manuellt. I internetbanken kan man inte se vilka betalningar som inkluderas i denna klumpsumma. Däremot kan man beställa en kopia för Bankgirots betalningsspecifikation via www.bankgirot.se . Det är en kostnad om detta 150 kr och kopian skickas per post varför det är viktigt att man kontrollerar vilken adress man har hos bankgirot. Se E-formuläret .
Därför är rekommendationen att vänta med bankintegrationen till ett tillfälle där du fått återrapportering för dessa. Vid kontakt med SEB kan du välja ett lämpligt startdatum. Tips! Använd Bankgirots E-blankett för att tidigarelägga alla väntande betalningar: Blankett Bankgiro .
(Välj blanketten: Leverantörsbetalningar - Makulera eller ändra. Välj åtgärd: Ändra. Välj typ av betalning: Ändra betalningsdag för alla fakturor (KK21). Skriv in bankgironummer och välj betalningsdag minst en dag tidigare än integrationen startas.Du bör också se över vilken OCR-kontroll du har eftersom detta kan påverka betalning av dina kundfakturor. Även detta kan SEB ställa in när de kontaktar dig.
Anslutning
Det första du behöver göra är att lägga till ditt transaktionskonto i Fortnox, detta gör du under Register - Transaktionskonto. Klicka på Skapa nytt, fyll i dina betaluppgifter och Spara.
Obs! Du behöver vara inloggad i Fortnox med bankID för att kunna ändra på ett transaktionskonto.
Du klickar sedan på knappen Bankintegration.
När du klickar på knappen Bankintegration kommer du till en sida hos SEB. Logga in och beställ tjänsten bankintegration genom att klicka på ”Anslut dig enkelt”.
När anslutningen bekräftats får du en notis om detta i Fortnox och du kan då börja skicka betalningar till SEB.
För att ändra eller avsluta kopplingen använder du knappen Bankintegration igen.
Aktivera bankkoppling
I de flesta fall kommer integrationen att aktiveras automatiskt, men det finns fall det kan behövas en manuell handpåläggning av dig. I de fall finner du ett meddelande i notisklockan om att du har en väntande bankkoppling och genom att klicka på notisen kommer du direkt till den vy där du kan aktivera ditt konto.
Bocka i kontot och klicka därefter på Aktivera för att etablera kopplingen mellan banken och Fortnox.
När du valt ditt konto kommer kopplingen aktiveras direkt och du kan börja skicka dina betalningar från Fortnox och få dem återrapporterade. Vi rekommenderar att ange ditt konto som förvalt Huvudkonto, som underlättar vid betalningar av leverantörsfakturor.
Betalflöden med SEB
Skicka leverantörsbetalningar
Om du vill betala dina leverantörsfakturor via fil till din bank kan du läsa mer om hur det fungerar här: Betala leverantörsfakturor
Skapa löneutbetalningar
Om du använder Fortnox Lön kan du betala ut löner via en fil till din bank. Läs mer om hur du går tillväga här: Betala ut löner
Skapa autogiromedgivanden och betalningsuppdrag
Om du arbetar med eller vill börja använda autogiro kan du läsa mer om hur du kommer igång här: Kom igång med Autogiro