US English (US)
SE Swedish
  • Gå till fortnox.se
Swedish
US English (US)
SE Swedish
  • Hem
  • Fortnox Lager
  • Inköp
  • Inköpsförslag
Användarstöd

Inköpsförslag

Contact us

If you still have questions or prefer to get help directly from an agent, please submit a request.
We’ll get back to you as soon as possible.

Please fill out the contact form below and we will reply as soon as possible.

  • Fortnox Bokföring
    Bokföring › Bokföring Attest & Läs › Verifikationer › Moms › Kontoplan › Periodisering › SIE-filer › Projekt › Rapporter & behandlingshistorik › Leverantörsfakturor › Dagskassa › Leverantörsregister › Leverantörsfakturaattest › Övrigt › Inställningar › Bokföring från kontoutdrag ›
  • Fortnox Fakturering
    Hantering › Fortnox app › E-faktura › Husarbete › Inbetalning › Register › Import & Export › Utskriftsmallar › Rapporter › Inställningar › Övrigt › Fakturering mini ›
  • Faktura- & betaltjänster
    Sälja fakturor › Fakturaservice › Påminnelseservice › Betalservice › Kontoutdrag › Inställningar ›
  • Fortnox Lön
    Systemdokumentation › Ny i Lön › Arbetsgivarintyg › Lön Personlig › Lön Mini › Lönekörning › Attest › Personal › Semesterhantering › Kalendarium › Inställningar › Arbetsgivaravgift och arbetsgivardeklaration › Bokföringsunderlag › Import & Export › Lönearter och beräkningar › Fora › Collectum › Korrekt skatteavdrag › Rapporter › Statistikrapportering › Övrigt › Frågor & svar Fortnox Lön › Avtal › Checklistor i Fortnox Lön ›
  • Fortnox Offert & Order
    Offert › Order › Gemensamt › Inställningar ›
  • Fortnox Digital byrå
    Uppdrag och Aktiviteter › Tjänster › Klienter › Inställningar › Meddelande › Bokslut & Skatt › Frågor och Svar Bokslut & Skatt › Privatpersoner - Klienter ›
  • Fortnox Tid
    Inställningar › Kopplingen Tid-Lön › Registrera tid › Fakturera tid › Övrigt › Fortnox App ›
  • Kvitto & Resa
    Kom igång › Inställningar Administratör › Administratör › Anställd › Kvitto & Resa Plus › Felsökning › Systemdokumentation › Övrigt ›
  • Fortnox Lager
    Inställningar & Rapporter › Inköp › Leveranser & inventering › Strukturartiklar › Övrigt ›
  • Fortnox Anläggningsregister
    Tillgångar › Avskrivning › Inställningar › Övrigt ›
  • Fortnox Arkivplats
    Hantering › Filhantering › Inställningar › Övrigt ›
  • Fortnox Autogiro
    Medgivanden › Betalningsuppdrag › Filhantering › Inställningar ›
  • Fortnox Bolagshanterare
  • Fortnox Klienthanterare
    Klienter › Konsulter ›
  • Fortnox Skolstöd
    Hantering › Inloggning ›
  • Mitt abonnemang och avtal
    Administration › Inloggning › FAQ ›
  • Fortnox Administration
    Felmeddelanden › Meddelanden › Behörigheter i Fortnox program › Brexit › GDPR › Administration › Tekniskt › Inloggning › Övrigt ›
  • Bankkopplingar
    Kom igång › Generellt › Utbetalningar › Kontoavstämning › Inbetalningar › Löneutbetalningar › Autogiro ›
  • Kopplingar och blanketter
    Digitala kopplingar › Manuella kopplingar ›
  • FAQ - Vanligaste frågorna
    Fortnox Bokföring › Fortnox Fakturering › Fortnox Offert & Order › Fortnox Lön › Fortnox Bankkopplingar › Fortnox Faktura- & betaltjänster › Fortnox Digital byrå › Fortnox Klienthanterare › Fortnox Skolstöd › Fortnox Arkivplats › Fortnox Autogiro › Fortnox Anläggningsregister ›
  • Felsökningsguider
    Hjälp till felsökning - Bokföring › Hjälp till felsökning - Lön › Hjälp till felsökning - Fakturering › Hjälp till felsökning - Administration › Hjälp till felsökning - Bank ›
  • Kom igång-guider
    Kom igång Guide - Program › Kom igång Guide - Tjänster › Arbeta effektivare med leverantörsfakturor ›
  • Kontantmetoden i Fortnox
    Kundfakturor › Leverantörsfakturor › Gemensamt ›
  • Nyheter i Fortnox
  • Fortnox Ordlista
    Fakturering › Bokföring › Övrigt ›
  • Fortnox Tips & Trix
    Bokföring › Fakturering › Lön › Övrigt ›
  • Fortnox Resa
  • Webbläsare
  • Byt till Fortnox
    Byt till Fortnox › Hjälp för att ta ut rätt information ›
  • Fortnox Kvitto & Utlägg
  • Fortnox Lagerbolag
  • Fortnox Enskild firma
  • Fortnox Bokslut & Skatt
  • Fortnox Företagsbrevlåda
Fler ›

Med funktionen inköpsförslag kan du dels få beräknade förslag om antal att köpa in, samtidigt som den ger ett smidigt sätt att skapa inköpsordrar på.
Förslagen beräknas utifrån Beställningspunkt, Maxlager, Minsta inköpsantal (dessa anges i artikelregistret på fliken Lageruppgifter), aktuellt Antal i lager eller Disponibelt antal (vilket anges i Inställningar Lager - Inköpsförslag), samt Orderbrist.
Observera att “Beställningspunkt” INTE används i beräkningen av förslaget, utan detta värde för artikeln används för att i inköpsförslags-vyn kunna filtrera ut enbart artiklar som nått/passerat sin beställningspunkt.
Tänk på att alltid göra en egen rimlighetsbedömning vid inköp, exempelvis en felaktigt lagd order kan få stor påverkan på ett beräknat inköpsförslag.


Filter/Urval

Det finns flera olika filter att använda när man ska ta fram inköpsförslag. Du kan begränsa urvalet till en eller flera leverantörer, artiklar, lagerställen, välja om enbart standardleverantörer ska visas, och du kan även välja om rader utan förslag ska visas eller ej, samt om du vill filtrera baserat på om beställningspunkten nåtts eller inte.
Vilka filter du använder beror på hur ni arbetar. Har man inte satt någon beställningspunkt så väljer man att inte filtrera på det. Använder man inte maxlager så kommer man enbart att få förslag på att köpa in för aktuellt behov, osv.


Inköpsförslag

När du klickar på knappen Uppdatera beräknas inköpsförslag enligt de valda inställningarna. Om en artikel inte dyker upp så beror det på att den filtreras bort med hjälp av något av filtren. Kanske saknar den standardleverantör, eller så finns det redan ett inköp. Vill du se en enskild artikel är det smidigaste att filtrera på denna och välja Nej, Nej, Alla på övriga filter.

Som standard visas upp till 500 rader med inköpsförslag, och du kan längst ner i listan välja ladda fler. Det är dock rekommenderat att använda filtren för att ha färre rader än så att jobba med samtidigt.

När en rad bockas för blir fältet i kolumnen “inköpsantal” tillgängligt att skriva i, och där föreslås då det beräknade förslaget. Pekar du med musen på miniräknar-ikonen så ser du beräkningen bakom förslaget.

När du markerat de rader för vilka du vill skapa inköpsorder, gjort eventuella egna ändringar av inköpsantal, samt bedömt att antalen och beloppen är rimliga, så klickar du på Skapa inköpsorder. Det visas då en bekräftelsedialog med det totala orderbeloppet, och väljer du OK skapas inköpsordrar för de aktuella leverantörerna.

beställningspunkt

Fick du den hjälp du sökte?

Ja
Nej
Ge feedback på denna artikel
Fortnox Blogg

I vår blogg ger vi dig nya perspektiv, inspiration, ny kunskap och tips och råd inom digitalisering och företagande.

Fortnox Utbildningar

Här hittar du alla våra utbildningar, som hjälper dig att komma igång och jobba så effektivt som möjligt i Fortnox.

Relaterade artiklar

  • Inköp och inleveranser i Fortnox Lager
  • Matcha inkommande gods mot leverantörsfaktura
  • Inköp i Fortnox Lager Plus
  • Inleverans via inkommande gods - Fortnox Lager plus

Definition by Author

0
0
Expand

Integritetsmeddelande Cookiepolicy Integritet och säkerhet Avtal & villkor

2022 Fortnox AB. Alla rättigheter är förbehållna Fortnox AB.