US English (US)
SE Swedish
  • Gå till fortnox.se
Swedish
US English (US)
SE Swedish
  • Hem
  • Fortnox Lager
  • Inköp
  • Inköp i Fortnox Lager Plus
Användarstöd

Inköp i Fortnox Lager Plus

Här beskriver vi hur du gör en inköpsorder i Fortnox Lager.

Contact us

If you still have questions or prefer to get help directly from an agent, please submit a request.
We’ll get back to you as soon as possible.

Please fill out the contact form below and we will reply as soon as possible.

  • Fortnox Bokföring
    Bokföring › Bokföring Attest & Läs › Verifikationer › Moms › Kontoplan › Periodisering › SIE-filer › Projekt › Rapporter & behandlingshistorik › Leverantörsfakturor › Dagskassa › Leverantörsregister › Leverantörsfakturaattest › Övrigt › Inställningar › Bokföring från kontoutdrag ›
  • Fortnox Fakturering
    Hantering › Fortnox app › E-faktura › Husarbete › Inbetalning › Register › Import & Export › Utskriftsmallar › Rapporter › Inställningar › Övrigt › Fakturering mini ›
  • Faktura- & betaltjänster
    Sälja fakturor › Fakturaservice › Påminnelseservice › Betalservice › Kontoutdrag › Inställningar ›
  • Fortnox Lön
    Systemdokumentation › Ny i Lön › Arbetsgivarintyg › Lön Personlig › Lön Mini › Lönekörning › Attest › Personal › Semesterhantering › Kalendarium › Inställningar › Arbetsgivaravgift och arbetsgivardeklaration › Bokföringsunderlag › Import & Export › Lönearter och beräkningar › Fora › Collectum › Korrekt skatteavdrag › Rapporter › Statistikrapportering › Övrigt › Frågor & svar Fortnox Lön › Avtal › Checklistor i Fortnox Lön ›
  • Fortnox Offert & Order
    Offert › Order › Gemensamt › Inställningar ›
  • Fortnox Digital byrå
    Uppdrag och Aktiviteter › Tjänster › Klienter › Inställningar › Meddelande › Bokslut & Skatt › Frågor och Svar Bokslut & Skatt › Privatpersoner - Klienter ›
  • Fortnox Tid
    Inställningar › Kopplingen Tid-Lön › Registrera tid › Fakturera tid › Övrigt › Fortnox App ›
  • Kvitto & Resa
    Kom igång › Inställningar Administratör › Administratör › Anställd › Kvitto & Resa Plus › Felsökning › Systemdokumentation › Övrigt ›
  • Fortnox Lager
    Inställningar & Rapporter › Inköp › Leveranser & inventering › Strukturartiklar › Övrigt ›
  • Fortnox Anläggningsregister
    Tillgångar › Avskrivning › Inställningar › Övrigt ›
  • Fortnox Arkivplats
    Hantering › Filhantering › Inställningar › Övrigt ›
  • Fortnox Autogiro
    Medgivanden › Betalningsuppdrag › Filhantering › Inställningar ›
  • Fortnox Bolagshanterare
  • Fortnox Klienthanterare
    Klienter › Konsulter ›
  • Fortnox Skolstöd
    Hantering › Inloggning ›
  • Mitt abonnemang och avtal
    Administration › Inloggning › FAQ ›
  • Fortnox Administration
    Felmeddelanden › Meddelanden › Behörigheter i Fortnox program › Brexit › GDPR › Administration › Tekniskt › Inloggning › Övrigt ›
  • Bankkopplingar
    Kom igång › Generellt › Utbetalningar › Kontoavstämning › Inbetalningar › Löneutbetalningar › Autogiro ›
  • Kopplingar och blanketter
    Digitala kopplingar › Manuella kopplingar ›
  • FAQ - Vanligaste frågorna
    Fortnox Bokföring › Fortnox Fakturering › Fortnox Offert & Order › Fortnox Lön › Fortnox Bankkopplingar › Fortnox Faktura- & betaltjänster › Fortnox Digital byrå › Fortnox Klienthanterare › Fortnox Skolstöd › Fortnox Arkivplats › Fortnox Autogiro › Fortnox Anläggningsregister ›
  • Felsökningsguider
    Hjälp till felsökning - Bokföring › Hjälp till felsökning - Lön › Hjälp till felsökning - Fakturering › Hjälp till felsökning - Administration › Hjälp till felsökning - Bank ›
  • Kom igång-guider
    Kom igång Guide - Program › Kom igång Guide - Tjänster › Arbeta effektivare med leverantörsfakturor ›
  • Kontantmetoden i Fortnox
    Kundfakturor › Leverantörsfakturor › Gemensamt ›
  • Nyheter i Fortnox
  • Fortnox Ordlista
    Fakturering › Bokföring › Övrigt ›
  • Fortnox Tips & Trix
    Bokföring › Fakturering › Lön › Övrigt ›
  • Fortnox Resa
  • Webbläsare
  • Byt till Fortnox
    Byt till Fortnox › Hjälp för att ta ut rätt information ›
  • Fortnox Kvitto & Utlägg
  • Fortnox Lagerbolag
  • Fortnox Enskild firma
  • Fortnox Bokslut & Skatt
  • Fortnox Företagsbrevlåda
Fler ›

Här beskriver vi hur du gör en inköpsorder i Fortnox Lager.

Inköpsorder - Lista

Under Inköp i menyn hamnar alla inköpsorder du skapar. Du kan se vilken status inköpsordern har med hjälp av de olika färgerna, som du också kan filtrera på.

Om du har fått ett svar på inköpsordern kan du ange detta genom att klicka i kolumnen Svar för den aktuella inköpsordern.
Klicka på raden för en inköpsorder så kommer du in på den och kan se mer detaljer om ordern.

 

Skapa ny inköpsorder

För att skapa en inköpsorder klickar du på knappen Skapa ny längst upp till höger.

Välj först vilken leverantör du vill beställa ifrån. Den information som automatiskt fylls i under de olika blocken Inköpsuppgifter, Leverantörsuppgifter och hämtas från leverantören i leverantörsregistret, och Leveransuppgifter hämtas för vald lagerställe. Om funktionen för flera lagerställen inte är aktiv hämtas adressen via standardlagerstället.
Vår referens till inköpsordern hämtas i första hand från leverantören. Om uppgift saknas där används namnet på aktuell användare. Svarsadress fungerar på motsvarande sätt: I första hand från Inställningar - Lager - Inköp, i andra hand den aktuella användarens e-postadress.


Fyll i de fält du behöver, och välj sedan artiklar. De artiklar som visas här är de artiklar där den aktuella leverantören är angiven i artikelregistret, samt de artiklar som inte har någon leverantör angiven.
Ange antal och á-pris, och när du fyllt i alla uppgifter du behöver så klickar du på Spara längst ner.
I detta läge kan du fortfarande göra ändringar i din inköpsorder.

Om du vill bifoga en bilaga till inköpsordern, till exempel en ritning, klickar du på ikonen till höger inne på inköpsordern. Du kan då ladda upp och koppla en eller flera pdf-filer, som automatiskt följer med om du mailar inköpsordern.


Markera som fullt mottagen

Detta val finner du uppe till höger på en inköpsorder.

Om en Inköpsorder har dellevererats och inga fler leveranser väntas, alternativt att inköpsordern inte ska matchas mot något Inkommande gods, kan man markera inköpet som fullt mottaget. Detta innebär att det beställda antalet som visats under rubriken Väntas i lagerlistan nollställs, inköpsorder får status Fullt mottagen i inköpslistan (grön) samt går den inte längre att matcha mot ett inkommande gods.

Klickar du på Markera som fullt mottagen får du följande information:


När du är klar och redo att skicka inköpsordern till leverantören så väljer du om du vill skriva ut den eller skicka den direkt via e-post. Klicka sedan på Skicka.


Fick du den hjälp du sökte?

Ja
Nej
Ge feedback på denna artikel
Fortnox Blogg

I vår blogg ger vi dig nya perspektiv, inspiration, ny kunskap och tips och råd inom digitalisering och företagande.

Fortnox Utbildningar

Här hittar du alla våra utbildningar, som hjälper dig att komma igång och jobba så effektivt som möjligt i Fortnox.

Relaterade artiklar

  • Inköpsförslag
  • Inköp och inleveranser i Fortnox Lager
  • Inleverans via inkommande gods - Fortnox Lager plus
  • Matcha inkommande gods mot leverantörsfaktura

Definition by Author

0
0
Expand

Integritetsmeddelande Cookiepolicy Integritet och säkerhet Avtal & villkor

2022 Fortnox AB. Alla rättigheter är förbehållna Fortnox AB.