Kundkännedom Fortnox Faktura - & betaltjänster

Faktura & betaltjänster

Kundkännedom är ett digitalt dokument med frågor om ditt företag, som du behöver besvara och signera när du aktiverar Fortnox Faktura- & betaltjänster.

Kundkännedom

Kopiera länk hit

Vid aktiveringen av fakturatjänster behöver du svara på frågor om företaget. Detta är uppgifter som vi som finansbolag behöver samla in enligt penningtvättslagen. Kundkännedomen är ett digitalt dokument som firmatecknaren signerar med Bank-ID.

Du finner det digitala dokumentet för kundkännedom under bjällran, som en notis inne i ditt Fortnox-program. 

När dokumentet är signerat och kundkännedomen godkänd kommer du få en ny notis som bekräftar detta, och då kan du börja använda fakturatjänsterna.

Ibland har vi längre handläggningstider. Då får du information om detta direkt i programmet. Skulle vi behöva mer information från dig så kontaktar vi dig.

Vem kan signera en kundkännedom?

Kopiera länk hit

Alla som har firmateckningsrätt kan signera kundkännedomen. Det kan vara en ledamot, suppleant eller VD, förutsatt att denne/dem finns registrerade som firmatecknare på Bolagsverket. 

Skulle firmatecknarens personuppgifter inte stämma, exempelvis av den anledning att en ny firmatecknare tillträtt så ber vi dig kontakta oss för att få en uppdaterad kundkännedom skickad. 

Kundkännedomen kan fyllas i av alla användare, men behöver signeras av firmatecknaren. I sista steget får du som fyller i kundkännedomen därför alternativet att skicka en signeringslänk till firmatecknaren. Därav behöver firmatecknaren inte vara upplagd som användare i Fortnox.

Verklig huvudman 

Kopiera länk hit

Finns det ingen verklig huvudman i bolaget så utser Fortnox Finans en alternativ verklig huvudman. Denne behöver identifieras via BankID eller genom att skicka in en ID-kopia. I första hand är det VD som väljs. Finns det ingen VD så är det ordförande eller ledamot som väljs.

Firmatecknarkombinationer 

Kopiera länk hit

För att kundkännedomen ska godkännas krävs det att alla i en firmartecknarkombination signerar. 

En firmartecknarkombination kan bestå av en eller flera personer och valet av vilken firmartecknarkombination som ska signera går att göra i samband med signeringen. 

Du kan hitta mer information om firmatecknarkombinationer på Bolagsverket. 

Protokollutdrag

Kopiera länk hit

Om du driver en förening eller stiftelse så behöver protokollutdrag bifogas i samband med att du fyller i kundkännedomen. Det är ett mötesprotokoll där det framgår vem som är firmatecknare och vem som är vem i styrelsen.

  • Protokollutdraget får inte vara äldre än 12 månader 

  • Det ska framgå vem som är ordförande 

  • Det ska framgå vem som har rätt att teckna för föreningen

Utländsk firmatecknare

Kopiera länk hit

Om firmatecknaren är utländsk eller inte har svenskt BankID kan vi istället skicka ut ett tjänsteavtal och kundkännedom via e-post. Kontakta oss så hjälper vi till med detta.

Fick du den hjälp du sökte?