Privatpersoner
Digital Byrå
För att ha möjligheten att skapa privatpersoner i Digital byrå behöver du ha behörigheten Lägga till ny klient för din licens. Behörigheten för detta ställs in under Administrera användare.
Skapa privatperson
1. Om du ej har skapat någon privatperson ännu, eller inte har fått någon privatperson tilldelad till dig, möts du av denna vy.
2. Privatpersoner skapar du genom att klicka på knappen Skapa privatperson under fliken Mina klienter - Privatpersoner.
3. Fyll i personnummer i fältet som visas och klicka på Fortsätt.
4. Fyll i resterande uppgifter om privatpersonen du vill skapa och välj Lägg till.
5. Upprepa steg 3 & 4 för att lägga till flera privatpersoner samtidigt. När du har lagt upp alla eventuella privatpersoner du vill skapa, klickar du på knappen Skapa privatpersoner.
Nu har alla privatpersoner skapats där du som skapade dem initialt har tillgång till privatpersonen i klientlistan under fliken Privatpersoner. Även användare på byrån som har Visa alla klienter behörigheten under Administrera användare får privatpersonen i sin klientlista.
Om en klient med samma personnummer redan existerar sedan tidigare, kommer en varning att visas för detta.
Tilldela privatpersoner till användare på byrån
För att kunna tilldela privatpersoner till användare på byrån, behöver inloggad användare ha rättigheten Administrera åtkomst till klient.
Tilldelning via klientkortet
I klientkortet för en privatperson kan en användare lägga till ytterligare användare men även se vilka som har tillgång till privatpersonen.
Masshantering
Med behörigheten Hantera åtkomst till klient kan du även massbearbeta vem/vilka som ska ha tillgång/inte tillgång till ett urval av privatpersoner.
1. Genom att gå in under Mina klienter - Privatpersoner och sedan klicka på Administration följt av Administrera privatpersoner i Digital byrå kommer du åt masshanteringen för att ge eller ta bort åtkomst till ett urval av privatpersoner. Välj vilka privatpersoner du ska hantera och klicka sedan på Hantera åtkomst.
2. Välj sedan om du vill ge åtkomst eller ta bort åtkomst till privatpersoner. Klicka sedan på Nästa.
3. Välj sedan en eller flera användare på byrån du vill ska ha åtkomst/ta bort åtkomst för valda privatpersoner från steg 1. Tryck sedan på Spara.
Nu är du färdig med att ha satt behörigheten genom masshanteringen.
Tjänster för privatpersoner
Följande tjänster finns möjliga att skapa för privatpersoner för att följa upp inkomstdeklarationsarbetet för en privatperson.
Klientlistan
Listan på Privatpersoner kan hittas på tre olika ställen i Digital byrå:
Mina klienter listan
Klientlistan till höger, när man är inne på en klient via nya klientkortet
Administrera privatpersoner
Uppdatera uppgifter för privatpersonen
Uppgifter om privatpersonen kan du uppdatera på klientkortet genom att klicka på Redigera i rutan för Personuppgifter.
Radera/arkivera privatperson
Möjligheten att radera alternativt arkivera en privatperson finns under privatpersonens klientinformation. Om inloggad användare har behörigheten Hantera arkivering och radering av klienter genom sin licens för Digital Byrå så visas alternativet Radera och arkivera längst ned under klientinformationen.
Om du väljer att arkivera en privatperson så har du möjlighet att ångra arkiveringen och återuppta arbetet med privatpersonen. För att ångra en arkivering så ställer du dig först under Mina klienter och väljer Privatpersoner. Klicka därefter på Administration och välj Arkiverade privatpersoner.
Klicka på privatpersonen i listan där du önskar ångra arkiveringen. Du har då alternativet Ångra arkivering under Klientadministration.
Om du valt att radera en privatperson så går detta inte att ångra utan du behöver skapa privatpersonen på nytt.