0

FAQ - Utökat innehåll i Fortnox Byråpartner

Digital Byrå

Från och med hösten 2025 kommer du som byråpartner att få tillgång till vårt nya utökade innehåll i Fortnox Byråpartner. Här berättar vi mer om vår nya paketering.

Varför ändras paketeringen? 

Kopiera länk hit

Fortnox Byråpartner kommer att möta byråernas behov på ett bättre sätt – både för byråns interna administration och processer, och för den löpande kundleveransen. Innehållet täcker dessutom in byråns samtliga klienter, inte bara de som har bokföringen i Fortnox.

I byråsamarbetet skapas nu bättre förutsättningar för klienten att göra sin del av det löpande arbetet. Den förbättrade byråpaketeringen ger stöd i kundleveransen under hela året och hjälper till att jämna ut de toppar som vi vet är en av de största utmaningarna för många byråer.

Byråpartner kommer alltså att bestå av de tre delarna Digital byrå, byråns egen verksamhet och kundleverans. Ett erbjudande som innehåller det allra bästa vi har att erbjuda Sveriges redovisningsbyråer.

Vad är den främsta fördelen för mig som enmansbyrå?
Med vårt nya utökade innehåll får du allt samlat i ett system vilket hjälper dig att effektivisera ditt arbete samt att bibehålla en tydlig och samlad struktur.

Vad är den främsta fördelen för oss som redovisningsbyrå?
Med vårt nya utökade innehåll får ni ett helhetserbjudande för kundleveransen samt ett verktyg för att hantera er egen verksamhet smidigt i Fortnox. Dessutom är månadsavstämningar helt gratis (ingen styckkostnad tillkommer), för att ytterligare underlätta och effektivisera ert arbete.

Vilka justeringar görs i Byråpartner?

Kopiera länk hit

Byråpartner får ett uppdaterat innehåll som tillgodoser både byråns interna administration och den löpande kundleveransen. I paketeringen ingår ett byråstöd såväl som produkter anpassade för arbetet med kundleveransen. Utöver dessa ingår även produkter för att byrån ska kunna hantera sin egen verksamhet och bokföring i en egen klient.

Här är det uppdaterade innehållet

Byråstöd

Nyheter listas i fetstil.

  • Kundkännedom (KYC)

  • Dokument*

  • Ärenden**

  • Prospekt

  • Mina klienter

  • Processvyer

  • Uppdragsavtal

  • Byråanstånd

*Hantera och lagra interna dokument som rör byråns egen verksamhet och kunder, samt delade dokument som även kunden ska kunna nå (till exempel förvaltningsberättelse och bokslut).

**Inhämta underlag från klienter, be dem att göra någonting (till exempel ansöka om F-skatt) eller skriv till dem inför ett möte.

Kundleverans

Nyheter listas i fetstil.

  • Bokslut & Skatt

  • Rapport & Analys

  • Klientfakturering*

  • Bokföring

  • Anläggningsregister

  • Lön

*Eventuella licenser för Fakturering/Enkel fakturering och Offert & Order behöver innehas av klienten, på det egna abonnemanget. Läs mer om förändringen här: Om Klientfakturering

För byråns egen verksamhet

  • Bokföring

  • Fakturering

  • Lön

  • Tid

  • Bokslut & Skatt

  • Rapport & Analys Utökad

  • Anläggningsregister

  • Företagskort

  • Kvitto & Utlägg

  • Resa

  • Leverantörsfakturaattest

  • Personalattest

Frågor och svar

Kopiera länk hit

Hur mycket kommer Byråpartner att kosta?
Priset för Byråpartner-licensen är 499 kr per månad och konsult* från och med att ni går in i en ny avtalsperiod som infaller efter den 30 september 2025.

Det tillkommer även en styckkostnad vid:

  • Upprättande av årsredovisning (200 kr per bolag för K2 och 300 kronor per bolag för K3)

  • Digital signering (10 kronor per dokument)

  • Kundkännedom inklusive signering (12,90 kronor per månad och klient, kontakta oss för offert vid 400+ klienter) 

* Gäller vid 12 månaders avtalsperiod. Val av 3 månaders avtalsperiod innebär 10 procents tillägg på listpriset.

När kommer min byrå att få ta del av det nya innehållet?
Din byrå får automatiskt tillgång till innehållet när ni går in i nästa avtalsperiod som infaller efter den 30 september 2025. Om avtalsperioden exempelvis avslutas den 31 december 2025, blir det således från och med den 1 januari 2026.

Bytet kommer att ske under nattetid och ni kommer inte ha tillgång till era tjänster under denna natt.

Om en ny medarbetare anställs innan byrån fått tillgång till det utökade innehållet, så får inte heller den nya medarbetaren del av det. Innehållet i licensen är alltid detsamma för samtliga medarbetare.

Hur hittar jag min nuvarande avtalsperiod?
Byråns avtalsperiod hittar du genom att klicka på Byråns namn uppe till höger i Digital byrå och välja Mitt abonnemang. Klicka därefter på avsnittet Abonnemang i menyn till vänster, så kan du under tidslinjen för Aktuell period se Periodslut.

Observera att du behöver vara betalansvarig för plustjänster eller abonnemang, samt systemadministratör för att komma åt den här informationen.

Kan min byrå få ta del av det nya innehållet tidigare?
Ja, din byrå kan frivilligt migrera och få det nya innehållet innan ni går in i nästa avtalsperiod som infaller efter den 30 september 2025. Det kommer att vara möjligt att migrera från och med den 1 oktober 2025. Kontakta vår support så hjälper vi dig vidare.

Kan vi välja att ha kvar det gamla upplägget?
Nej, det uppdaterade innehållet i licensen är det som gäller framöver. 

Vi har redan betalat en årsfaktura, får vi en kredit eller rabatt om vi vill ta del av det utökade innehållet innan vår avtalsperiod går ut?
Om ni vill ta del av det nya innehållet innan er avtalsperiod går ut, så behåller ni det gamla priset till nästa avtalsperiod. Detta gäller dock inte om nya användare läggs till, för dessa gäller det nya priset. Observera att det utökade innehållet är tillgängligt först från 1 oktober.
Eventuell betalning för Bokslut & Skatt och/eller Rapport & Analys kommer inte att justeras, men med det utökade innehållet så får ni full tillgång till dessa produkter för samtliga konsulter. 

Jag har just köpt Fortnox. Kommer jag att påverkas nu direkt? 
Byrån kommer att påverkas först när nästa avtalsperiod påbörjas efter den 30 september 2025.

Kan jag tilläggsbeställa produkter med det gamla priset i min nuvarande period? 
Ja, det nya priset och den nya paketeringen börjar gälla först när nästa avtalsperiod påbörjas efter den 30 september 2025.

Hur vet jag vilken som är byråns egen klient?
I klientlistan i Digital byrå visas en gul tagg med texten Byråns bokföring, om du tidigare gjort denna inställning. Inställningen görs, och kan ändras, via kugghjulet uppe till höger i Fortnox - välj Digital byrå, men gäller enbart på en klient med samma organisationsnummer som på byråns abonnemang.  

Du kan ta del av program utan extra kostnad för din byrås egna bokföring genom att göra följande:

  1. Gå in på klienten från klientlistan

  2. Klicka på byråns namn uppe till höger och välj Tilläggsbeställning

  3. Beställ produkterna som vanligt, men du ser att de som ingår i Byråpartner har priset 0 kr. 

Hur begränsar vi vilka konsulter som får tillgång till olika produkter och funktioner?
På byråabonnemanget kan du sätta rättigheter under “Licensen” Byråpartner för respektive användare, skillnaden här är att rättigheter för till exempel Bokslut & Skatt hittas direkt under licensen Byråpartner för respektive användare.

Kan byråpartner användas för alla mina kunder, även om deras bokföring hanteras i ett annat program än Fortnox?
Ja, det går bra. Du skapar klienten precis som vanligt i din klientlista, även om du hanterar bokföringen i ett annat program. Då blir det möjligt att skapa uppdragsavtal, arbeta i våra processvyer, hantera kundkännedom, arkivera och dela dokument, skicka ärenden med mera.

Min byrå gör bara löner. Kan jag fortsätta med det tidigare upplägget?
Nej, det uppdaterade innehållet i licensen är det som gäller framöver. 

Påverkas samarbetspaketen av det nya innehållet?
Nej, samarbetspaketen påverkas inte.

Kommer Bolagshanteraren+ att påverkas? 
Nej, den kommer inte att påverkas.

Kommer Insikter att ingå fullt ut eller krävs fortfarande licens för Bokföring, Bokföring Attest & Läs eller Läs på klientens konto?
För att kunna ta del av insikter för byråns klienter krävs fortsatt någon av ovan nämnda licenser hos klienten. Däremot så kommer det vara fullt möjligt för byråns egna klient att tilldela licensen Bokföring kostnadsfritt, vilket möjliggör att se Insikter för sin egen byrå. 

Om jag har ytterligare frågor kring det utökade innehållet, vart vänder jag mig då?
Om du inte hittar svar på dina frågor, vänligen kontakta vår support.

Om Klientfakturering

Kopiera länk hit

Vad är skillnaden mellan Fakturering och Klientfakturering?
Med klientfakturering kan du som redovisningskonsult upprätta kundreskontran åt dina klienter genom att skapa och bokföra fakturor. Oavsett om fakturorna skapas i ett annat system eller hanteras utanför kan du samla dem i Fortnox. På så vis kan du hjälpa kunden att samla olika försäljningstransaktioner i Fortnox och hantera exempelvis inbetalningar av dessa.
Ska du samarbeta med din kund kring faktureringen, eller skicka fakturor åt din kund, behöver din kund ha antingen Enkel Fakturering eller Fakturering. Kunden behöver även ha någon av dessa licenser för att själv kunna skapa och skicka fakturor. Om du som redovisningskonsult vill fortsätta att hantera hela faktureringen, så är det också möjligt. En faktureringslicens köps då till för klienten.

Med vår kostnadsfria utbildning lär du dig mer om klientfakturering och hur du hjälper dina kunder att komma igång.
Anmäl dig till utbildningen

Vad är skillnaden mellan Fakturering och Enkel Fakturering?
Enkel Fakturering passar perfekt för dig som skickar ett fåtal fakturor om året och har enkla behov. Det ger dig möjlighet att hantera dina kunder, artiklar och fakturor och du tar betalt direkt, antingen i mobilen via Fortnox app eller på datorn. För varje faktura du skickar betalar du 4,90 kr.

Fakturorna skickas med Fakturaservice, vilket innebär att du skickar fakturan och vi hjälper dig med resten automatiskt, såsom eventuella påminnelser, avprickning av inbetalningar och bokföring. Du kan välja att skicka en faktura med Fakturaservice antingen med eller utan automatiska påminnelser.

Begränsningar
Enkel Fakturering har inte stöd för fakturor med rot-, rut- eller grönt avdrag. Du kan inte heller skapa kontantfakturor, eller ställa ut fakturor i en annan valuta än SEK. 

Fakturering har mer funktionalitet där du enkelt kan masshantera dina fakturor. Du får ett utökat kund- och artikelregister, med möjligheten att exempelvis skapa upp paketartiklar. För dig som sätter upp avtal med dina kunder, eller har behov av att fakturor skickas ut vid förutbestämda intervaller, finns funktionen Återkommande Fakturering även tillgänglig. I Fakturering kan du även sälja dina fakturor, ställa ut fakturor med rot-, rut- och Grönt avdrag, ställa ut fakturor i andra valutor, hantera kontantfakturor, arbeta med periodiseringar, kostnadsställen och projekt samtidigt som produkten fungerar sömlöst för dig som har behov av att arbeta med Offert/Order, Tid eller Lager. 

Vad är skillnaden mellan Fakturering och Klientfakturering vid användning av det externa API:et?
Det är ingen skillnad mellan webbgränssnitt och externt API, de fungerar på samma sätt. Det går att upprätta din klients kundreskontra även via api:t. Däremot fungerar det lite olika beroende på vilken licens för fakturering som klienten har. Här går vi igenom de olika alternativen:

  • Byrån har Klientfakturering – klienten har varken Fakturering eller Enkel Fakturering
    Eftersom du (byrån) inte har behörighet att skicka fakturor via webbgränssnittet kommer du inte heller kunna göra det via det externa API:et. Däremot kommer du kunna upprätta din kunds kundreskontra genom att skapa fakturor och bokföra dem, vilket gör det möjligt att samla försäljningstransaktioner åt din kund, men även hantera resterande delar av faktureringen precis som vanligt. 

  • Byrån har Klientfakturering – klienten har Fakturering
    Det externa API:t kan nyttjas precis som vanligt.

  • Byrån har Klientfakturering – klienten har Enkel Fakturering
    Vi har i dagsläget inget externt API tillgängligt för Enkel Fakturering. Vill du nyttja Fakturerings API så kan du göra det via Klientfakturering, men du har ändå inte möjlighet att skicka fakturan, utan kan enbart samla försäljningstransaktioner och upprätta en kundreskontra. Det blir motsvarande som i upplägget ovan, där det saknas en licens på klienten.