FAQ - Byt från Agoy till Fortnox

Bokslut & Skatt

Som kund till Agoy har ni tidigare haft möjligheten att använda produkterna Agoy Avstämning & Rapportering och/eller Agoy Bokslut & Skatt. Båda dessa produkter kommer att upphöra 2025-03-31.

Nedan specificeras vad som gäller för er som företag eller byrå.

Företag: Agoy-produkterna ersätts av enbart en produkt för företagare - Fortnox Bokslut & Skatt, där all funktionalitet från Agoy Avstämning & Rapportering ingår utöver de tillkommande programdelarna bokslut, skatt och årsredovisning. Denna produkt köps per företag och användare. Fortnox Bokföring krävs för varje användare.

Byråer: Agoy-produkterna ersätts av produkterna Fortnox Avstämning och Fortnox - Bokslut & Skatt. För att ha möjlighet att köpa någon av dessa produkter krävs det att användaren har Fortnox Byråpartner. Via någon av produkterna hanterar ni sedan alla byråns klienter. Om ni även önskar att hantera byrån i produkten så måste byrån vara upplagd som en byråkund. 

Givetvis kommer allt tidigare arbete ni har gjort i Agoy att följa med till Fortnox egen produkt om ni väljer att köpa den. 

Finns det några skillnader mellan Agoy Bokslut & Skatt och Fortnox Bokslut & Skatt?

Ja, det finns vissa skillnader som man behöver ha vetskap om:

  • Användare administreras i Fortnox 

  • Mycket av informationen under klientinställningar hämtas direkt från kunden i Fortnox

  • Varje företag måste finnas upplagt i Fortnox eftersom möjligheten att importera SIE-filer direkt i produkten bortgår

  • För företag som köper produkten så kommer man inte längre ha tillgång till funktionalitet för privatpersoner som bland annat inkluderar inkomstdeklaration 1.

  • Enskilda företag kommer inte heller längre ha tillgång till översiktsvyn

Men främst så får man mer funktionalitet i de nya produkterna:

  • SIE-filer behöver inte längre importeras utan vi uppdaterar all räkenskapsdata automatiskt varje gång man loggar in i programmet

  • Åtkomst till kund- och leverantörsfakturor direkt via konto 1510 & 2440 i Avstämning (utan behov av integration)

  • Används Fortnox Lön kan semesterskuldlistan hämtas som underlag till konto 2920 (utan behov av integration)

  • Digital signering för årsredovisning och årsstämma direkt i programmet

Är det någon prisskillnad om man går över till Fortnox?

Fortnox Bokslut & Skatt har samma pris som Agoy Bokslut & Skatt, 349 sek/mån/användare (vid 12 månaders avtalsperiod), både för er som företagskund eller byråkund.

Agoy Avstämning & Rapportering utgår helt för dig som företagsanvändare men är möjlig att köpa för dig som byråanvändare genom produkten Fortnox - Avstämning för samma pris, 139 sek/mån/användare (vid 12 månaders avtalsperiod).

För företag som använder Fortnox Bokslut & Skatt så tillkommer inte längre någon kostnad per årsredovisning. Denna kostnad kvarstår för byråer.

Hur beställer jag Fortnox Bokslut & Skatt?

Beställningen görs i inloggat läge i Fortnox, om företaget inte finns upplagt i Fortnox kan ni beställa ett abonnemang här .

Innan ni påbörjar beställningen så vill vi att ni kontrollerar att företaget finns upplagt i Fortnox med samma organisationsnummer och de räkenskapsår som ni arbetat med i Agoy. Samtliga Agoy-användare kommer att få ett formulär via mail att fylla i och vi uppmanar alla att göra detta innan beställningen slutförs.

Har ni hanterat flera företag och är en redovisningsbyrå i Fortnox så är det viktigt att organisationsnumret på er organisation i Agoy är detsamma som er byrå i Fortnox. 

Om ni är ett företag och har hanterat fler företag i Agoy så behöver ni ange detta i formuläret innan ni gör en beställning och invänta att vi kontaktar er.

Avslut av Agoy

Stämmer allt enligt formuläret så kommer flytten att påbörjas automatiskt så snart beställningen är slutförd och vi avslutar därmed era tjänster i Agoy åt er. Är det däremot så att något svar i formuläret medför att vi inte kan slutföra flytten direkt så kontaktar vi er och avslutar Agoy först när flytten till Fortnox är klar.

Hur får jag med mig all min dokumentation om jag inte vill byta till Fortnox?

Beroende på vilken produkt ni har idag så finns olika möjligheter för nedladdning av dokument. 

I Agoy Avstämning så kan ni skriva ut dokumentationen som ni gjort för varje avstämningsperiod. Då får ni med er alla klarmarkerade konton och dess externa kommentarer och underlag. Kontrollera även att ni har bokfört alla verifikationer ni har skapat i Agoy, i den programvara ni använder för er bokföring. Eventuella interna kommentarer och rutinbeskrivningar behöver ni på egen hand se till att kopiera över till annan lämplig källa eller tjänst. Alla skapade periodrapporter är även möjliga att ladda ned. 

I Agoy Bokslut & Skatt kan ni välja att ladda ned den interna och/eller den externa bokslutsdokumentationen och då få med samtliga kommentarer som gjorts i Avstämning. Se även till att ladda ned era skapade periodrapporter, övriga uppladdade bokslutsdokument, årsredovisningar, deklarationer och bilagor.

Fick du den hjälp du sökte?