FAQ - Byt från Agoy till Fortnox
Bokslut & Skatt
Som kund till Agoy har ni tidigare haft möjligheten att använda produkterna Agoy Avstämning & Rapportering och/eller Agoy Bokslut & Skatt. Båda dessa produkter kommer att upphöra 2025-04-30.
Nedan specificeras vad som gäller för er som företag eller byrå.
Agoy-produkterna ersätts av produkterna Fortnox Avstämning och Fortnox - Bokslut & Skatt. Är ni en redovisningsbyrå så behöver ni Fortnox Byråpartner för att hantera era klienter. Är du företagare så kan du hantera alla dina företag genom att kontakta oss. När ni kan hantera alla klienter i Fortnox kan ni gå vidare till steget Hur går jag över till Fortnox Bokslut & Skatt för mer information om hur ni får över er information från Agoy till Fortnox.
Tidigare arbete ni har gjort i Agoy kan ni flytta över till Fortnox egen produkt om ni väljer att köpa den.
Finns det några skillnader mellan Agoy Bokslut & Skatt och Fortnox Bokslut & Skatt?
Ja, det finns vissa skillnader som man behöver ha vetskap om:
Användare administreras i Fortnox
Mycket av informationen under klientinställningar hämtas direkt från kunden i Fortnox
Varje företag måste finnas upplagt i Fortnox eftersom möjligheten att importera SIE-filer direkt i produkten bortgår
Men främst så får man mer funktionalitet i de nya produkterna:
SIE-filer behöver inte längre importeras utan vi uppdaterar all räkenskapsdata automatiskt varje gång man loggar in i programmet
Åtkomst till kund- och leverantörsfakturor direkt via konto 1510 & 2440 i Avstämning (utan behov av integration)
Används Fortnox Lön kan semesterskuldlistan hämtas som underlag till konto 2920 (utan behov av integration)
Digital signering för årsredovisning och årsstämma direkt i programmet
Är det någon prisskillnad om man går över till Fortnox?
Fortnox Bokslut & Skatt har samma pris som Agoy Bokslut & Skatt, 349 sek/mån/användare (vid 12 månaders avtalsperiod), både för er som företagskund eller byråkund.
Agoy Avstämning & Rapportering utgår helt för dig som företagsanvändare men är möjlig att köpa för dig som byråanvändare genom produkten Fortnox - Avstämning för samma pris, 139 sek/mån/användare (vid 12 månaders avtalsperiod).
För företag som använder Fortnox Bokslut & Skatt så tillkommer inte längre någon kostnad per årsredovisning. Denna kostnad kvarstår för byråer.
Hur går jag över till Fortnox Bokslut & Skatt?
För att få med all information i flytten från Agoy till Fortnox behöver du:
kontrollera att samtliga klienter finns upplagda och sammankopplade till din Digitala Byrå eller Bolagshanterare.
kontrollera att den Digitala Byrån eller Bolagshanteraren har samma organisationsnummer som organisationen i Agoy.
kontrollera att klienterna har samma organisationsnummer i Fortnox och Agoy.
lägga till samtliga räkenskapsår i klienterna.
läs in bokföringen (SIE-filerna) för samtliga räkenskapsår hos klienterna i Fortnox.
Det är viktigt att du säkerställer att samtliga räkenskapsår finns i Fortnox och bokföringen (SIE-filerna) är inläst för samtliga klienter innan du öppnar Bokslut & Skatt i Fortnox första gången. Om det inte är gjort kan informationen i Agoy gå förlorad vid flytten till Fortnox som sker första gången du öppnar Bokslut & Skatt i Fortnox.
När ovan är säkerställt har du möjlighet att beställa licensen Bokslut & Skatt för byråer. Första gången du öppnar Bokslut & Skatt kommer flytten till Fortnox automatiskt ske. Notera att om något i punktlistan ovan saknas i Fortnox vid flytten kommer du inte längre ha åtkomst till informationen.
Avslut av Agoy
Första gången du öppnar Fortnox Bokslut & Skatt förs informationen automatiskt över från Agoy till Fortnox. Det innebär även att vi avslutar era tjänster i Agoy, ni kommer alltså inte längre åt Bokslut & Skatt genom Agoy när ni öppnat Bokslut & Skatt i Fortnox. Det är viktigt att ni går igenom punktlistan ovan för att få med samtlig information från Agoy till Fortnox.
Hur får jag med mig all min dokumentation om jag inte vill byta till Fortnox?
Beroende på vilken produkt ni har idag så finns olika möjligheter för nedladdning av dokument.
I Agoy Avstämning så kan ni skriva ut dokumentationen som ni gjort för varje avstämningsperiod. Då får ni med er alla klarmarkerade konton och dess externa kommentarer och underlag. Kontrollera även att ni har bokfört alla verifikationer ni har skapat i Agoy, i den programvara ni använder för er bokföring. Eventuella interna kommentarer och rutinbeskrivningar behöver ni på egen hand se till att kopiera över till annan lämplig källa eller tjänst. Alla skapade periodrapporter är även möjliga att ladda ned.
I Agoy Bokslut & Skatt kan ni välja att ladda ned den interna och/eller den externa bokslutsdokumentationen och då få med samtliga kommentarer som gjorts i Avstämning. Se även till att ladda ned era skapade periodrapporter, övriga uppladdade bokslutsdokument, årsredovisningar, deklarationer och bilagor.