Rapporter

Bokföring, Fakturering, Lön, Tid, Lager, Anläggningsregister

Den här artikeln ger dig en översikt över Fortnox standardrapporter och hur du kan använda dem i ditt arbete.

För att ta fram en rapport klickar du på Rapporter som du finner uppe i ditt högra hörn bredvid Register i inloggat läge.

Rapporterna är indelade per program som du har tillgång till, t.ex. Bokföring, Leverantörsfakturor, Fakturering, Lön, Anläggningsregister, lager, tid mm.

Köade rapporter

Kopiera länk hit

Skulle du skriva ut en rapport som är större än 5 MB kommer den inte skrivas ut direkt utan lägga sig i kö för utskrift. Det innebär att du kommer kunna fortsätta att arbeta som vanligt i programmet. När rapporten skrivits ut kommer du få en notis under klockan i programmets högra hörn. Rapporten kommer då att hamna under rubriken Köade rapporter som du hittar när du klickat på Rapporter. De rapporter som blivit köade sparas i två dagar.

Utskrivningsalternativ

Kopiera länk hit

Det finns tre olika sätt att visa de olika rapporterna. Du väljer utskrivningsalternativ beroende på vad du ska göra med rapporten. 

Visa på skärm - rekommenderas om du bara vill titta på rapporten och inte skriva ut den.

Visa PDF - rekommenderas om du vill skriva ut rapporten. Du måste ha en PDF-läsare installerad på din dator eller webbläsare som kan öppna en pdf-fil.

Visa TXT - rekommenderas om du vill ta ut rapporten i text-format för att kunna öppna den i exempelvis Excel.

Läs mer om de olika rapporterna och vad de innebär nedan.

Backa i en rapport 

Kopiera länk hit

Om du tagit fram en rapport i programmet och sedan klickat dig vidare i rapporten. Exempelvis på en länk för att se en verifikation eller ett konto, kan du backa tillbaka till rapportens första nivå genom att klicka på Alt + vänsterpil på tangentbordet. (Gäller för Google Chrome)

Bokföring

Kopiera länk hit

Balansrapport

Balansrapporten ger en översikt över företagets tillgångar och skulder vid en specifik tidpunkt. Den visar:

  • Ingående och utgående saldo för skulder och tillgångar för den valda perioden.

  • Eventuella förändringar inom det valda intervallet samt storleken på dessa förändringar.

När du skapar balansrapporten kan du välja:

  • Om du arbetar med attest via attestflöde kan du välja att inkludera leverantörsfakturor som ännu inte är bokförda.

  • Om du använder kostnadsställen eller projekt i din redovisning kan rapporten sorteras baserat på dessa.

Borttagna verifikationer

I denna rapport där kan du se alla borttagna verifikationer i sin helhet. Du kan även se vem och när verifikationen tagits bort. Siffran inom parentes efter verifikationsnumret visar antalet gånger just denna verifikation tagits bort, (1) visar verifikationen som den såg ut första gången den togs bort, (2) visar hur den såg ut andra gången den togs bort o.s.v.

Huvudbok

Huvudboken ger en systematisk översikt över företagets alla verifikationer. Den gör det möjligt att:

  • Följa varje konto och se vad som har hänt på detta.

  • Avläsa saldo på olika konton.

  • Enkelt analysera förändringar i företagets intäkter, kostnader, tillgångar och skulder.

När du skapar en rapport i huvudboken kan du välja att sortera baserat på:

  • Kontointervall – Välj vilka konton som ska inkluderas.

  • Datum – Begränsa rapporten till en specifik tidsperiod.

  • Kostnadsställe – Sortera rapporten efter kostnadsställe.

  • Projekt – Sortera rapporten efter projektkod.

  • Visa strukna rader – Inkludera borttagna rader, vilket kan vara användbart vid felsökning.

Ingående balans

Denna rapport visar årets ingående balans, det innebär att den är specifik för det räkenskapsår du har valt innan du öppnar rapporten. Till skillnad från en balansrapport visar inte denna rapport några summeringar per rubriker eller något beräknat resultat utan endast konton som har en ingående balans i det aktuella året och summering av dem längst ned. Det är saldon på konton för tillgångar, eget kapital, avsättningar och skulder. Det hämtas  från den utgående balansen i balansräkningen per sista dagen för föregående räkenskapsår.

Kontoanalys

Om du vill se alla verifikationer på ett konto under en viss period kan du ta ut en Kontoanalys. I en kontoanalys kan man avläsa kontosaldo och affärshändelser som har skett på ett konto i taget. När man skapar en kontoanalys kan man göra följande urval: 

  • Datum – Begränsa rapporten till en specifik tidsperiod.

  • Kostnadsställe – Sortera rapporten efter kostnadsställe.

  • Projekt – Sortera rapporten efter projektkod.

  • Visa strukna rader – Inkludera borttagna rader, vilket kan vara användbart vid felsökning.

  • Avstämda eller ej avstämda transaktioner från Stäm av kontoLäs gärna mer om Stäm av konto här: Stäm av konto

Likviditetsrapport

För att se en jämförelse av förväntade utbetalningar och inbetalningar under en viss period kan man använda sig av denna rapport.

Likviditetsrapporten är en jämförelse av förväntade utbetalningar och inbetalningar under en viss period. Man tittar med hjälp av brytdatumen på en prognos över hur likviditeten kommer att se ut under den här perioden med nedslag under specifikt utvalda datum.

Exempelvis:
Om brytdatum 1 är den 31:a januari så kommer rapporten att kolla på alla leverantörs-  och kundfakturor som har förfallodatum till och med den 31:e januari. Om brytdatum 2 är den 10:e februari så kommer rapporten att kolla på fakturor som har förfallodatum från och med 1:a februari (det tidigare brytdatumet + 1 dag) till och med 10:e februari.För att göra uppskattningen av likviditeten än mer korrekt så kan man även lägga in förväntade in- och utbetalningar som inte ännu finns registrerade i systemet eller kanske inte avser en leverantörs- eller kundfaktura under Övriga utbetalningar och Övriga inbetalningar.

Det går även att lägga in en ingående likviditet i samma syfte, som siffrorna i likviditetsrapporten kommer att utgå ifrån.

Rapporten tittar först och främst på bokförda fakturor,  men om du exempelvis arbetar med Attest via attestflöde kommer du ha möjlighet att välja om du vill att rapporten ska ta med de leverantörsfakturor som ligger under attest och de ej bokföra leverantörsfakturorna också.

Momsrapport

När du ska redovisa mervärdesskatten (moms) till Skatteverket så skapar du i Fortnox en momsrapport under valet rapporter i det övre högra hörnet. Välj intervallet för den period du vill ta ut din momsrapport för. Den period du väljer kommer att sparas och nästa gång du tar ut din momsrapport kommer nästa period med lika långt intervall att föreslås för din moms.

Momsrapporten ger dig möjlighet att:

  • Se en översikt på summeringar av beloppen på varje ruta i momsredovisningen, vilket/vilka belopp som läggs på varje ruta på din momsrapport baseras på vilka  momskoder som du har satt på dina konton i kontoplanen.

  • Kontrollera så att den registrerade utgående momsen stämmer överens med momspliktiga försäljningen 

  • Se över eventuella felaktiga verifikationer i en avvikelserapport 

  • Ladda ned en ESKD-fil med informationen om momsredovisningen som man kan ladda upp på Skatteverket för att undvika att behöva fylla i alla fält manuellt.

En verifikation skapas när momsrapporten godkänns. Den bokar bort saldot för ingående och utgående moms för perioden samt registrerar en fordran eller skuld, beroende på om moms ska återbetalas eller betalas till Skatteverket.

Du kan också arbeta med momsredovisning om du går till Bokföring - Moms. Här kan du läsa mer om hur du arbetar med momsredovisning i Fortnox Bokföring: Momsredovisning

Periodiseringar

Periodisering innebär att utgifter ska kostnadsföras under den period då den underliggande resursen förbrukas, liksom att inkomster ska tas upp som intäkter under den period då de faktiskt intjänas, även om kassaflödet (betalningen) i praktiken genomförs under en annan period.

I rapporten Periodiseringar kan du se både utförda och ännu ej utförda periodiseringar på alla periodiseringskonto eller ett specifikt. Om du inte fyller in ett konto i fältet under Periodiseringskonto så kommer alla konton att visas i samma rapport.

Du kan välja att visa rapporten summerad, vilket innebär att det endast visas vilket belopp som är utfört respektive ej utfört per det datumet du tar ut rapporten för. 

OBS! Den summerade rapporten tar inte hänsyn till bakåtperiodiseringar. Du kan även välja att visa rapporten specificerad, det innebär att man förutom en summering på det utförda och ej utförda beloppet kan se varje periodisering för sig och vilket bokföringsdatum de har. Det går att välja om man endast vill ha specificerat de utförda, de ej utförda eller alla periodiseringar.

Från och med det datum en periodisering är fullt utförd visas den inte längre i rapporten. Detta beror på att saldot då inte längre finns kvar på periodiseringskontot i bokföringen.

Projektredovisning

I rapporten Projektredovisning kan du ta ut all befintlig information om dina olika projekt.

De olika typer av rapporter i projektredovisningen som går att ta ut är följande:

  • Projektlista

  • Projektuppgifter

  • Resultatrapport projekt

  • Resultatrapport samlade projekt

  • Rapporterade intäkter

  • Rapporterade kostnader

  • Sammanställda intäkter & kostnader

  • Registrerade artiklar

  • Projekttransaktioner

Bland dessa olika rapporter går det att göra filtreringar och inställningar på:

  • Listning

  • Kolumner

  • Status på projekten

  • Sortering

  • Projekt

  • Bokföringskonto

  • Orientering för hur själva rapporten ska visas

Den här rapporten innehåller flera olika typer av rapporter med varierande sorterings- och filtreringsalternativ. Den är mångsidig och kan anpassas efter just dina behov.

Resultatbudget

Använder du dig av budgetering i Fortnox kontoplan så kan du även använda dig av rapporten Resultatbudget för att följa upp din budget och ditt utfall. Läs gärna mer om hur du använder Budget i Fortnox kontoplan här: Budget

I rapporten Resultatbudget kan du välja att visa enbart budgeterade belopp för dina resultatkonton. Välj Ackumulerat för en sammanställd vy eller Per månad för en månadsvis uppdelning.Väljer du att visa rapporten per månad kan du i samma rapport kombinera utfallet för passerade månader med kommande månaders budget och på så sätt få en prognos för helåret.

Väljer du att visa rapporten Endast ackumulerat så kommer du som sagt endast att se vad som är budgeterat på dina resultatkonton och inte utfallet.Rapporttiteln är redigerbar så du kan själv namnge din rapport.

OBS! Beloppen i Resultatbudget uttrycks i tusentals kronor.

Resultatrapport

Resultatrapporten är uppställd i kontonummerordning och visar hur ett företags resultat varit under en viss tidsperiod. I en resultatrapport kan man bland annat läsa ut omsättningen, bruttovinsten samt vinsten före och efter skatt.

Resultatrapporten är uppställd i kontonummerordning och visar hur ett företags resultat har utvecklats under en viss tidsperiod. Den speglar de värden som har bokförts på resultatkontona och kan visas enligt följande:

  • I perioden rapporten avser

  • Ackumulerat – från räkenskapsårets första dag till och med periodens sista dag, oavsett valt startdatum

  • Föregående års period – för jämförelse med samma period föregående år

Du kan även se summeringar på bland annat intäkter och kostnader samt se det beräknade resultatet. 

När du skapar resultatrapporten kan du göra följande val:

  • Om du arbetar med attest via attestflöde kan du välja att inkludera leverantörsfakturor som ännu inte är bokförda.

  • Om du använder kostnadsställen eller projekt i din redovisning kan rapporten sorteras baserat på dessa.

  • Om du vill ha en kompakt rapport kan du välja att summera beloppen per kontogrupp istället för att visa varje konto separat.

Resultatrapport 12 månader

Resultatrapport 12 månader visar företagets intäkter och kostnader under ett räkenskapsår.

Siffrorna som du kan se i denna rapport är samma siffror som i den vanliga resultatrapporten men är fördelade över 12 månader. Resultatet visas i tusental.

Längst ner summeras periodens resultat och om det är vinst eller förlust.

Resultatrapport avancerad

Resultatrapport avancerad är precis som den låter en lite mer avancerad och funktionsrik version av den vanliga resultatrapporten.

Du kan själv styra vilka kolumner som ska tas med och även lägga till jämförelser. Jämförelsen kommer att synas som en egen kolumn och visas som en avvikelse i procentsats, du kan bland annat jämföra Period mot Period föregående år.

Man kan precis som i en vanlig resultatrapport kryssa i Kompakt på innehåll så att beloppensummeras per kontogrupp, och inte visar varje konto för sig och Visa Under attest/Ej bokförda levfakturor så att även fakturor som inte är bokförda eller under attest tas med i rapporten. 

Systemdokumentation

Enligt bokföringslagen ska en beskrivning finnas över bokföringssystemets organisation och uppbyggnad. Denna beskrivning, systemdokumentation, ska ge en överblick över bokföringssystemet. Syftet med systemdokumentationen är att envar som har anledning att på något sätt hantera ett företags bokföring, t.ex. företagaren själv, företagets bokföringskonsult, företagets revisor, skatterevisor, konkursförvaltare etc., utan dröjsmål ska kunna erhålla sådan information om bokföringssystemets uppbyggnad som de behöver för att fullfölja sina respektive uppdrag.

Systemdokumentationen består normalt sett, enligt Bokföringsnämnden, av kontoplan och samlingsplan.

Gällande arkivplan så hänvisar vi till separat bilaga, den här bilagan är ingenting vi tillhandahåller utan det är något som du som kund själv författar.

Verifikationslista

I rapporten verifikationslista kan du se alla dina verifikationer inom valt datumintervall. Du kan välja att endast se allt på en viss verifikationsserie eller om du vill visa alla verifikationer oavsett serie.

Det går även att visa  ett intervall på verifikationsnummer. Om du exempelvis endast vill vill se verifikationer 1 till och med 20 i A-serien, då väljer du En serie och A-serien, sedan kryssar du i Verifikationsnr och fyller i nummer 1 och 20 i de två fältentill höger.

När du skapar rapporten kan du välja att sortera efter: 

  • Verifikationsnummer

  • Registreringsdatum

  • Datum

Om du använder dig av kostnadsställen och bockar i Summerat kommer alla kostnadsställen visas på samma sida. Specificerat innebär att kostnadsställena visas var för sig på olika sidor.

Leverantörsfakturor

Kopiera länk hit

Leverantörsstatistik

Rapporten Leverantörsstatistik visar dig statistik över dina leverantörsfakturor. Här kan du välja vilken leverantör du vill ta ut rapporten för och i rapporten kan du se:

  • Antal fakturor

  • Vilken status fakturan har 

  • Totala saldot på alla obetalda fakturor

  • Totala beloppet på alla fakturor till denna leverantör

Arbetar du med Attest via attestflöde kommer du ha möjlighet att välja om du vill att rapporten ska ta med de leverantörsfakturor som ligger under attest, alltså de ej bokföra leverantörsfakturorna. 

Reskontralista - Leverantörsfakturor

I rapporten Reskontralista för leverantörsfakturor kan du se de leverantörsfakturor som är obetalda i din reskontra.

Du väljer själv vilket datumintervall du vill ta ut rapporten för.

I första fältet väljer du alltid ett datum långt bak i tiden, för att säkerställa att alla fakturor som är obetalda kommer med i rapporten.

I det andra fältet väljer du per vilket datum du vill visa reskontran.
Fakturor som blivit bokförda som betalda efter det datumet du valt här kommer att visas som obetalda i rapporten. 

Arbetar du med Attest via attestflöde kommer du ha möjlighet att välja om du vill att rapporten ska ta med de leverantörsfakturor som ligger under attest, alltså de ej bokföra leverantörsfakturorna.

Förfallolista - Leverantörsfakturor

I rapporten Förfallolista för leverantörsfakturor kan du se alla förfallna fakturor som finns i reskontran inom det valda datumintervallet.

Har du fakturor som förfallit men är under betalning och du vill få med dessa i rapporten kan du bocka i rutan Inkludera fakturor under betalning.

Arbetar du med attest via attestflöde kan du bocka i rutan Visa under attest/ej bokförda för att även kunna se de fakturor som är skapade men ej bokförda.

Register och listor

Kopiera länk hit

Kontoplan

Vill du skriva ut din kontoplan är det rapporten Kontoplan som du ska välja. Om du bockar i rutan Specificerad kommer du få med de inställningar som finns på respektive konto, t.ex. 

  • Om kostnadsställen, projekt och transaktionsinformation ska anges ibland, alltid eller om det ej är tillåtet. 

  • Ingående balanser

  • Om kontot är aktivt eller inaktivt

  • SRU och Momskod

Väljer du att inte bocka i rutan Specificerad kommer du få en rapport med följande information om de olika konton som finns:

  • SRU och Momskod

Leverantörsregister

I rapporten Leverantörsregister kan du få ut en lista på de leverantörer som finns i ditt leverantörsregister. Listan laddas ner på din dator i en CSV-fil och kommer att innehålla följande information:

  • Leverantörsuppgifter

  • Adressuppgifter

  • Leverantörsinställningar

  • En summering av antalet leverantörer

Anläggningsregister

Kopiera länk hit

Avskrivningar

I avskrivningsrapporten har du möjlighet att ta ut en lista på dina avskrivningar. Du kan göra urval på period och status. 

Avskrivningar per månad

I rapporten Avskrivningar per månad får du en överblick på de avskrivningar som görs varje månad inom ett visst räkenskapsår eller specifik period. 

Rapporten utgår från avskrivningsverifikatens datum och visar hur mycket som skrivits av för respektive tillgång på den månad verifikatet tillhör.

Utöver hur mycket som skrivits av på respektive månad kan du se följande information i rapporten:

  • Avskrivningskonto

  • Totalsumma för perioden som blivit avskrivet

Exportera tillgångar

Om du vill exportera dina tillgångar till excel så använder du rapporten Exportera tillgångar.

När du öppnar rapporten klickar du på “Export Excel”, då kommer all information som finns på tillgångarna laddas ner i en xls.-fil på din dator.

Försäljning och utrangering

Vill du se vilka tillgångar du sålt eller utrangerat tar du ut rapporten Försäljning och utrangering. Rapporten visar de tillgångar som sålts eller utrangerats inom den valda perioden samt de olika saldon tillgångarna haft.

När du öppnar rapporten kan du välja att endast visa de utrangerade, sålda eller båda i samma rapport.

Utöver detta kan du sortera på:

  • Nummer

  • Benämning

  • Försäljningsdatum

  • Tillgångstyp

När du öppnat rapporten genom antingen “Visa på skärm” , “Visa PDF” eller “Visa TXT” innehåller rapporten följande information:

  • Avyttringsdatum

  • Anskaffningsdatum

  • Anskaffningsvärde

  • Ackumulerade avskrivningar

  • Försäljningspris

  • Status

Kommande avskrivningar

För att få en samlad överblick över vilka avskrivningar som är planerade kan du ta ut rapporten Kommande avskrivningar.

Utifrån den period du väljer när du tar ut rapporten kommer den summera avskrivningsbeloppet för respektive tillgång.

Rapporten innefattar följande information:

  • Tillgångskonto

  • Avskrivningsperiod

  • Bokfört värde

  • Avskrivningsbelopp

Tillgångsinformation

Rapporten Tillgångsinformation visar dina olika tillgångar och den information du har lagt in på varje tillgång.

Du kan välja att sortera på någon av följande statusarna: Aktiva & helt avskrivna, Ej påbörjade, Aktiverade, Helt avskrivna, Utrangerade och Sålda, eller ta ut rapporten där alla visas samtidigt.

Följande information kan du se när du öppnat rapporten Tillgångsinformation:

  • Anskaffningsvärde

  • Anskaffningsdatum

  • Avskrivningsstart

  • Beräknat restvärde

  • Status

  • Avskrivningsbart belopp

  • Avskrivningsbart belopp

  • Avskrivningsbart underlag

  • Avskriven t o m

  • Helt avskriven

  • IB ackumulerade

  • Avskrivningar

  • Årets avskrivningar

  • Bokfört värde

  • Återstående nyttjandeperiod

  • Nyttjandeperiod

  • Avskrivningsmetod

  • Kostnadsställe

  • Projekt

  • ID-nummer

  • Tillverkare/Märke

  • Försäkrad hos

  • Försäkringsnummer

  • Grupp

  • Anteckningar

  • Rum

  • Placering

  • Avdelning

Tillgångslista

Rapporten Tillgångslista visar en överblick på följande information:

  • Anskaffningsvärde

  • Anskaffningsdatum

  • Ackumulerade avskrivningar

  • Bokfört värde

  • Status

Beroende på dina urval att visa antingen Aktiva & helt avskrivna, Ej påbörjade, Aktiverade, Helt avskrivna, Utrangerade, Sålda eller Alla. Samt om du valt en specifik tillgångtyp eller ej.

Utförda avskrivningar

I rapporten Utförda avskrivningar väljer du att titta på ett specifikt avskrivningsverifikat.

Tillgångarna som skrivits av på det valda verifikatet kommer visas med informationen:

  • Avskrivningsbart belopp

  • Årets avskrivningar

  • Ackumulerade avskrivningar

  • Period

  • Avskrivningsbelopp

  • Bokfört värde

Fakturering

Kopiera länk hit

Artikelstatistik

För att få statistik över dina artiklar kan du använda rapporten Artikelstatistik. I denna rapport kan du bland annat se hur mycket som har fakturerats för en specifik artikel. Du kan också ta del av offertvärdet och ordervärdet för skapade offerter och order kopplade till en viss artikel, samt vilken artikel som sålt mest procentuellt under en vald period.

Artikelstatistik avancerad

I den avancerade artikelstatistiken kan du göra ett mer omfattande urval, exempelvis baserat på kostnadsställe och projekt. Här får du även tillgång till information om referensperson, täckningsbidrag och täckningsgrad.

Rapporten specificeras per dokument, vilket ger en tydligare bild av var artikeln har använts. Du kan se exakta antal per dokument, datum för skapandet och vilken kund dokumentet är kopplat till.

Förfallolista - Kundfakturor

I förfallolistan visas alla obetalda kundfakturor som har förfallit inom det valda datumintervallet. Listan kan sorteras efter fakturadatum, fakturanummer eller förfallodatum och inkluderar samtliga obetalda fakturor. Summeringar presenteras i både SEK och den valuta som anges på respektive kundfaktura.

Rapporten innehåller både det totala beloppet och saldot, där saldot visar det återstående beloppet som ska betalas på fakturan. Den omfattar även fakturanummer, kundnamn, förfallodatum, verifikationsnummer och bokföringsdatum.

Kundregister

Vill du ta fram en lista eller fil med samtliga kunder i ditt kundregister är det denna rapport du ska använda. Rapporten innehåller all information som finns i kundregistret, inklusive kunduppgifter, adressuppgifter och kundinställningar. Filen kan laddas ner i CSV-format, vilket är kompatibelt med exempelvis Excel och Google Kalkylblad.

Kundstatistik

I rapporten Kundstatistik kan du se detaljerad statistik över din försäljning per kund. Rapporten specificeras per dokument, vilket ger en tydligare bild av hur mycket och vad ni har sålt till respektive kund. En sammanställning av försäljningen presenteras även längst ner för varje kund.Du kan filtrera rapporten baserat på kostnadsställe och projekt för att få en mer specifik vy över försäljningen.

Lagerlista

Här kan du generera en lista för att enkelt kontrollera lagersaldot på dina artiklar samt det totala lagervärdet. Lagervärdet beräknas baserat på inpriset som är registrerat i artikelregistret multiplicerat med antalet artiklar i lager.

Observera att denna lista endast kan tas fram för dagens datum.

(Rapporten finns endast om man inte använder Fortnox Lager. Med Fortnox Lager ersätts denna rapport av Lagervärdesrapport.)

Offert/Order/Fakturalista

I Offert/Order/Fakturalistan har du möjlighet att söka fram information på flera nivåer. Du kan exempelvis ta fram en lista över alla slutbetalda kundfakturor för en viss kund eller för alla kunder, eller lista alla förfallna offerter eller alla ännu ej fakturerade order, samt mycket mer.

Listan kan filtreras efter datum, dokumenttyp och kund. Därefter visas alla offerter, order eller kundfakturor per dokument med angivna datum.

Om du även vill se artikelrader per dokument kan du välja att bocka i alternativet "Visa artikelrader" i sökningen. Då presenteras varje dokument med kund, artiklar, summa, moms och datum.

Offert/Order/Fakturalista summerad

Denna rapport är en sammanfattning av era offerter, orders eller kundfakturor. Den kan även filtreras efter datum, dokumenttyp och kund.

Rapporten summeras och sorteras per kund. Om du önskar mer detaljerad information, kan du istället använda Offert/Order/Fakturalistan.

Periodisk sammanställning (kvartalsrapport)

I den periodiska sammanställningen rapporteras värdet av varor och tjänster som sålts momsfritt till andra EU-länder, när köparen har ett giltigt momsregistreringsnummer och varan har transporterats till ett annat EU-land.

Det rapporterade värdet av varor och tjänster visas endast om båda följande villkor är uppfyllda:

  • Du säljer varorna och tjänsterna momsfritt enligt huvudregeln för försäljning till näringsidkare.

  • Köparen är belägen i ett annat EU-land och ska deklarera och betala moms på inköpet.

För att korrekta uppgifter ska inkluderas i rapporten måste följande kriterier vara uppfyllda:

  • Kundens VAT-nummer måste vara angivet i kundregistret innan kundfakturan skapas.

  • Momstypen på kundfakturan måste vara markerad som EU omvänd skattskyldighet.

  • Försäljningskonton som används måste vara märkta med momskoderna VTEU eller FTEU vid rapportering av varuleveranser och tjänster. Vid rapportering av värde av trepartshandel ska försäljningskonton vara märkta med momskoderna 3FEU eller 3VEU.

  • Om försäljningskontot är VTEU eller 3FEU (Varor), måste artikeln vara märkt som vara. Om det är FTEU eller 3VEU (Tjänst), måste artikeln vara märkt som tjänst.

Reskontralista - Kundfakturor

I denna rapport kan du se de kundfakturor som finns i din reskontra, det vill säga de fakturor som är obetalda vid det valda datumet. Det första datumfältet avser fakturadatum, och för att säkerställa att alla obetalda fakturor inkluderas bör du välja ett datum långt bak i tiden. I det andra fältet anger du det datum du vill använda för att visa reskontran. De kundfakturor som har registrerats som betalda efter det angivna datumet kommer att visas som obetalda i rapporten. 

Topplista kund

Denna rapport visar de kunder som har fakturerats högst belopp under den valda perioden. Rapporten tar endast med kundfakturor som är bokförda och inkluderar frakt och fakturaavgift. Den presenterar följande information:

  • Kund

  • Totalt belopp exklusive moms

  • Andel av total omsättning (%)

Rapporten kan sammanställas för upp till 1000 kunder.

Valutarapport kund

Denna rapport visar det fakturabelopp som har bokförts i de olika valutor du använder. Du kan välja att visa valutakursdifferensen, vilket är skillnaden som uppstår om valutakursen har ändrats mellan det tillfälle då kundfakturan bokfördes och när den betalades. För att kunna visa denna differens måste du ha angett ett konto för valutakursvinst och ett för valutakursförlust i inställningarna för Förvalda konton. Denna rapport inkluderar bland annat antal transaktioner, omsättning och procentuell andel av omsättningen, och kan även jämföras med föregående år.

Lager 

Kopiera länk hit

Lagervärdesrapporten

Med denna rapport kan du ta fram ditt lagervärde, både per dagens datum (förvalt) och för ett valt datum bakåt i tiden. Du kan välja att visa lagervärdet för ett specifikt lagerställe eller för samtliga lagerställen.

Du har även möjlighet att inkludera positiva värden, negativa värden och nollvärden. Dessutom kan du välja om rapporten ska visa en rad per artikel eller per inleverans.

Rapporten presenterar antalet lagervaror, lagervärdet för alla historiska inleveranser samt en snittkostnad som visar genomsnittligt inköpspris för varje artikel.

Längst ner i rapporten hittar du en sammanställning av lagervärdet baserat på de angivna datumen och filtreringarna. Läs mer om hur lagervärdet beräknas här: Lagervärde och snittkostnad

Intrastatunderlag

En intrastatrapport måste lämnas till Statistiska Centralbyrån om ditt företag levererar varor till ett EU-land för över 4,5 miljoner eller köper varor från ett EU-land för över 9 miljoner under en 12-månadersperiod.

Intrastatunderlaget är ett komplement till momsrapporten, där varuförvärv från EU ska redovisas i ruta 20 och varuleveranser till EU i ruta 35. När tröskelvärdena överskrids meddelar Skatteverket att en intrastatrapport behöver lämnas in.

Om endast införseln eller utförseln överskrider tröskelvärdet krävs rapport endast för det. Överskrids båda tröskelvärdena krävs rapport för både införsel och utförsel. Rapporten ska lämnas in månatligen, senast i mitten av efterföljande månad. Du kan läsa mer om rapporten och hur den används här: Intrastatunderlag

Tid

Kopiera länk hit

Detaljerad översikt

I Fortnox Tid finns inga standardrapporter. Istället finns fliken Detaljerad översikt där du själv väljer fritt vilken information du vill ta fram genom att använda de många filtreringsmöjligheterna. Information kan grupperas på användare, projekt eller kund (förvalt) efter vilket område man vill fokusera på. Detaljerad översikt visar diagram av arbetad och debiterbar tid för snabb koll medan tabellen tillåter mer detaljerad uppföljning.

Autogiro

Kopiera länk hit

Genomförda betalningar

Denna rapport visar alla genomförda betalningar från betalningsuppdrag. Den inkluderar betalande kund, uppdragsnummer, belopp, dragningsdatum samt fakturanummer om betalningen är kopplad till en kundfaktura.

Lön

Kopiera länk hit

Bruttolönelista

I rapporten Bruttolönelista får du en sammanställning av hur mycket bruttolön som är utbetald för en viss anställd. Du kan filtrera på utbetalningsperiod samt vilka anställda du vill få ut rapporten på.

Löneartslista

I denna rapport får du en lista  över vilka lönearter som används för de olika avtalen: Tjänsteman , Arbetare, Handels och Metall. 

Lönekartläggning

Alla arbetsgivare ska göra en lönekartläggning varje år. Arbetsgivare med minst tio anställda ska även dokumentera arbetet med kartläggningen.

Syftet med dessa årliga lönekartläggningar är att upptäcka, åtgärda och förhindra osakliga skillnader i lön mellan kvinnor och män.

Lönestatistik

I rapporten Lönestatistik får du ut information som ligger utbetalt på de anställdas lönebesked i lönekörningen. Du kan filtrera på antingen huvudklasser eller löneartsklasser. Huvudklasser är alla lönearter som ingår i den valda kategorin. Under löneartsklasser kan du filtrera på mer specifika typer av lönearter. Du kan även göra specifika urval för kostnadsställen eller endast en specifik löneart.

Medelantalet anställda 

I rapporten Medelantalet anställda får du en sammanställning som är fördelad på män och kvinnor och ska motsvara antal heltidstjänster.

Fördelningen av män och kvinnor baseras på de anställdas personnummer. Det innebär att om den anställde saknar personnummer så kommer de inte vara med i fördelningen utan enbart i totala medelantalet.

Personallista

I denna rapporten får du en lista med information som finns på den anställdas personalkort. Här markerar du den information du vill att rapporten ska innehålla samt om du vill skriva ut den för en eller flera anställda. 

Personkort 

I rapporten personkort får du en utskrift på informationen i de anställdas personalkort. Du kan även göra denna utskrift inne på ett personalkort under Register- Personal.

Fick du den hjälp du sökte?