Bortskrivning kund- och leverantörsfaktura
Bokföring
En bortskrivning används när en betalning skiljer sig ifrån fakturasaldot och den ska registreras som slutbetald. Det kan till exempel vara att fakturan ska bokas som en förlust eller att du ska boka bort en påminnelseavgift.
Bortskrivning via Transaktioner
Om du använder vyn Transaktioner för att hantera in- och utbetalningar kan det ibland vara nödvändigt att genomföra en bortskrivning.
Om transaktionens saldo överstiger fakturans saldo kan fakturan inte bokföras förrän hela transaktionens saldo har hanterats.
Om fakturans saldo är mindre än transaktionens saldo kan fakturan bokföras, men den kommer att markeras som delbetald istället för slutbetald.
För att en faktura ska bli slutbetald när saldot på fakturan och transaktionen inte matchar kan en bortskrivning göras.
Du genomför en bortskrivning i vyn Transaktioner genom följande steg:
Gå till Meny - Transaktioner.
Klicka på den transaktion du vill hantera.
Välj Koppla mot faktura.
Välj vilken faktura betalningen ska kopplas till.
Klicka på pennikonen i sammanfattningen av de valda fakturorna.
En ny ruta öppnas där du anger vilket konto mellanskillnaden ska bokföras mot.
Klicka på Spara och avsluta genom att trycka på Bokför.
Bortskrivning kundfaktura
Du utför en manuell betalning med bortskrivning på en kundfaktura genom följande steg:
Gå till Meny - Fakturering.
Klicka på fakturan som du vill bokföra en betalning på.
Klicka på knappen Inbetalningar (symbolen med sedelikon) högst upp i fakturavyn.
4. En ruta öppnas upp där du:
Väljer Betaldatum
Anger hur mycket som har betalats i fältet Betalt SEK.
5. Klicka därefter på B:et som finns längst till höger om Betalt SEK för att hantera mellanskillnaden av fakturans saldo och det som har betalats.
6. Ytterligare en ruta öppnas, där du:
Anger du i fältet Konto/Avvikelse vilket konto det avvikande beloppet ska bokföras mot.
Klicka sedan på knappen Spara.
7. Avsluta med att bokföra betalningen - fakturan markeras nu som slutbetald.
Bortskrivning påminnelseavgift och kundförlust
Påminnelseavgifter och kundförlust kan du bokföra på en faktura via en så kallad bortskrivning.
Du kan genomföra bortskrivningen manuellt på fakturan eller via en transaktion.
Läs mer om hur du kan göra en bortskrivning i de olika vyerna:
Om inbetalningen är större än fakturans saldo ska det överskridande beloppet bokföras i kredit på ett angivet konto. Detta skulle exempelvis kunna vara en påminnelseavgift
Exempel på bortskrivning av påminnelseavgift:
Om inbetalningen är mindre än fakturans saldo ska mellanskillnaden bokföras i debet på ett angivet konto som exempelvis en kundförlust.
Exempel på bortskrivning av kundförlust:
Bortskrivning leverantörsfaktura
Du utför en manuell betalning med bortskrivning på en leverantörsfaktura genom följande steg:
Gå till Meny - Leverantörsfakturor.
Klicka på fakturan som du vill bokföra en betalning på.
Klicka på knappen Utbetalningar (symbolen med sedelikon) högst upp i fakturavyn.
En ruta öppnas upp där du:
Väljer Betaldatum
Anger hur mycket som har betalats i fältet Betalt SEK.
4. Klicka därefter på B:et som finns längst till höger om Betalt SEK för att hantera mellanskillnaden av fakturans saldo och det som har betalats.
5. Ytterligare en ruta öppnas, där du:
Anger i fältet Konto/Avvikelse vilket konto det avvikande beloppet ska bokföras mot.
Klicka sedan på knappen Spara.