Vinstmarginal

Vinstmarginal är ett nyckeltal som visar hur mycket av varje intjänad krona som blir till vinst.

Vinstmarginal är ett lönsamhetsmått

Kopiera länk hit

Vinstmarginal är ett lönsamhetsmått som används för att bedöma företags lönsamhet och används ofta till att jämföra olika företag på en marknad . Vinstmarginalen tar inte hänsyn till hur företaget är finansierat och för att få en full bild av hur väl ett företag lyckats är räntabilitet på eget kapital ett kompletterande nyckeltal. Därför används vinstmarginal vanligtvis för att mäta lönsamheten på en marknad eller att jämföra konkurrenter med varandra.

Olika typer av marginaler (bruttomarginal, vinstmarginal och nettomarginal)

Det finns olika typer av marginaler, skillnaden är att de mäter helt olika aspekter av företagets lönsamhet och effektivitet.

Bruttovinstmarginal (Gross Profit Margin): Mäter företagets förmåga att skapa värde från produkten eller tjänsten. Läs mer om bruttomarginal i vår ekonomiska ordlista >

Rörelsemarginal (Operating Profit Margin/EBIT Margin): Mäter företagets effektivitet i att hantera verksamheten. Det vill säga vinsten efter att alla driftkostnader har dragits av från bruttovinsten.

Nettovinstmarginal (Net Profit Margin): Mäter den slutliga andelen av intäkterna som blir kvar som vinst till aktieägarna.

Hur beräknas vinstmarginal?

Kopiera länk hit

En positiv vinstmarginal innebär att företaget går med vinst och ju högre vinstmarginal desto mer vinst gör företaget. En negativ vinstmarginal innebär att företaget går med förlust. Vinstmarginalen beräknas genom följande formel: Vinstmarginal = (Försäljning – Kostnader) / Försäljning Marginalen uttrycks i procent och högre marginal innebär en större vinst.

Vad är en bra vinstmarginal?

Vinstmarginalen kan anses som bra om det uppfyller följande tre frågor:

  1. Är vinsten hållbar och överlägsen till konkurrenter i samma bransch? Branschgenomsnittet är ett viktigt riktmärke för att ha koll på om din vinstmarginal är bra.

  2. Är vinsten tillräcklig för att finansiera framtida tillväxt och hantera oväntade kostnadsökningar?

  3. Möter vinsten dina investerares krav på avkastning?

Vill du ha ett bra riktmärke så kan man säga att om rörelsemarginalen (EBIT) är på 10 procent eller mer så är det vinstmarginalen bra, allt som är under 5 procent kräver vanligtvis en hög volym för att det ska bli lönsamt. Läs mer om EBIT här >

Så kan du förbättra företagets vinstmarginal

Kopiera länk hit

Det finns två huvudkategorier att titta på om du vill förbättra vinstmarginalen. Dels kan du se över intäktssidan om det går att göra prishöjande åtgärder, dels kan du se över kostnadssidan om det går att sänka kostnader.

Öka marginalen genom prissättning: Den snabbaste vägen till högre marginal är att öka priset på dina varor eller tjänster, men se till att göra det på ett smidigt sätt så du inte skrämmer bort dina kunder.

Öka marginalen genom att minska kostnaderna: När du sänker dina kostnader så kan både bruttomarginalen och vinstmarginalen förbättras.

Vinstmarginal i olika branscher

Kopiera länk hit

Vinstmarginalen kan skilja sig en del beroende på vilken bransch du tillhör. I stort kan man dela upp branscherna i två huvudgrupper baserat på deras marginaler:

Branscher med högre vinstmarginaler: Vissa branscher har högre vinstmarginal än andra. Till exempel företag inom mjukvara och teknologi (SaaS), läkemedel och konsulter. Anledningen till att dessa branscher har högre vinstmarginal beror på att det är relativt låga rörliga kostnader, varumärket är unikt och man är specialiserad inom ämnet. Till exempel: det kostar nästintill ingenting för ett SaaS-bolag att leverera en till enhet eller licens när utvecklingen väl är klar.

Branscher med lägre vinstmarginaler: Företag inom handel, bygg och anläggning och större grossister har ofta en lägre vinstmarginal. Detta beror bland annat på volymkrav, höga rörliga kostnader och låg differentiering. Till exempel: Byggbranschen har höga kostnader för material och arbetskraft, kostnaderna blir ofta snabbt högre än intäkterna.

Lär dig mer om fakturering

Kopiera länk hit

Det bästa med företagande är att få betalt, men hur går det till i praktiken? Vi har skapat en guide om fakturering där vi reder ut begreppen och förklarar allt du behöver veta om fakturor och fakturering.

Relaterade ord
Bruttomarginal

Bruttomarginal, eller bruttovinstmarginal, är ett mått i procent som anger hur mycket bruttovinst ett företag genererar från sina intäkter.

EBIT

EBIT visar ett företags rörelseresultat före räntor och skatter och används ofta inom finansiell analys.

Företag

Ett företag är en verksamhet för att sälja varor och tjänster.

Konkurrent

Konkurrenter är aktörer på marknaden som säljer liknande typer av varor eller tjänster till samma kundgrupp som ditt företag.

Lönsamhet

Lönsamhet innebär att ett företags intäkter är större än dess kostnader. Lönsamhet kan beskrivas som företagets vinst.

Marknad

Marknad är en handelsplats där köpare och säljare möts.

Räntabilitet

Räntabilitet visar ett företags förmåga att ge avkastning på kapitalet.

Vinst

När intäkterna är större än kostnaderna i en verksamhet har den gått med vinst.