Näthandel
Näthandel är när företag eller konsumenter köper och säljer produkter/tjänster/information över internet eller andra datornätverk.
När företag eller konsumenter köper, byter eller säljer varor och tjänster på nätet eller via andra datornätverk, kallas det för näthandel. Konsumenter kommer i regel i kontakt med två typer av näthandelsområden: nätauktioner och handel från webbutiker . Vanligtvis betalar man med kreditkort, via faktura eller genom postförskott.
Vad är näthandel?
Det finns olika typer av marknader när det kommer till näthandel, bland annat ren näthandel och partiell näthandel. Ren näthandel innebär att såväl produkt och process som leverans sker helt och hållet över internet. Ett exempel kan vara att en konsument köper en ljudboksfil online. Partiell näthandel innebär att handeln både sker online men också fysiskt. Till exempel kan en konsument beställa kläder online. Paketet med kläder skickas ut fysiskt och kallas alltså för partiell näthandel.
Stor tillväxt för näthandel i Sverige
Idag står näthandeln i Sverige för ca 4 % av den totala detaljhandeln, och tillväxten har ökat markant under senare år. Jämför man åren 2018 med 2019 skedde en tillväxt med 16 %. Varje år handlar svenska konsumenter för cirka 300 miljarder kronor enbart via näthandel . Den största tillväxten har skett inom resesektorn, som hotell- och flygbokningar. Under 2019 stod resesektorn för hela 47 % av den totala näthandeln i Sverige. 2019 handlade svenskarna fysiska varor på nätet för 116 miljarder kronor, en ökning med 7 % jämfört med 2018.
Lär dig mer om fakturering
Det bästa med företagande är att få betalt, men hur går det till i praktiken? Vi har skapat en en guide om fakturering där vi reder ut begreppen och förklarar allt du behöver veta om fakturor och fakturering.