Internationalisering

Internationalisering är en affärsstrategi där produkter eller tjänster utvecklas med fokus att vara anpassningsbara, så att de kan möta behoven hos användare i olika länder.

Internationalisering är en viktig del av ett företags globalisering . Begreppet förkortas ofta som i18n, där 18 står för antalet bokstäver mellan i och n i det engelska ordet internationalization. Internationalisering syftar till sättet en produkt eller tjänst designas, för att den enkelt ska kunna anpassas till olika kulturer och marknader. 

Att tänka på vid internationalisering

Kopiera länk hit

När det kommer till att internationalisera sina produkter eller tjänster finns det olika aspekter att ta hänsyn till. För det första är det viktigt att ta hänsyn till språkskillnader i de olika länderna. Ett bra exempel är IKEA som har anpassat sina monteringsanvisningar med primärt illustrationer istället för text, vilket gör att dessa inte behöver översättas till olika språk. 

Förutom språk så skiljer sig sättet vi mäter både tid och sträckor på i olika delar av världen. I USA mäts sträckor som fot eller miles, medan i Europa använder vi det metriska systemet. För biltillverkare innebär det att bilarna behöver vara designade för att enkelt kunna växla mellan miles och kilometer. 

Det är även viktigt att ta hänsyn till kulturella skillnader. På västerländska språk läser man från vänster till höger, medan på arabiska läser man från höger till vänster. En webbplats som ska sälja produkter i både västerländska och arabisktalande länder behöver därför designa den med möjlighet att anpassa innehållet efter olika sätt att läsa. 

Internationalisering förenklar lokalisering

Kopiera länk hit

Internationalisering blandas ofta ihop med lokalisering , vilket inte är så konstigt eftersom dessa begrepp hänger ihop och har en snarlik betydelse. 

Man brukar säga att internationalisering gör lokalisering möjlig, eller förenklar den. Många menar att ett företag först behöver internationalisera en produkt innan den kan lokaliseras. Med internationalisering så förbereder man produkten genom smarta designval, medan när den lokaliseras så gör man konkreta anpassningar till en specifik marknad. 

McDonald’s är ett klassiskt exempel på ett globalt företag. De har internationaliserat sig genom att ta fram en anpassningsbar meny som enkelt går att justera beroende på kultur och matpreferenser. Till exempel i Indien där en stor del av befolkningen inte äter nötkött, lägger de istället fokus på kyckling eller vegetariska alternativ på menyn. Den faktiska anpassningen är ett bra exempel på lokalisering. 

Relaterade ord
Globalisering

Globalisering inom företagande syftar till processen där företag expanderar sin verksamhet över nationella gränser, för att nå en global marknad.

Lokalisering

Lokalisering är en process för att anpassa en produkt, tjänst eller innehåll till en specifik marknad eller kultur.

Produkt

Produkt är en vara eller tjänst som är resultat av utfört arbete.

Tjänst

En tjänst är en aktivitet eller funktion som tillför värde för mottagaren.