Fakturering
Vid fakturering skickas ett betalningskrav ut, fysiskt eller elektronisk, till en kund för en vara eller tjänst.
När ett företag säljer en vara eller tjänst till ett annat företag ska en faktura upprättas. Vid en affär mellan ett företag och en privatperson räcker det ofta med ett kvitto . Ett företag fakturerar ofta genom ett affärssystem där även bokföringen hanteras, vilket ofta gör arbetet mer tidseffektivt. Faktureringen regleras av mervärdesskattelagen och bokföringslagen . Reglerna gäller bland annat för all försäljning av produkter i Sverige, till EU-länder och vid export.
Vad ska en faktura innehålla?
En faktura ska vara tydlig så att betalningen blir enkel och smidig för mottagaren. Enligt Skatteverket är följande uppgifter obligatoriska på en faktura:
Datum då fakturan är utställd
Ett unikt fakturanummer
Säljarens och köparens adress
Säljarens VAT-nummer
Köparens VAT-nummer (obligatoriskt i vissa fall, t.ex. vid EU-handel)
Transaktionens art och omfattning
Datum då leverans eller tillhandahållande skett eller a contobetalning (delbetalning, vanligen i form av förskottsbetalning) gjorts om det är annat än fakturadatum
Specifikation (vad fakturan omfattar)
Pris
Beskattningsunderlag för varje momssats eller undantag
Tillämpad momssats
Momsbelopp
Vid befrielse från moms – hänvisning till till relevant bestämmelse
För aktiebolag är även nedan uppgifter obligatoriska:
Kommun där bolaget har sitt säte
Bolagets organisationsnummer
Bolagets namn
Övriga uppgifter som ofta är bra att inkludera är:
Betalningsvillkor samt villkor om dröjsmålsränta
Säljarens plus- och bankgironummer
Uppgift om säljaren har godkännande för F-skatt
Vilken typ av faktura det är fråga om, exempelvis delfaktura eller kreditfaktura
Avsändarens och mottagarens referenser
Hänvisningar till eventuella beställningar och offerter
Leveransvillkor
Om en faktura blivit felaktig eller inte ska betalas av någon anledning ska en kreditfaktura upprättas. En kreditfaktura kan avse hela fakturan eller bara ett delbelopp. Om en faktura inte betalas i tid har du som företagare rätt att ta ut dröjsmålsränta och förseningsavgift. En faktura bör upprättas så snabbt som möjligt efter att varan eller tjänsten har levererats. Detta för att du som företagare ska få in pengarna för försäljningen i tid så du själv har pengar på företagskontot att betala dina leverantörer och övriga ekonomiska åtaganden. Skickar du fakturan vid ett senare tillfälle är det viktigt att komma ihåg att fakturadatum bör vara samma datum som fakturan skickas till mottagaren. Betalningsvillkor avtalas mellan dig och din kund, men huvudregeln är att små- och medelstora företag ska få betalt inom 30 dagar.
Lär dig mer om fakturering
Det bästa med företagande är att få betalt, men hur går det till i praktiken? Vi har skapat en guide om fakturering där vi reder ut begreppen och förklarar allt du behöver veta om fakturor och fakturering.