ERP-system
Ett ERP-system, även kallat affärssystem, är en typ av programvara som en organisation kan använda för utveckla och effektivisera affärsprocesser.
Vad betyder ERP?
ERP är en engelsk förkortning och står för Enterprise Resource Planning – även kallat affärssystem. När man pratar om ERP-system syftar man till ett programvarusystem som hjälper organisationer att hantera flera olika affärsprocesser och funktioner som behövs för att driva ett företag.
Ett ERP-system är en plattform där all data samlas in och skapar ett samspel mellan företagets olika delar. Det kan till exempel vara redovisning , inköp, projektledning och personalresurser – men det beror helt på vilken bransch företaget tillhör och vad företaget är i behov av.
Fördelar med ERP-system
Den största fördelen med att använda ett ERP-system är att företagets arbetsflöde kan effektiviseras – då ett flertal manuella processer kan automatiseras. Dessutom får företaget en överblick av resurser och arbetsflöden, vilket i sin tur kan leda till bättre resultat .
Läs mer om vad ett affärssystem (ERP) är och vilka som finns i vår guide >
Hur fungerar ett ERP-system?
Syftet med ERP är att effektivisera arbetsprocesser genom att samla all information, ekonomi och administration på ett och samma ställe. ERP-systemet samlar in data från olika avdelningar i en databas, vilket gör det möjligt för olika delar av organisationen att samarbeta och undvika dubbelarbete.
Exempel på funktioner i ett ERP-system
Med ett ERP kan du till exempel hantera följande – i ett och samma system:
Ekonomi: Bokföring, budgetering och rapportering.
Lager/logistik: Lagerstatus och inköp.
Personal: Löner, schemaläggning och tidsregistrering.
Vilka företag behöver ERP?
Både små och stora företag kan dra nytta av ERP. Det är särskilt användbart för de företag som hanterar komplexa processer eller som växer snabbt och behöver bättre kontroll över sina resurser.
Med Fortnox får du ett skalbart och molnbaserat affärssystem, där du enkelt kan integrera externa parter och skapa ett system – helt anpassat efter din bransch.
Redovisning innebär att dokumentera och sammanställa företagets ekonomiska information, se även bokföring.
Resultat är en ekonomisk term och är ett samlingsbegrepp för ekonomisk vinst och förlust. Resultatet beräknas genom intäkter minus kostnader. Resultat används framförallt inom områdena bokföring och ekonomistyrning.