Logga in i Fortnox

Hantera Fortnox

Här beskriver vi hur du loggar in i Fortnox, vad Fortnox ID är och hur du använder det.

Syfte

Kopiera länk hit

Målet med Fortnox ID är att du enbart ska ha en inloggning för att nå alla tjänster i Fortnox ekosystem - från Fortnox huvudprogram till vår app och våra partners. Allt för att göra det så enkelt och säkert som möjligt för dig att fokusera på att skapa ett framgångsrikt företag. Istället för att ha en inloggning per abonnemang/företag du arbetar i, loggar du in via Fortnox ID som är din personliga inloggningsportal och väljer vilket företag du önskar arbeta med. Abonnemangen/företagen är fristående och delar inte information med varandra.

Med Fortnox ID kan du enkelt byta företag medan du är inloggad, utan att behöva logga ut och sedan in igen. För att byta företag klickar du på ditt företagsnamn uppe i högra hörnet, i listan hittar du knappvalet Byt företag. Du kommer då att hamna i din företagsväljare där du väljer det företag/abonnemang du vill arbeta i.

Användaruppgifter för Fortnox ID

Kopiera länk hit

De uppgifter du kan ange på ditt Fortnox ID är namn, telefonnummer, e-post samt personnummer. Ett Fortnox ID kan endast kopplas till ett unikt personnummer och en unik e-postadress.Det går endast att registrera ett telefonnummer, en e-postadress och ett personnummer på ditt Fortnox ID. De tillgängliga inloggningsalternativen för Fortnox ID är BankID, e-post med tillhörande lösenord samt personnummer med tillhörande lösenord.

Koppla bort företag från ditt Fortnox ID 

Kopiera länk hit

Om du har företag i din företagslista du inte längre önskar åtkomst till, kopplar du själv bort dessa företag.

För att koppla bort de företagen loggar du in på Fortnox via www.fortnox.se. Efter att du har loggat in på Fortnox får du upp en företagsväljare med de företag du har tillgång till. Längst ut till höger på företagen har du tre prickar, efter att du har klickat på de tre prickarna klickar du på alternativet som heter “Koppla bort användaren”. När du klickar på “Koppla bort användaren” försvinner din åtkomst till abonnemanget. Du kommer inte i framtiden att få upp företaget/abonnemanget som ett inloggningsalternativ till ditt Fortnox ID. Önskar du åtkomst till ett bolag du har valt att koppla bort behöver du kontakta en systemadministratör i abonnemanget och efterfråga att de skickar ut en ny inbjudan åt dig.

Lägg till inloggningsmetod

Kopiera länk hit

Du kan lägga till inloggningsalternativ till ditt Fortnox ID under Hantera Fortnox ID. Det finns två olika sätt att komma åt Hantera Fortnox ID. Det första är via inloggat läge i abonnemanget under ditt företagsnamn, i listan finner du knappen Hantera Fortnox ID. Du kommer även åt Hantera Fortnox ID direkt från företagsväljaren genom att klicka på ditt namn uppe till höger. Här kan du läsa mer: Ändra inloggningsuppgifter för Fortnox ID

Lägga till BankID

För att kunna logga in med BankID behöver du kontrollera att personnumret är korrekt inlagt på ditt Fortnox ID, genom att: 

  1. Klicka på företagsnamnet uppe till höger, välj sedan Hantera Fortnox ID

  2. Gå in på Personuppgifter i sidomenyn och kontrollera ditt personnummer. 

För att lägga till Bank ID som ett inloggningsalternativ till ditt Fortnox ID, gör du på följande vis: 

  1. Gå till inloggningssidan på Fortnox.se och klicka på Logga in uppe till höger. 

  2. Välj sedan att logga in med BankID. 

  3. Verifiera aktiveringen av BankID genom att ange ditt lösenord.

OBS. Ifall det finns fler användare upplagda med ditt personnummer kommer alla de att kopplas ihop till ditt Fortnox ID. Se därför till att det inte oavsiktligt finns flera användare med ditt personnummer.

Lägga till e-post/personnummer med tillhörande lösenord

För att kunna logga in med lösenord behöver du lägga till en e-postadress och ett telefonnummer på ditt Fortnox ID, vilket du gör på följande vis: 

  1. Klicka på företagsnamnet uppe till höger, i inloggat läge, och välj Hantera Fortnox ID. 

  2. Gå in på Personuppgifter i sidomenyn till vänster och lägg till telefonnummer samt e-postadress. 

  3.  Den nya e-postadressen samt telefonnumret som anges kommer att erhålla en verifieringskod för att verifiera att det är korrekta uppgifter som läggs till. Dessa koder är giltiga i 20 minuter. 

  4. Efter verifieringen går du till www.fortnox.se och anger den valda e-postadressen.

  5. Därefter klickar du på Glömt ditt lösenord? nere till vänster och sedan skapar du upp ett lösenord på minst 12 tecken. 

Därefter har du möjlighet att logga in i Fortnox med personnummer/e-post med ett tillhörande lösenord.

Välkomstmejl och inbjudningsmejl 

Kopiera länk hit

När du loggar in på ett abonnemang för första gången behöver du aktivera din användare via ett mejl som har skickats till dig. Beroende på om du har blivit inbjuden av en systemadministratör eller om du har tecknat ett nytt abonnemang kan mejlet se olika ut. Oavsett vilket av de nedanstående mejlen du har fått, kommer du att bli ombedd att välja mellan Koppla ihop till befintligt Fortnox ID eller Skapa ett nytt Fortnox ID. Om du tidigare har haft ett bolag i Fortnox, har du troligtvis redan ett Fortnox ID. Om du är osäker kan du testa att logga in i Fortnox med ditt personnummer eller din e-postadress. Om inget Fortnox ID hittas betyder det att du inte har ett.

Välkomstmejl 

När du startar ett abonnemang skickas det ett välkomstmejl till den e-postadress du angav vid beställning. I det välkomstmejlet finns det en aktiveringslänk du behöver klicka på för att logga in i abonnemanget. Efter att du har klickat på länken får du ett tvåvalsalternativ där du antingen kan Skapa ett nytt Fortnox ID eller Koppla ihop med befintligt Fortnox ID. Beroende på om du har ett Fortnox ID eller inte klickar du på det alternativ som är applicerbart i ditt fall.. Välkomstmejlet är giltigt i 28 dagar. Om länken inte längre är giltig behöver du kontakta Fortnox Support. 

Inbjudningsmejl 

När en systemadministratör lägger upp dig som en användare i abonnemanget skickas ett automatiskt inbjudningsmejl till den e-post som angivits på användaren. För att acceptera inbjudan klickar du på knappen Acceptera inbjudan i mejlet. Efter att du har klickat på länken får du två alternativ där du antingen kan Skapa ett nytt Fortnox ID eller Koppla ihop med befintligt Fortnox ID. Beroende på om du har ett Fortnox ID eller inte klickar du på det alternativ som är applicerbart i ditt fall. Denna länken är giltig i 14 dagar. 

Skulle länken inte fungera beror det på att den har blivit inaktiv. Du behöver isåfall kontakta systemadministratören i abonnemanget, och be att de skickar ut ett nytt inbjudningsmejl till dig. För att skicka ett inbjudningsmejl klickar systemadministratören på företagsnamnet uppe i högra hörnet. Välj därefter alternativet Administrera användare.

Klicka sedan på den användare du önskar skicka ett nytt inbjudningsmejl till.

I vyn du hamnar i klickar du sedan på Skicka en ny inbjudan. Därefter kommer användaren att erhålla ett nytt inbjudningsmejl till den angivna e-postadressen. 

Glömt lösenord 

Kopiera länk hit

Om du har glömt ditt lösenord till ditt Fortnox ID klickar du på Glömt ditt lösenord? längst ner till höger när du befinner dig på inloggningssidan. Det kommer då att skickas ett mejl till den registrerade mejladressen på ditt Fortnox ID, där du får ange ett nytt lösenord. 

Förlorad åtkomst till e-postadressen? 

Kopiera länk hit

Om du inte längre har tillgång till den registrerade e-postadressen kopplad till ditt Fortnox ID och glömt ditt lösenord, kommer du inte att ta emot det e-postmeddelande som skickas efter att du klickat på Glömt lösenord.

För att åtgärda detta, klicka på knappen Jag har inte längre tillgång till e-postadressen längst ner till höger. Du kommer då att tas till en vy där alternativet Hoppa över lösenordsverifieringen visas. Klicka därefter på knappen Ta bort lösenord och fortsätt. Efter detta kommer e-postadressen att tas bort från ditt Fortnox ID och inloggning via BankID kommer att aktiveras. Önskar du sedan lägga till en e-postadress gör du det enligt instruktionen under rubriken Lägg till e-post/personnummer med tillhörande lösenord i denna artikel. Det gäller endast ifall du har ett personnummer angivet på ditt Fortnox ID. Har du inte ett personnummer angivit på Fortnox ID behöver du ändra den registrerade mejladressen genom återställningskoden. 

Inloggningsproblem

Kopiera länk hit

Vi rekommenderar att man oavsett plattform använder sig av Google Chrome som webbläsare, i andra hand Mozilla Firefox. Anledningen till det är på grund av att dessa webbläsare stödjer vårt program bäst. 

Använder du redan någon av de två webbläsarna men ändå upplever problem i programmet kan det vara dags att rensa webbläsaren från onödiga filer som kan ligga i vägen för kommunikationen med våra servrar. 

Här kommer instruktioner för hur man rensar cookies: 

Rensa cookies i din webbläsare - PC

Rensa cookies i din webbläsare - PC‍Rensa cookies i din webbläsare - Mac‍