Ändra inloggningsuppgifter för Fortnox ID

Hantera Fortnox

I denna artikel förklarar vi hur man ändrar inloggningsuppgifter för dig som loggar in med Fortnox ID.

Ifall möjligheten till en konvertering för Fortnox ID ännu inte har erbjudits innebär det att du fortsatt loggar in i Fortnox via den tidigare inloggningen, det vill säga med användarnamn och tillhörande lösenord, läs istället här: Ändra inloggningsuppgifter för den tidigare inloggningen

Du kan endast ändra uppgifter för ditt eget Fortnox ID. En systemadministratör har inte behörighet för att ändra någon annan användares inloggningsuppgifter när du har ett Fortnox ID, utan de uppgifterna är personliga. 

Under Hantera Fortnox ID har du möjlighet att ändra dina inloggningsuppgifter, säkerheten kring ditt Fortnox ID samt även ta bort ditt Fortnox ID. Du har även möjligheten att få tillgång till din kontoaktivitet för ditt Fortnox ID. 

För att ändra dina egna inloggningsuppgifter klickar du på ditt företagsnamn uppe till höger och väljer sedan Hantera Fortnox ID.

Du kommer då in på vyn där du kan se samt ändra dina användaruppgifter. I sidomenyn till vänster finner du olika knappval beroende på vad du önskar ändra.

För att en ändring av dina uppgifter på ditt Fortnox ID ska genomföras krävs det att du verifierar din inloggning med antingen Bank ID, lösenord eller en återställningskod. Anledningen till en verifiering är att det endast ska vara du som ändrar dina uppgifter och ingen annan. Hur du verifierar dig avspeglas i vilken inloggningsmetod du använder samt ifall du har skapat ett Fortnox ID utan personnummer. 

Skapar du ett Fortnox ID utan personnummer får du en återställningskod vid registreringen av ditt Fortnox ID. Återställningskoden används för att kunna ändra dina uppgifter på ditt Fortnox ID och är på grund av det viktig att du sparar. Koden är något som visas på skärmen när du registrerar ditt Fortnox ID. Skulle du inte sparat ner koden finns det inte möjlighet till eventuella ändringar på ditt befintliga Fortnox ID.

Ett exempel på när du behöver använda dig av din återställningskod är om du inte har kvar det telefonnummer som finns angivet på ditt Fortnox ID. Det innebär att du inte erhåller de verifieringskoder som skickas till dig på sms. För att byta det telefonnummer som finns angivet på ditt Fortnox ID behöver du ange återställningskoden.

Om det möjligtvis är så att du har glömt att spara ner återställningskoden till ditt Fortnox ID behöver du vända dig till systemadministratören i abonnemanget. Systemadministratören har möjlighet att koppla bort ditt befintliga Fortnox ID och därefter skickar ut ett nytt inbjudningsmejl. Genom inbjudnignsmejlet kan du sedan skapa upp ett helt nytt Fortnox ID. 

Personuppgifter 

Kopiera länk hit

Efter att du har klickat på Hantera Fortnox ID har du ett knappval i sidomenyn till vänster som heter Personuppgifter. Under personuppgifter har du möjlighet att ändra de uppgifter du använder dig av när du loggar in i Fortnox, det vill säga personnummer, namn, personlig e-post och mobilnummer. 

Personnummer 
Ange personnummer om du vill ha möjlighet att använda BankID vid till exempel inlogg och/eller signering av betalningar samt ifall du vill ändra dina uppgifter på ditt Fortnox ID utan att använda dig av en återställningskod. 

Namn
Ange användarens namn. Detta kommer att synas bland annat i historiken i programmet, samt vara förvalt som referens vid skapandet av fakturor och dylikt. 

Personlig e-post 
En giltig e-postadress behöver anges på användaren. Till denna adress skickas, vid önskemål, olika typer av notiser från programmet samt nytt lösenord vid behov. Det kan till exempel vara din privata gmail- eller hotmail-adress eller en personlig adress på en egen domän. Det bör vara en e-postadress som du kontrollerar och som inte behöver ändras om du skulle byta anställning. 

Mobilnummer
Ange ett mobilnummer för att få möjligheten att använda dig av SMS-autentisering vid inlogg samt för att kunna få notiser från programmet om det önskas.

Säkerhet

Kopiera länk hit

Efter att du har klickat på Hantera Fortnox ID har du ett knappval i sidomenyn till vänster som heter Säkerhet. Här har du möjlighet att byta lösenord, ändra hur frekvent du behöver verifiera din inloggning samt få tillgång till din återställningskod (återställningskoden gäller endast för Fortnox ID utan personnummer). 

Byt lösenord
Här kan du byta lösenord till ditt Fortnox ID om du önskar. Ditt lösenord behöver vara av minst 12 tecken. Av de 12 tecken behöver det vara minst en versal och gemen samt minst en siffra/specialtecken. Vi ber dig att du väljer ditt lösenord med omsorg. 

Tvåstegsverifiering 
Här kan du ändra hur frekvent du erhåller en återställningskod för ditt Fortnox ID. Du kan antingen välja att få en återställningskod via SMS för varje ny enhet (dator, surfplatta eller mobiltelefon) du loggar in på samt var 90:e dag för en redan känd enhet. Men du kan även aktivera tvåstegsverifiering via SMS för varje inloggning om du vill ha ännu mer trygghet. 

Återställning
Här har du möjlighet att skapa en ny återställningskod som du kan använda dig av ifall du skulle förlora åtkomsten till ditt mobilnummer. Du har även möjlighet att komma åt den tidigare återställningskoden. Återställningskoden används enbart om du skapat ett Fortnox ID utan personnummer. 

Kontoaktivitet

Kopiera länk hit

Under kontoaktivitet kan du se de 100 senaste händelserna på ditt Fortnox ID-konto. 

Data och integritet 

Kopiera länk hit

Efter att du har klickat på Hantera Fortnox ID har du ett knappval i sidomenyn till vänster som heter Data och Integritet

Ifall du önskar ta bort ditt Fortnox ID gör du det under Data och Integritet. Vid borttagning av ditt Fortnox ID har du inte längre möjlighet att logga in i Fortnox via det Fortnox ID:t och hantera ditt företag. Du får möjlighet att bekräfta borttagningen innan borttagningen av ditt Fortnox ID genomförs, om du väljer att gå vidare.

Fick du den hjälp du sökte?