Mitt Fortnox
Hantera Fortnox
I Mitt Fortnox har du som kund möjlighet att se de fakturor som skickats till dig för dina abonnemang hos Fortnox. Det underlättar för dig som kund om du vill kunna komma åt en faktura i efterhand, se vilka du har betalat och vilka som eventuellt ligger som obetalda.
Du som är systemadministratör når Mitt Fortnox genom att öppna menyn där ditt företagsnamn står och sedan klicka på alternativet Mitt Fortnox.
Obs! Menyvalet är inte tillgängligt om du använder Fortnox via en byrå eller annan partner som är fakturamottagare och som äger avtalet gentemot Fortnox.
Fakturor
Den första flik du kommer till i Mitt Fortnox är Fakturor. Här ser du alla fakturor du har fått från oss på Fortnox. Du ser dina slutbetalda, obetalda och obetalda förfallna fakturor. Med hjälp av filter ovanför fakturalistan kan du styra vilka fakturor du vill se i listan.
Du kan även använda det verktyg du finner längst till höger på varje fakturarad. Du slussas då vidare till Fortnox Finans fakturaportal där du kan komma åt mer information om den aktuella fakturan. Där har du också möjlighet att se en pdf av fakturan samt ladda ner eller skriva ut den igen om det skulle behövas.
Abonnemang
Under fliken Abonnemang i Mitt Fortnox ser du ytterligare information som rör ditt abonnemang med Fortnox. Du ser ditt kundnummer du har hos Fortnox, du ser vilket fakturaintervall du har samt att du ser det datum som ditt abonnemang förnyas om vi inte hör något annat från din sida.
Företagsuppgifter
För att se eller redigera dina företagsinställningar, såsom logga eller kontaktuppgifter, klickar du på ditt företagsnamn uppe i högra hörnet och väljer sedan Företagsuppgifter.
Kontaktuppgifter
Företagsuppgifterna är förifyllda med de uppgifter du angivit vid beställningen. Tänk på att ju fler uppgifter du fyller i här desto mer information följer med när du sedan arbetar vidare i Fortnox program och till exempel skapar en order, faktura eller lönebesked.
Obs! Behöver du byta organisationsnummer på ditt företag måste du kontakta vår support.
Besöksadress
Här fyller du i uppgifter om din besöksadress.
Betalningsuppgifter
Här visas dina betalningsuppgifter, ditt företags Bankgiro, Plusgiro, BIC och IBAN. Dessa uppgifter fyller du i under Register - Bankkonton. Tänk på att det är viktigt att du har rätt betaluppgifter ifyllda för att dina in- och utbetalningar ska kunna genomföras.
Skatteuppgifter
Om ditt företag är godkänt för F-skatt har du möjlighet att fylla i det under blocket Skatteuppgifter. Det innebär att texten Godkänd för F-skatt kommer skrivas ut i sidfoten på dina offerter, order och fakturor. Under skatteuppgifter fyller du även i ditt VAT-nummer som används när du handlar varor med företag i andra EU-länder. Du kan också fylla i det SNI-nummer som gäller för den bransch som ditt företag verkar i.
När du fyllt i dina företagsuppgifter avslutar du med att klicka på knappen Spara nere till höger i vyn.
Logotyp - företagets logga på utskrifter
Vill du att din logga ska skrivas ut när du skapar exempelvis en order, faktura eller ett lönebesked, laddar du upp den under Företagsuppgifter.
Klicka på företagsnamnet uppe i högra hörnet och välj Företagsuppgifter.
Du kan antingen leta upp din logga på din dator och dra in den över rutan för logotyp eller så klickar du på Ladda upp logotyp under verktygsknappen uppe till höger. Filformatet på logotypen kan antingen vara JPG eller PNG och filens storlek får inte vara större än 2 MB.
Bilden av logotypen får heller inte vara mer än 4000 * 2200 pixlar.
Observera att du måste ha en bakgrund för din logga, du kan inte ha en genomskinlig bakgrund. Om du till exempel har ditt företagsnamn i svart text utan bakgrund kommer det bli en svart rektangel på alla utskrifter där loggan ska vara.
För att få en vit bakgrund kan du öppna din logotyp i ett bildredigeringsprogram, till exempel Paint. När du öppnat bildfilen i Paint läggs det automatiskt en vit bakgrund under logotypen. Spara filen och ladda upp den som vanligt i programmet så kommer din logga att visas korrekt på alla utskrifter och i lobbyn.
Faktureringsuppgifter
Dina faktureringsuppgifter är de uppgifter som vi på Fortnox använder oss av för att skicka ut de fakturor som berör abonnemang på de program och licenser du har som kund till oss.
Dessa faktureringsuppgifter kommer du som kund åt att se, redigera och ändra om det skulle vara så att ditt företag bytt adress eller av någon annan anledning förändrat de uppgifter som vi på Fortnox behöver för att skicka våra fakturor.
Obs! Det går inte att radera dessa uppgifter om man är kund hos oss eftersom vi måste ha dem för att kunna fakturera kunden ifråga.
För att redigera dina Faktureringsuppgifter behöver du vara systemadministratör .
Faktureringsuppgifterna når du i Fortnox genom att klicka på ditt namn/ditt företagsnamn längst upp i mitten av programmet. Klicka sedan på Företagsuppgifter följt av Faktureringsuppgifter.
Uppgifterna som visas på denna flik är de uppgifter som vi på Fortnox använder oss av. Behöver du ändra dessa så gör du din/dina ändringar och klicka därefter på Spara.
Det är även på denna flik du kan välja och ställa in om fakturan från oss ska skickas via brev eller e-post.