Abonnemang
Hantera Fortnox
Under Abonnemang kan du hitta information om ditt företags upplägg enligt innehållsförteckningen.
Det är endast systemadministratörer som har åtkomst till vyerna. Läs mer om systemadministratör och vad det innebär att ha den behörigheten här.
Under en övergångsperiod har inte alla användare tillgång till Abonnemang. Det är endast ifall du har åtkomst till Mitt abonnemang under företagsnamnet uppe till höger som du har tillgång till Abonnemang. Har du inte tillgång till det har du istället ett alternativ som heter Företagsuppgifter. Läs mer här: Företagsuppgifter
För att nå Abonnemang börjar du med att klicka på företagsnamnet uppe till höger och väljer sedan Mitt Abonnemang.
I sidomenyn till vänster klickar du på Abonnemang.
Abonnemangsnummer
Abonnemangsnumret är ett unikt nummer som tilldelas företaget i samband med att man blir kund. Det är även det nummer vi på Fortnox använder som referenspunkt för att lokalisera ditt företag hos oss.
Du hittar ditt abonnemangsnummer när du klickar på Mitt abonnemang under företagsnamnet upp till höger. I vyn du kommer till finner du ditt abonnemangsnummer under Meny-knappen längst upp till vänster.
Du hittar även ditt abonnemangsnummer genom att klicka på Support/Frågetecknet upp till höger och sedan kikar ner till höger i hjälprutan.
Aktuell Period & Månadskostnad
Under abonnemang ser du din tidslinje för ditt abonnemang, här presenteras nästa datum för fakturering, sista datum för uppsägningar och din aktuella period. Tidslinjen anpassas efter eventuella uppsägningar eller öppna köp.
Priserna som visas på tidslinjen avser din månadskostnad för dina programlicenser. Dessa priser visas alltid exklusive rabatt och exklusive moms.
Betalansvar & Avtalsperiod
Om du är sammankopplad med en byrå i Fortnox, eller en bolagshanterare, finns möjligheten att välja vem som ska ha betalansvaret för abonnemangets kostnad och/eller plustjänster. Om byrån är betalansvarig för abonnemanget är det den avtalsperiod byrån har som styr faktureringen.
Samarbetar du med mer än en byrå kan byråerna endast välja sig själva eller dig som kund som betalansvarig och aldrig den andra byrån.
Vid en ändring av betalansvar erhåller den som tagit över betalansvaret för abonnemanget, en faktura 20 dagar innan din nuvarande avtalsperiod är slut. Bortsett från eventuella tilläggsbeställningar som faktureras direkt.
Ändringar som görs av betalansvar gäller för kommande fakturor, vilket innebär att den som står som betalansvarig när fakturan skapas är den som erhåller fakturan.
Vid plustjänstfakturering är det den som stod som betalansvarig när plustjänsterna nyttjades i abonnemanget som erhåller fakturan.
Abonnemang faktureras i förskott och plustjänster i efterskott.
För att ändra betalansvar eller avtalsperiod klickar du på Ändra betalansvar/period i rutan till höger där det står Betalansvar och Avtalsperiod.
Du kommer då in på vyn där du kan se och ändra din avtalsperiod samt betalansvar för både abonnemang och plustjänster.
Faktureringsadress
Under faktureringsuppgifter kan du, som är systemadministratör i abonnemanget, ändra dina faktureringsuppgifter och distributionssätt. Ändringar som görs börjar gälla från och med nästa faktura som ställs ut för ditt abonnemang.
För att ändra dina faktureringsuppgifter klickar du på Ändra Faktureringsadress och skriver in önskade uppgifter samt väljer önskat distributionssätt- e-post eller postal. Om ni har E-faktura aktiverat för era abonnemangsfakturor kommer det att stå som distributionssätt.
Du kan även välja distributionssätt E-faktura för dina abonnemangs- och plustjänstfakturor. Läs mer här: Ta emot e-faktura
Om frågan om e-postadress uppstår vid inbjudan anger du ekonomi@fortnox.se .
Fakturor
Under fliken Fakturor finner systemadministratören alla fakturor som historiskt ställts ut till bolaget/abonnemanget för abonnemangskostnaden och plustjänsterna. Du ser även aktuell status på fakturan om den är förfallen, slutbetald eller obetald.
Dina Program
Under fliken Dina program ser systemadministratören de program som abonnemanget har och kostnaden per program/paket tillsammans med antal.
Har du programlicensen Fortnox Revisor ser du även giltighetstiden på den här.
Nedanför programmen, till höger, har du även tre knappval:
Tilldela program
Ifall du klickar på knappen Tilldela program hamnar du i Administrera användare där tilldelningen av programlicenser sker. Läs mer här: Administrera användare
Hantera uppsägning
Ifall du klickar på knappen Hantera uppsägning har du möjlighet att registrera en uppsägning på de program du inte längre har behov av.
Beställ fler program
Ifall du klickar på knappen Beställ fler program har du möjlighet att beställa till fler/andra programdelar som du vill börja arbeta med i abonnemanget eller utöka till fler användare.
Aktuella Rabatter
På fliken Aktuella Rabatter kan systemadministratören se rabatterna för sina olika programdelar och paket. Här visas vilket program rabatten avser, antalet, dess giltighetstid och mängden rabatt i procent.
Företagets Plustjänster
På fliken Plustjänster kan systemadministratören se eventuella plustjänster som har nyttjats i abonnemanget. Du har även möjlighet att se dagen de skapades, typ av tjänst, kostnad och om de har blivit fakturerade med en eventuell rabatt visas även här.
Vill du läsa mer om de plustjänster vi erbjuder samt kostnaden för de hittar du information om det direkt via vår prislista .
Efter att du har klickat på Plustjänster finner du Plustjänstsaldo. Där kan du se antal plustjänster som du har tillgång till som du redan har betalt för samt giltighetstid.
Du kan även, under Använda Plustjänster, filtrera plustjänster för att få fram till exempel plustjänster som skapats inom ett specifikt datum, om de är fakturerade eller typ av tjänst.
Ikonen till höger om plustjänsten öppnar fakturan för de plustjänster som du faktureras för.
Kommande Avtalsperiod
På Kommande Avtalsperiod ser du programmen som i dagsläget kommer att finnas med på den kommande fakturan för abonnemanget. Uppsagda program kommer inte att visas här.