Dela denna artikel

Inställningar - Avtalsfakturering

Fakturering

Om du har återkommande fakturor är det smidigt att skapa avtalsfakturor.

På det sättet kommer du inte att behöva fylla i samma information vid varje faktureringstillfälle, istället behöver du bara välja den period du ska fakturera och sedan klicka på knappen Skapa fakturor. När fakturorna är skapade hamnar de i din fakturalista där du kan markera de du vill skicka och bokföra.

Aktivera avtalsfakturering
För att kunna skapa avtalsfakturor behöver du aktivera funktionen i inställningarna. Klicka på kugghjulet uppe i högra hörnet, välj Fakturering och sedan Avtalsfakturering.

Välj under Avtalsfakturering.

Här väljer du också om du vill ha en bestämd avtalslängd eller om fakturorna ska vara löpande samt vilket fakturaintervall som ska vara förvalt när du lägger upp nya avtalsfakturor. Om du väljer en avtalslängd på 12 månader innebär det att du kommer kunna skapa dessa fakturor i ett års tid, förutsatt att du inte avslutar avtalet innan avtalstidens slut.

Väljer du att ha en löpande avtalstid kommer du kunna skapa fakturorna så länge avtalet inte avslutas.

Skriver du en etta i fältet Förvalt fakturaintervall i månader innebär det att dessa fakturor ska skapas varje månad. Vill du ändra avtalslängd eller fakturaintervall när du lägger upp en avtalsfaktura kan du givetvis göra det. De värden du sparar i inställningarna är alltså bara de som kommer vara förvalda.

Läs mer här om avtalsfaktureringen och hur du skapar avtalsfakturor: Skapa avtalsfaktura

Fick du den hjälp du sökte?