Dela denna artikel

Preliminär arbetsgivardeklaration

Lön

För att få fram en arbetsgivardeklaration som kan lämnas till Skatteverket behöver alla lönebesked med utbetalningsdatum i perioden som ska redovisas vara utbetalda i systemet. Lönebeskeden får status Utbetalda i Lönekörningen när du har skapat utbetalningslista eller skapat/skickat bankfil. 

Finns det fortfarande lönebesked som inte har status utbetalda i perioden som du skapar arbetsgivardeklarationen för så blir arbetsgivardeklarationen preliminär, raden är då blåmarkerad. Har du skapat en preliminär arbetsgivardeklaration så behöver du återskapa den när alla lönebeskeden är utbetalda i systemet för att kunna lämna in arbetsgivardeklarationen till Skatteverket. 

Jag kan inte skicka den preliminära arbetsgivardeklarationen till Skatteverket - Hur gör jag nu?
Så länge arbetsgivardeklarationen är preliminär (blåmarkerad) så går den inte att skriva ut eller skicka till Skatteverket och du får följande meddelande. 

  1. Se till att alla lönebesked i lönekörningen för den aktuella perioden som ska redovisas till Skatteverket är utbetalda. Antingen behöver du Skicka bankfil/Skapa utbetalningslista/Skapa bankfil eller radera lönebeskedet om det inte ska betalas ut. 

  2. Markera därefter arbetsgivardeklarationen och välj Skapa om, raden blir då vit istället för blå om alla lönebesked i perioden är utbetalda.

  3. Därefter kan du skriva ut eller skicka arbetsgivardeklarationen till Skatteverket.

Du kan läsa mer om Arbetsgivardeklarationen (AGI) i Fortnox Lön här: Skapa arbetsgivardeklaration (AGI)

Fick du den hjälp du sökte?