Rapport - Lönekartläggning
Lön
Alla arbetsgivare ska varje år göra en lönekartläggning, de arbetsgivare med minst tio anställda ska även dokumentera arbetet med kartläggningen. I denna artikel beskriver vi hur du får fram denna rapport.
Syftet med dessa årliga lönekartläggningar är att upptäcka, åtgärda och förhindra osakliga skillnader i lön mellan kvinnor och män.
I lönekartläggningen ska arbetsgivaren kartlägga och analysera:
bestämmelser och praxis om löner och andra anställningsvillkor som tillämpas hos arbetsgivaren
löneskillnader mellan kvinnor och män som utför lika arbete
löneskillnader mellan kvinnor och män som utför likvärdigt arbete
löneskillnader som finns mellan ett kvinnodominerat arbete och ett arbete som inte är kvinnodominerat, om arbetet som inte är kvinnodominerat har lägre krav men högre lön.
Rapport Lönekartläggning i Fortnox Lön
I Fortnox Lön kan man få fram följande uppgifter till rapporten för Lönekartläggning:
Kategori
Antal kvinnor
Antal män
Andel kvinnor %
Total antal
Medellön kvinnor
Medellön män
Medellön alla
Kvinnors lön i % av mäns
Lägsta lön kvinnor
Lägsta lön män
Högsta lön kvinnor
Högsta lön män
Personalregister
I personalregistret under fliken Rapportering och fliken Statistik finns det möjlighet att lägga in en kategori för varje anställd som berör Lönekartläggningen. Rapporten Lönekartläggning gör en gruppering efter kategori på de anställda.
Kategorierna är viktiga på grund av att arbetsgivaren ska analysera löneskillnader som förekommer inom lika arbete, det vill säga mellan kvinnor och män som utför samma eller i det närmaste samma arbetsuppgifter. Det är arbetsuppgifterna som ska styra denna gruppindelning, inte avtals- eller organisationstillhörigheten. Alla arbetstagare, även chefer och arbetsledare, ska omfattas av gruppindelningen. Anställningsformen har ingen betydelse. Skapar du inte några kategorier kommer alla anställda jämföras med alla.
På timanställda beräknas medellönen på den anställdes timlön * avtalstiden som finns inne på de anställdas avtal under Register - Avtal för löner.
Skapa rapporten
När du har gått igenom ditt personalregister och delat in alla eventuella anställda i rätt kategorier, så klickar du på Rapporter uppe i högra hörnet av programmet och klickar på Lönekartläggning som du finner under delen Lön.
Väl inne i vyn Lönekartläggning klickar du på Skapa ny för att aktuella uppgifter ska hämtas.
När du klickat på Skapa ny hämtas uppgifterna från personalregistret och för att skriva ut rapporten klickar du på Skriv ut längst ner till höger på sidan.
Här finns mer information om lönekartläggning: DO - Lönekartläggning .