Leverans av fakturor
Faktura & betaltjänster
I denna artikel kommer du att lära dig om olika sätt för företag att leverera fakturor till kunder på ett effektivt sätt.
För att göra det så smidigt som möjligt när du fakturerar kan du lägga in leveranssätt för fakturor i kundregistret. Gå till Register - Kunder - Aktuell kund - Faktureringsuppgifter - Faktura. Fyll i e-postadressen och välj e-faktura, e-post eller utskrift. Då ligger detta förvalt även när du säljer fakturor.
E-post
Väljer du att fakturorna ska skickas ut via e-post kontrollerar vi att e-postmeddelandet kommer fram. Om ett e-postmeddelande inte kommer fram på grund av till exempel felaktig e-postadress, skickas fakturan istället som brev.
Observera att det inte syns om en faktura hamnar i spamfiltret eller som skräppost hos mottagaren, utan att fakturan i dessa fall räknas som levererad.
E-faktura
Väljer du att fakturorna ska skickas ut via e-faktura kontrollerar vi att e-fakturan kommer fram. Om en e-faktura av någon anledning avvisas, skickas fakturan automatiskt med brev istället.
Observera att mottagaren av e-faktura kan kräva att referensnummer eller projektnummer finns med på fakturan för att den ska kunna levereras.
Referensnumret får du av din kund och ska skrivas i fältet Er elektroniska referens på fakturan.
Även projektnumret får du av din kund och det måste skickas med på ett speciellt sätt för att fakturan ska kunna levereras och bli godkänd av mottagaren. Projektnumret skrivs i fältet Extrafält 1 e-faktura på fakturan.
Vill du veta mer om e-faktura? Klicka här för att läsa mer: Kom igång med e-faktura