Dela denna artikel

Periodisera leverantörsfaktura

Bokföring

Att periodisera innebär att du bokför inkomster och utgifter på den period de intjänats eller förbrukats, för att resultatet för perioden ska vara mer rättvisande. Här beskriver vi hur du gör för att periodisera en leverantörsfaktura.

Innan du periodiserar en leverantörsfaktura behöver du kontrollera att du har en förvald verifikationsserie för periodiseringar av leverantörsfakturor. Klicka på Inställningar, kugghjulet uppe till höger.

Öppna blocket Periodiseringar och välj vilken verifikationsserie du vill använda dig av. När du är klar med inställningarna klickar du på Spara.

Klicka sedan på Leverantörsfakturor i huvudmenyn och sedan på Skapa ny. Ange leverantör och fakturans totalbelopp. För att lägga till periodiseringen på fakturan klickar du på verktyget Periodisering som du hittar uppe till höger.

Då öppnas rutan för periodisering där du fyller i de uppgifter som behövs för din periodisering. Här anger du period, vilken frekvens det ska vara på periodiseringarna och ändrar periodiseringsbeloppet om det inte är så att det är fakturans totalbelopp som ska periodiseras. Det är även här du anger periodiseringskonto och kostnadskonto. Benämningen på din periodiseringsverifikation blir automatiskt "Periodisering av Leverantörsfaktura..." och så det aktuella löpnumret. Vill du ge periodiseringen en annan benämning så kan du ändra den här.

När du är färdig klickar du på Lägg till och du kommer då få med dig periodiseringskontot till leverantörsfakturan vilket gör att den balanserar och kan därmed bokföras. Nu visas en ikon som visar att just denna leverantörsfaktura innehåller en periodisering. Den ikonen ser du längst uppe till vänster under texten Leverantörsfaktura. Denna ikon kommer även att synas ute i listan över alla dina leverantörsfakturor så att du enkelt kan se vilka som är periodiserade.

Läs mer här:

Periodiseringar

Fick du den hjälp du sökte?