Dela denna artikel

Inställningar - Betalsätt och betalningsvillkor

Bokföring

Vill du använda dig av något annat betalsätt än Plusgiro eller Bankgiro kan du lägga till det under inställningarna som du hittar uppe i högra hörnet.

Klicka sedan på Leverantörsfakturor - Betalsätt och betalningsvillkor. Här fyller du i kod, text och konto för det betalsätt du vill lägga till. Avsluta med att Spara. De betalsätt som är upplagda i inställningarna kommer du kunna välja mellan när du bokför dina ut- och inbetalningar. 

Här lägger du även upp de betalningsvillkor som du vill använda dig av. De alternativ som ligger upplagda i inställningarna kommer du kunna använda dig av både när du registrerar leverantörsfakturor, offerter, order samt kundfakturor. För att skapa ett betalningsvillkor med fritt önskat antal dagar inleder du det du skriver in i fältet kod med antalet dagar som betalningsvillkoret skall gälla. För ett 90 dagars betalvillkor kan koden alltså vara t.ex. 90 eller 90D.
Om du vill att något av betalningsvillkoren ska vara förvalda markerar du det i kolumnen Förvalt.

Bockar du ur någon av bockrutorna i kolumnen Påminnelser skickas innebär det att de kundfakturor som har det betalsättet inte kommer att synas under fliken Påminnelser. Ett exempel är om du har postförskott som betalningsvillkor, då kan du bocka ur kolumnen Påminnelse skickas så kommer dessa fakturor inte hamna under påminnelsefliken. 

När du gjort dina ändringar avslutar du med att Spara

Fick du den hjälp du sökte?