Inställningar - Betalsätt och betalningsvillkor

Fakturering

Här visar vi var du lägger upp fler betalsätt och betalningsvillkor, som du sedan kan välja mellan på dina offerter, order eller fakturor.

Betalsätt

Kopiera länk hit

För att lägga till något annat betalsätt än Plusgiro eller Bankgiro gör du så här:

  1. Gå till Inställningar (kugghjulet) uppe till höger i programmet.

  2. Klicka sedan på Leverantörsfakturor, Fakturering eller Offert/Order - Betalsätt och betalningsvillkor.

  3. Här fyller du i kod, text och konto för det betalsätt du vill lägga till.

  4. Avsluta med att Spara.

De betalsätt som är upplagda i inställningarna kommer du kunna välja mellan när du bokför dina ut- och inbetalningar. 

Betalningsvillkor

Kopiera länk hit

Här lägger du även upp de betalningsvillkor som du vill använda dig av. De alternativ som ligger upplagda i inställningarna kommer du kunna använda dig av både när du registrerar leverantörsfakturor, offerter, order samt kundfakturor.

För att skapa ett betalningsvillkor med fritt önskat antal dagar inleder du det du skriver in i fältet Kod med antalet dagar som betalningsvillkoret skall gälla. För ett 90 dagars betalvillkor kan koden alltså vara exempelvis 90 eller 90D. Om du vill att något av betalningsvillkoren ska vara förvalda markerar du det i kolumnen Förvalt.

Bockar du ur någon av bockrutorna i kolumnen Påminnelser skickas innebär det att de kundfakturor som har det betalsättet inte kommer att synas under fliken Påminnelser. Ett exempel är om du har postförskott som betalningsvillkor, då kan du bocka ur kolumnen Påminnelse skickas så kommer dessa fakturor inte hamna under påminnelsefliken. När du gjort dina ändringar avslutar du med att Spara.