Kassaregister
Ett kassaregister ska registrera all försäljning av varor eller tjänster som sker mot kontant betalning.
Kontant betalning kräver kassaregister
Företag som säljer varor och tjänster till konsumenter mot kontant betalning med sedlar och mynt, betalning med kontokort, annan elektronisk betalning som till exempel Swish eller presentkort ska registrera detta i ett certifierat och godkänt kassaregister med hjälp av en kassaapparat, kassaterminal och kassasystem. Lagen om kassaregister finns för att skydda seriösa företagare från oseriösa företag och illegal konkurrens . Syftet med kassaregisterlagen är helt enkelt att försvåra fusk och underlätta Skatteverkets kontroller av företags försäljning av varor och tjänster.
Krav på kassaregister
Ett kassaregister ska säkerställa dokumentationen över samtliga transaktioner. Kassaregistret ska bland annat kunna förse kunden med kvitto , spara historik och visa hur inställningar har programmerats och ändrats. Kassaregistret ska vara tillverkardeklarerat. Det ska alltså finnas en tillverkardeklaration. Det ska även vara anslutet till ett certifierat kontrollsystem och registreringarna ska skapa en så kallad kontrollremsa med en kontrollkod. Denna kontrollkod ska vara oåtkomlig för de som använder kassaregistret. Dessa krav finns för att Skatteverket ska kunna göra kontroller hos företag för att granska försäljningen av varor och tjänster. Det finns en möjlighet för företag att ansöka om undantag för kassaregister men då ska försäljningen registreras genom ett annat tillförlitligt system. För verksamheter med ringa omfattning, taxibranschen, hem- och distansförsäljning, varuautomater och annan obemannad försäljning men även kommuner och landsting finns inget krav på kassaregister.
Lär dig mer om fakturering
Det bästa med företagande är att tjäna pengar, men hur går det till i praktiken? Vi har skapat en guide om fakturering där vi reder ut begreppen och förklarar allt du behöver veta om fakturor och fakturering.