Bortkoppling med befintlig klient

Hantera Fortnox

Om du använder Fortnox Digital byrå och ska avsluta ett samarbete med en kund så gör du det enkelt genom att digitalt koppla loss er från klienten. När bortkopplingen är slutförd kommer er byrå inte längre att ha klienten i klientlistan i Digital byrå.

Obs! För att en bortkoppling ska vara möjlig digitalt så måste det finnas en systemadministratör (alltså en systemadministratör som är kvar efter er bortkoppling) på klientens abonnemang som kan godkänna förfrågan om bortkoppling. Det kan vara en användare eller en konsult från en annan redovisningsbyrå som är systemadministratör på klientens abonnemang.

Vilka kan göra bortkoppling digitalt?

Kopiera länk hit
  • För att kunna göra en bortkoppling behöver klienten vara upplagd som en användare och inneha rollen systemadministratör. Eller så måste det finnas en annan byrå kopplad med konsulter som innehar en roll som systemadministratör, på den specifika klienten bortkopplingen berör. Finns det ingen användare upplagd så kan du enkelt lägga upp användare och göra användaren till systemadministratör utan kostnad.

  • Du som konsult måste ha behörighet för Koppla bort klienter i er Digital byrå.

  • Det är endast redovisningsbyrån som kan initiera en bortkopplingsförfrågan till klienter. 

Snabbgenomgång

Kopiera länk hit
  1. Klicka på Meny - Digital byrå.

  2. Klicka på Klienten du önskar koppla bort under Mina klienter.

  3. Scrolla ner till Klientadministration och klicka på Koppla bort.

  4. Skicka bortkopplingsfrågan.

Systemadminstratören i klientens abonnemang, vare sig det är kunden själv eller en konsult från kvarvarande byrå, kan nu logga in och godkänna bortkopplingen.

Obs! Det är inte möjligt att godkänna bortkopplingsförfrågningar som är skickade från sin egna byrå.

Detaljerad genomgång

Kopiera länk hit
  1. Börja med att klicka på Meny och välj Digital byrå.

2. Klicka på klienten du önskar avsluta samarbetet mot. Scrolla ner till Klientadministration och klicka på Koppla bort

3. Välj vilket datum ni önskar slutföra samarbetet och klicka på Ja. Nu har en förfrågan om bortkoppling skickats till kundens systemadministratörer och de kan nu godkänna förfrågan.

4. Nu är förfrågan om bortkoppling skickad.

Systemadministratören på klienten behöver nu göra enligt nedan

Kopiera länk hit
  1. Logga in på klienten och klicka på kortet Förfrågan om att avsluta samarbete för att ta dig vidare till Byråsamarbeten i programmet.

  2. Här kan kunden godkänna förfrågan om bortkoppling.

  3. Nu är bortkopplingen genomförd och byrån kommer inte ha åtkomst till klientens abonnemang. En ruta kommer nu att dyka upp på klientens skärm, klicka på Kontrollera faktureringsuppgifter för att se till att fakturorna för abonnemanget kommer till korrekt adress.

    Välj därefter att klicka på nedan knappar för att eventuellt justera era uppgifter. 

Om klienten saknar systemadministratör

Kopiera länk hit

Det finns 3 alternativ att välja vid en bortkoppling där klient saknar systemadministratör.

  1. Klienten ska avslutas - Här måste man inneha rollen som systemadministratör i Digital Byrå och på klienten med åtkomst till inställningar för leverantörsfakturor (för att inaktivera eventuell E-faktura).

  2. Klienten ska fortsätta arbeta själv - Här måste en användare eller konsult från annan byrå hos klienten inneha rollen som systemadministratör för att godkänna bortkopplingen.

  3. Klienten ska kopplas till annan byrå - Här måste man inneha rollen som systemadministratör i Digital Byrå och klienten för att ge åtkomst till ny byrå som ska ta över.

Manuella kopplingar

Kopiera länk hit

Kopplingar som går att genomföra digitalt, men som ändå ska genomföras manuellt, kommer vi att debitera 600 kr/st ex. moms för. Kopplingar som inte går att genomföra digitalt debiteras inte. 

Du finner blanketten att använda här nedan: 

Fick du den hjälp du sökte?